För oerfarna goddagsmenniskor, som ingen nöd känna, samt för
lifligt troende christna, för hwilka ordet är allt, behöfwes icke denna
betraktelse. Men när en christen kommer derhän i mörker och
anfäktning, att han twiflar på allt Guds ord, då wisar Herren honom till
skapelsens werk, dem han icke behöfwer tro, utan kan se med ögonen;
t. ex. emot lekamliga bekymmer säger Herren: "Sen uppå fåglarna
under himmelen; eder himmelske Fader föder dem: ären I icke mycket
mer än de?" Skulle Gud sörja för de små, obetydliga fåglarna, men
glömma och förgäta menniskan, hans dyrbaraste och herrligaste skapelse,
Guds afbild, barn och arfwinge, herrskaren öfwer fåglarna och djuren?
Skulle Gud glömma menniskan? Skåden liljorna på marken! Salomo,
i all sin herrlighet, war icke så klädd som en af dem. Kläder nu Gud
så gräset på marken, som dock i dag står och i morgon kastas i ugnen,
skulle Han icke mycket mer göra det eder — eder, som ären "Guds slägte"!
O, I klentrogna!
Mot fruktan för onda menniskor, säger Herren:
"Säljas icke twå sparfwar för en skärf? och en af dem faller icke på
jorden eder Fader förutan. I ären ju mer wärda än många sparfwar.
Edra hufwudhår äro alla räknade. Derföre skolen I icke rädas." Du
tycker dig wara öfwergifwen af Gud; det är någon wiss sak, i hwilken
du tycker dig alldeles hjelplös, du kan sjelf omöjligt hjelpa densamma.
I hela werlden finns ingen, som kan hjelpa den; och du har anropat
Gud, så att du är hes och worden trött och allt ser ut lika förgäfwes
— Gud "har sig såsom en hjelte, som är förtwiflad, och såsom en
kämpe, den icke kan hjelpa".
Är det möjligt, att det werkligen
förhåller sig så, som det då synes dig? Förstår du icke, att det är något
djupt fördöljande af den underlige, men dock trofaste Guden?
Förutsatt, att du icke strider emot Herren och hans ordning, t. ex. begär
helgelsekraft, förr än du blifwit troende och glad i oförskylld nåd; eller
du begär lekamlig hjelp, utan att wilja arbeta o.s.w. — förutsatt
således, att du söker hjelpen på rätt wäg, så är det alldeles omöjligt,
att icke Gud skulle gifwa dig allt, hwad som är dig bäst och nyttigast.
Eller är nu Herrens arm förkortad, att Han icke mer kan hjelpa? Och
Han, som har gjort ögat, skulle Han icke se — och se din nöd? Han
som gjort örat, skulle Han icke höra? Han som sköter fåglarna, skulle Han icke wårda sig om dig?
Tänk grundligt på Christi fråga: Ären
I icke mycket mer än de? Frälsaren förklarar: "I ären mer wärda
än många sparfwar!" Tänk! Det säger Herren sjelf. Ja, så måste
Christus hafwa ansett det, som så dyrt köpte oss: "I ären mer wärda
än många sparfwar". Och nu wårdar Han sig om sparfwarna. Skulle
Han då glömma dig? Du säger: "O, jag har syndat! Jag lider, det
jag wäl förtjent; jag är med all rätt öfwergifwen" O menniska, har
då Gud handlat med oss efter wåra synder? Han, aom utwalde oss i
Christus, förr än werldens grund war lagd; Han, som i Christus
försonade werlden med sig sjelf, då wi ännu woro owänner, då wi ingen
försoning hade, då ingen bad Honom — skulle Han nu handla med oss
efter wåra synder? Skola wi nu bestå för Gud genom wår egen
rättfärdighet? Då blefwe intet kött frälst; då skulle wi icke heller få en
droppe watten. Nu äro wi deremot alla ögonblick omgifna af otaliga
Guds wälgerningar. Så böra wi då af det, som wi se, lära oss att
tro äfwen det, som wi icke se.
På samma sätt böra wi ock med ögat på skapelsens storwerk stäfja
förnuftets öfwerdåd, som will träta med Gud, döma öfwer hans ord
och werk och betwifla, hwad det icke förstår. När fordom en eljest from
man, hwars like icke fanns i landet, en gång föll i denna frestelse,
swarade honom Herren: "Säg, är du så klok? Hwar war du, då jag
grundade jorden! Säg mig. Wet du, ho har satt henne sitt mått?
Hwar war du, då morgonstjernorna tillsammans lofwade mig, och alla
Guds barn fröjdade sig. Ho har tillslutit hafwet med sina dörrar, då
det utbrast såsom utur moderlifwet? Hafwa dödens dörrar någon tid
upplåtit sig för dig? Eller har du sett dörrarna åt mörkret? Hwilken
är wägen dit, der ljuset bor? Och hwilket är mörkrets rum? Kan du
binda tillsammans sjustjernornas band? eller upplösa Orions band?
Wet du, huru himmelen skall regeras? Eller kan du sätta ett
herradöme öfwer honom på jorden?"
På sådana frågor skulle man försöka
sig, när man will döma öfwer Guds ord, och der är något, som man
icke förstår, så blir man snart glad att lemna det arbetet och säga: Tala
Herre, din tjenare hör till. Då har man med nytta betraktat
skapelsens under.
Se fågeln som sitter på gungande gren,
den sjunger så vackert en visa
om honom som danat den skuldfri och ren,
sin Skapare vill han få prisa
med gåvan som blivit den given.
Ej sår den, ej skördar, ej samlar den in
i ladan för sej och de sina.
Men aldrig den nedslås av sorg någonsin,
den har ej för morgondag pina
och saknar ej något för dagen.
O, må jag som fågeln var gryende dag
med lovsång och tacksamhet börja.
Om än jag är fattig och ringa och svag,
behöver jag ändå ej sörja,
för jag är ju barn här i huset.
Jag mer är än fågeln och liljan i skrud,
som vissnat, då afton det blivit.
I Kristus jag är ju en utkorad brud,
bestämd för det eviga livet.
Nog får jag min lott här på jorden.
Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar