Här nämnas egentligen blott twå syndawägar, otuktens och
girighetens. Twå grufliga afgrundsswalg, deri många till himmelriket lärda,
trogna själar, "som rättligen woro undsluppna" och "hade undflytt
werldens orenlighet", hafwa igen nedsjunkit och förlorats.
Dessa twå
syndawägar äro dock deruti olika, att den förra är grof och wederstygglig
och plägar bekymra och ängsla själar; den sednare åter will nästan ingen
menniska erkänna för hwad den är. Den förra kunna menniskor bittert
beklaga och ängslas deröfwer, men öfwer den sednare hörer man sällan,
att någon sörjer och ängslas, utan den får wanligen ett bättre namn
och ursäktas t. ex. sålunda: Jag måste ju försörja mig och de mina,
det är icke girighet, utan nödwändig hushållsomsorg.
Dock kan den
gamle tjusaren så grufligen förwända synen, att äfwen otuktssynden,
som i sig sjelf är så grof och wederstygglig, kan i frestelsens stund synas
alls intet farlig, utan ganska oskyldig. Detta är dock för en christen
det tydligaste tecknet, att djefwulen är nära och farans stund för handen.
Sannerligen, när samma synd, som i sunda och sansade tider är dig
så ryslig, att du bäfwar wid blotta tanken derpå, nu synes dig såsom
ett intet, helt ringa och ursäktlig, då wet du, att frestelsens stund är
inne, att det är den gamle tjusarens ande och mörkrets makt, som så
förwänder din syn. Då, wakta dig, wakta dig! Då gäller det skyndsamt
fly eller falla!
Märk: skyndsamt fly — eller ock falla i fiendens
wåld. Börjar du allenast öfwerlägga, så är du fången. Att Eva blott
inlät sig i samtal med ormen, samt såg på den förbjudna frukten, det
war wägen till fallet. I denna strid segrar man mer genom flykt än
genom kamp. Så skall du ock weta, att det är djefwulens råd och det
redan bestuckna sinnets bedrägeri, att du will wäl icke falla i synden,
men blott försöka, huru nära du kan gå intill brädden, utan att störta
ned i djupet. Då sinnet är sundt och wakande, söker du hellre att
komma så långt som möjligt från kanten.
Här gäller i allmänhet, att
den, som will undfly synden, skall börja med att fly frestelsen, fly
anledning och tillfälle, fly den första tanken, och, så wida möjligt är, fly
ställen och föremål, som medföra frestelse. Hit höra Christi ord: "Om
så är, att ditt högra öga är dig till förargelse (förförelse), så rif det
ut och kasta det ifrån dig; det är dig bättre, att en din ledamot
förderfwas, än att din hela kropp kastas till helwetet." Äfwen det som i sig sjelft är oskyldigt, såsom ögat, måste dock undflys, när det genom
syndens mellankomst blifwit dig till en frestelse. Och om det är dig så
kärt som ditt öga, och dess försakande är dig få bittert som ett ögas
utrifwande — fly det dock! Fly med din själ såsom med ett byte!
Det är dig bättre, att nu en liten tid lida det bittraste och dock rädda
din samwetsfrid i tiden och din själ för ewigheten, än att här en liten
tid hafwa lust i synden och qwal i samwetet och helwetets eld i ewigheten!
Men för att uppwäcka christna till waksamhet, ja, till fasa för
denna synd i alla dess grader, från blotta tankar och begärelser till den
grofwa utöfningen, kan ingenting kraftigare anföras, än det som läses
i 1 Cor. 6. O, ett tänkwärdt stycke! Så talar apostelen: "Weten I
icke, att edra kroppar äro Christi lemmar? Skulle jag nu taga Christi
lemmar och göra der skökolemmar af? Bort det! Flyn boleri. All
synd, som menniskan gör, är utom kroppen; men den som bedrifwer
boleri, han syndar på sin egen kropp. Eller weten I icke, att eder
kropp är den Helige Andes tempel, som är i eder, hwilken I hafwen
af Gud, och ären icke edra egna? Ty I ären dyrt köpta. Derföre
prisen nu Gud uti eder kropp och i eder ande, hwilka tillhöra Gud." Märken sådana saker! I ären dyrt köpta med Christi dyra blod; I
ären icke edra egna, så att I kunnen göra, hwad I wiljen, med eder
kropp och eder ande, edert hjerta och edra tankar. Skulle jag taga
Christi lemmar och göra der skökolemmar af!
Det andra afgrundsswalget war girigheten. Denna uppslukar
själar så mycket lättare, som den icke synes ryslig, utan har så wackert
sken, så många ursäkter. Hwem will widkännas girigheten? Nej, en
christen, som börjar intagas af denna begärelse, wet det föga, utan ehwad
han ser på sjelfwa begärelsen, eller på föremålen för densamma, så ser
han idel oskyldiga saker. Han finner, att det är lofligt, ja, en pligt,
att försörja sig och de sina; widare ser han på föremålen för sitt
begär, och äfwen de äro oskyldiga, de äro Guds egna gåfwor, för hwilka
wi ju böra tacka Gud. Penningar, jordagods, oxar, hus, mat och
kläder — allt är det oskyldiga saker. Hwem kan då straffa hans fikande?
Det är blott graden af det fikandet, som skall utmärka faran, och
graderna äro så många; hwem kan här bestämma, hwad som är girighet?
O, den christen, som icke här skall snärjas och blifwa en Demas, skall
icke skämta och skrymta, utan blifwa skarpt uppmärksam på sin själs wäl
eller we, samt på Herrens ord om hwad som är ett rättsinnigt wäsende
i Jesus, och deremot hwad girighet är och werkar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar