Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
torsdag 30 maj 2013
"Ty jag säger igenom den nåd, som är mig given, var och en av eder, att ingen hålle mer av sig, än honom bör hålla." (Rom. 12:3)
Då apostelen skrifwit hela det bref, i hwilket dessa ord
förekomma, till "alla dem, som woro i Rom, Guds käraste, kallade heliga",
och han likwäl här särskildt tillägger: "hwar och en af eder", märka
wi ett bestämdt syfte att tränga in på hwarje christen, att uttrycka
det hwar och en skulle behöfwa denna warning, att ingen enda borde
anse sig fritagen från frestelsen till högmodsinbillningar - hwarjemte
det antyder denna frestelses stora skadlighet, då apostelen icke will, att
en enda skulle låta denna förmaning gå sig förbi.
Att tänka för högt om sig, att om sina gåfwor och krafter hysa
för stora föreställningar, således bedåras af högmodsanden, detta är
det farliga onda, för hwilket apostelen här warnar. Och för att ännu
nogare se, hwad han på detta ställe åsyftar, måste man akta på
sammanhanget mellan denna vers och de följande (v. 4—8), der
apostelen utwecklar de andliga gåfwornas olikhet och rätta bruk i
församlingen, hwarwid han anmärker, att alla trogna äro en kropp tillhopa
och inbördes hwarandras lemmar, som hafwa åtskilliga gåfwor.
Apostelen menar då, att wi icke böra för de olika gåfwornas skull
söndras eller upphöja oss sjelfwa och förakta andra, utan förblifwa i
andens enhet, ödmjukhet och kärlek.
Om wi ock nu förstått apostelens förmaning, hafwa wi dock
dermed icke sjelfwa saken. Här fordras ännu Guds synnerliga
förbarmande, om någon skall kunna undgå att tänka för högt om sig, ja,
att blifwa alldeles olycklig genom den mäktiga och farliga
högmodsböjelsen. Ty så påträngande är den frestelsen i all menniskonatur och
så mångfaldig i sina uppenbarelser, samt slutligen så förstörande för allt
godt, att en christen, som förstått detta, kan grufwa sig för sitt lif och
endast ropa och bedja: "Gud, förbarma dig!" Ty ingen menniska är fri
från denna böjelse. Nej, den ligger i sjelfwa naturen. Wi finna den
redan hos de små barnen, då de så tidigt börja att skryta och berömma
sig emot hwarandra: Jag kan bättre än du göra det och det o.s.w.
Ja, wi weta, att det war isynnerhet egenkärlek och högmod, som den
fallne ängelen i begynnelsen afsmittade på menniskan, då han sade: "I
skolen warda såsom Gud". Sedan finna wi ock denna natur så påtränga
hos menniskor, att knappt någon christen kan få blifwa stilla i sin
obemärkthet, utan hwar och en will uppåt; att äfwen der, hwarest man icke kan se någon naturlig anledning, nemligen hos menniskor som hafwa
helt ringa gåfwor och utmärkelser, ja, kanske äro, hwad man kallar
wanlottade, framsticka dock ofta besynnerliga högmodsinbillningar. Detta
är ganska märkwärdigt att skåda såsom bewis på, huru djupt denna
böjelse ligger i menniskonaturen, om den ock mycket olika framträder.
Kan du nu icke genom Guds ord och Ande hållas i ödmjukhet,
fattigdom och fruktan, utan du börjar hysa och behålla höga tankar om
dig sjelf, att du är framför andra upplyst, wis, trogen, allwarlig, from,
duglig och skicklig, war wiss derpå, att du skall störtas, falla i allehanda
dårskaper, eller synd och skam. Häremot skall ingen waksamhet eller
starkhet hjelpa. Herren Christus säger uttryckligt: "De främsta skola
warda de yttersta." Och åter säger Han: "Den sig upphöjer, han skall
warda förnedrad." Och Petrus säger, huru detta tillgår: "Ty Gud
står emot de högfärdiga". Då Gud står dig emot, försök aldrig att
komma lyckligt fram. Gör, hwad du will, du skall dock störtas. Håller
du dig upplyst och wis framför alla, så skall du falla i willfarelser och
dårskaper framför alla. Håller du dig mer from och stark än andra,
skall du falla i mer synd och skam än andra. Huru mången lofwande
yngling eller jungfru blef icke förderfwad för hela lifwet blott genom
högmod! Huru mången benådad christen förföll icke i de största
dårskaper blott derigenom, att han intogs af smicker och sjelfförtjusning! Detta
är så uppenbart genom all erfarenhet i stort och smått, att hela werlden
wet säga: "Högmod går före fall." Här hjelper då ingenting
annat, än att du i tid låter warna dig, börjar oupphörligt ropa och bedja
till den store, allsmäktige Guden, att Han förbarmar sig och gör dig
ödmjuk och fattig i anden. Och den bönen will Han då gerna höra.
Kan du icke genom ordet och Anden få ett ödmjukt sinne, har Herren
wäl ännu ett medel öfrigt, nemligen det att Han skickar dig någon djupt
förödmjukande erfarenhet. Håll dock detta för en hög nåd, om du blott
ännu kan blifwa i tron; ty då är allting nådefullt, emot att få stanna
i högmod och blifwa ibland de yttersta. Gud, war oss nådig! Gud,
låt hellre allt annat ondt drabba oss, blott icke högmodets och
förhärdelsens dom.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar