Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
torsdag 30 maj 2013
"Om vi bekänna våra synder, Han är trofast och rättvis, att han förlåter oss synderna." (1 Joh. 1:9)
Hwad detta syndens bekännande innefattar, kunna wi lära af
Davids ord i Ps. 32: 3,5: "Då jag wille förtiga det (nemligen hwad jag
hade gjort, min swåra synd), försmäktade mina ben för min dagliga
gråt . . . men jag sade: jag will bekänna för Herren min öfwerträdelse;
då förlät du mig min synds missgerning." Wi lära här, att detta
bekännande sker inför Herren. "Jag will bekänna för Herren", säger
David, hwaraf wi förstå, att "förtigandet" äfwen warit ett förtigande
inför Herren. Men hwad will det säga? torde någon fråga. Huru
kan man förtiga något inför Herren? För hans ögon är ju allting
blottadt och uppenbart? Jo, detta förtigande förstå wi af erfarenheten. Det
betyder egentligen, i Davids mun, att gå med sin synd, sitt betungade
och sjuka samwete på ett wisst afstånd från Gud, tilldess syndakänslan
skall af sig sjelf afswalas, innan man will gå fram till nådestolen, falla
Gud till fota, erkänna synden och söka förlåtelse och aflösning. Men
ordet kan äfwen begagnas om hela den döda, obotfärdiga hopen. Hela
werlden går och tiger med sina synder inför Herren, och derföre är hon
osalig. Hon känner icke synden och kan derföre icke rätt bekänna den.
Derföre innefattar ordet "bekänna" att göra bättring, lära rätt känna
sin synd, sin öfwerhängande förbannelse och söka nåd i Christus. Detta
är nu allt, hwad som fordras för att blifwa delaktig af den
förwärfwade förlåtelsen. Det måste blifwa en swår hunger i det landet, der
den förlorade sonen håller till, på det han må lära tänka tillbaka på
fadershuset och den swåra synd, han gjorde, då han öfwergaf sin fader
och gick ut och förstörde sitt arf. Då först besluter han: "Jag will stå
upp och gå till min fader och bekänna: Fader, jag har syndat i
himmelen och för dig och är icke wärd kallas ditt barn, men gör mig såsom
en af dina legodrängar!" Så har Jesus sjelf sammansatt orden, när
Han wille göra en tafla öfwer en omwändelse. Af dessa ord skola wi
se något om det rätta bekännandet. Förlorade sonen nämnde icke
någon wiss synd, utan sade blott: "Jag har syndat i himmelen och för dig
och är icke wärd kallas din son." Han sade icke: Den och den synden är
wärd ditt misshag, utan jag, jag, hel och hållen, är owärdig att widare
kallas din son.
Hwad skola wi häraf lära? Jo, det är ingen rätt bättring, der man
blott känner och erkänner en och annan synd, men derunder har mången
annan god sida, hwaröfwer man är sjelfbelåten, utan man måste känna sig hel och hållen fördömd eller wärd fördömelsen. Widare: den förlorade
sonen förblef icke, der han war, utan han började werkligen återgå
till sin fader. Det är en falsk syndabekännelse, om du kan qwarblifwa,
der du är, borta från Gud, uti werlden och synden. Men märk äfwen:
förlorade sonen sade: "Gör mig såsom en af dina legodrängar." Detta
war hans egenrättfärdighet och otro. Han menade icke, att han af idel
nåd kunde återfå hel barnarätt, utan att han måste först tjena sig upp
hos sin fader. Detta inträffar ännu alltid på dem, som göra bättring;
men då är det att märka, att fadren icke wid denna willfarande
wälmening fäster någon uppmärksamhet. Det heter: "Då sonen ännu war
långt ifrån (hade icke hunnit bedja en enda bön, icke gråta en enda tår,
icke göra en enda tjenst), såg honom hans fader och begynte warkunna
sig öfwer honom och lopp emot honom, föll honom om halsen och kysste
honom". — O, det makalösa, gudomliga förlåtandet! Hade icke fadren
med skäl kunnat säga: Gå bort, du owärdige, du förnedrade son; du
har bortslösat ditt arf, du har förspillt din barnarätt! Men nej, han
förebrådde honom icke hans synder med ett enda ord, icke heller fordrade
han den ringaste godtgörelse, utan låter genast påsätta honom den
yppersta klädningen, ring på hans hand och skor på hans fötter, samt anställa
en glädjefest för hans återkomst. Så har Christus sjelf beskrifwit det
gudomliga förlåtandet; så will Han wara känd och ansedd.
Fadershjertat war oföränderligt huldt och förlåtande äfwen under den fallne
sonens bortowaro och förskräckligaste försyndande. Icke blef det försonadt
genom hans återkomst, det war tillräckligt försonadt förut; men den
bortgångne hade ingen nytta deraf, förrän han återkom. Häraf lära wi
då, att Gud är försonad, äfwen mot de ogudaktiga, otrogna, oomwända;
Christus har borttagit äfwen deras synder på en dag, äfwen de
hafwa nåd och förlåtelse sig förwärfwade; den yppersta klädningen, Christi
rättfärdighets klarskinande silke, har äfwen för deras räkning länge
warit färdig och wäntat att blifwa emottagen.
Här kunna wi äfwen lära, när den saliga stunden inträffar, då en
arm syndare werkligen emottager nåd, förlåtelse och barnaskap —
nemligen wid första allwarliga återwändande till Herren, d.ä. den första
gången han, misströstande på sig sjelf och allt eget, såsom sin egen
ånger, bön och bättring, wänder den nödställda, hungrande och törstande
själens öga på den korsfäste; men mycket mer den första gång han
förstår sin salighet i Christus, den första gång han får se i evangelium,
hwad han förr icke sett, huru allt är redo, är nog och öfwer nog i Christus.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar