Vi märka först de orden: "Synden kände jag icke utom av lagen."
Detta är ett allmänt förhållande, om vilket aposteln redan i kap. 3:
20 hade sagt: "Av lagen känner man synden."
Men här lär han oss
nu även, huru och när vi genom lagen lära att känna synden. Detta
är även en viktig fråga; ty dels märka vi, att fastän vi alla hava
kunskap i Guds lag, vi dock icke alla känna synden (hela världen sover
alldeles säker i all sin synd); och för det andra böra vi betänka, att
den, som icke lär att känna sin synd, kan icke heller söka frälsning
därifrån, utan skall sist "dö uti sina synder".
Med all kunskap och klokhet
och tro på Guds ord, är det omöjligt, att någon kan rätteligen
anamma Kristus utan att så känna synden, att han blir "dödad av lagen"; först då kan han bliva levande i Kristus, bliva en ny
människa, född av Gud. Detta är, vad hela Skriften lär.
Det är
då en viktig fråga: hur och när lär jag att rätteligen känna min
synd? Det första aposteln därom säger är, att det sker först då och
därigenom, att du lär känna begärelsen. Han säger: "Synden kände
jag icke utom av lagen; ty jag hade icke vetat av begärelsen, hade icke
lagen sagt: Du skall icke begära."
Med detta sammanhang säger han
således, att han icke kunde känna synden, då han icke visste av begärelsen.
Men vad han menar med att "veta av begärelsen", det märka vi
ock av hans egen förklaring, nämligen att det först betyder känna
begärelsen såsom synd: ty han säger: "Jag visste icke av begärelsen,
hade icke lagen sagt: Du skall icke begära." Härav märka vi, att han
först åsyftar en upplysning därom, att redan begärelsen var synd, ty
detta var, vad han lärde av lagen, som sade: Du skall icke begära.
För det andra märka vi av följande vers, att han åsyftar även den
djupare kännedom om begärelsens makt över oss, som vi erhålla genom
den bittra erfarenheten; ty han säger där, såsom en ytterligare
förklaring häröver: "Då tog synden tillfälle av budordet och uppväckte i
mig all begärelse."
Vi hava nu sett, att vi endast då känna synden, när vi känna
begärelsen, men nu frågas: När och varigenom lära vi att känna
begärelsen? Vi hava alla från barndomen lärt det budet: "Du skall
icke begära", vi höra och läsa det ofta: och dock sover hela världen
över begärelsernas brottslighet. Mången tager lagen för sig, för att
däruti såsom i en andlig själens spegel skåda sina synder, och får dock
icke därigenom någon levande syndakännedom. Huru och när erhåller
man denna?
Apostelen säger, att det tillgår på ett helt annat sätt,
än genom ett sådant självföretaget och mänskligt skådande i lagen. Han
säger så: Jag levde fordom utan lag, och då var synden död; men
när budordet kom, fick synden liv.
Vad kan detta betyda, att Paulus
levat utan lag? Icke betyder det, att han icke ägde, kände och brukade
lagen; han var ju ifrån sin barndom undervisad i lagen och var under
sitt oomvända tillstånd en så nitisk medlem av det strängaste
religionspartiet på sin tid, att han "efter den rättfärdighet, som kommer av lagen, var ostrafflig". Vad betyder det då, att han hade fordom levat utan
lag, och sedan det, att "budordet kom"?
Intet annat, än att han icke
hade haft lagen levande i samvetet, utan varit sovande i sin
gärningstjänst; att han icke hade sett, icke förnummit det budet: Du skall
icke begära. Och att "budordet kom", betyder således, att lagen kom
till liv och kraft i hans samvete, att han blev uppväckt ur syndasömnen
och fick Guds heliga nitälskan och ögon kännbara för sig, vilka jagade
och utmattade honom, vadhelst han företog.
Så tillgår det, att vi få syndens kännedom av lagen. Det fordras ett stort och nådefullt
Guds verk därtill; det fordras, att Gud besöker dig och uppväcker dig
från syndasömnen; annars kan du med all uppmärksamhet på lagen
aldrig lära att känna dina synder.
Aposteln bekänner således här, att endast den heliga lag, som sträckte
sina bud ända till hjärtat och sade: "Du skall icke begära", öppnade hans
ögon att se detta eljest förborgade onda, "begärelsen".
Och då blev den
"ostrafflige" mannen snart en vederstygglig syndare. Ty då lagen, den
store och allsmäktige Gudens heliga bud och hotelser, nu trängde sig på
hans inre; då den i sin gärningstjänst förnöjde Saulus märkte, att den
store Guden såg in uti hans hjärta och sade: du skall icke hysa den
minsta begärelse till det onda — o, huru var icke nu all hans
rättfärdighet förstörd!
Från syndiga tankar och begärelser var han icke fri;
och då han nu ville frigöra sig även från detta inre onda, ville motstå
och bortdriva alla onda tankar och även i hjärtat vara helig inför
Guds ögon, då uppstod en ny och svårare nöd, än han hade förut
känt; ty tankarna och begärelserna läto icke utdriva sig, utan blevo
allt svårare, ju mer han lärde känna dem och stridde emot dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar