Tycker du, att detta är alltför mycket, så att du har svårt att tro
det, så öppna dock ögonen och se omkring dig. Eller är du så blind,
att du icke ser, vad blotta förnuftet plägar se, att allt, vad som finns
skapat på jorden, är gjort för människan? Att icke en sten eller ett
träd eller ett strå där finnes, som icke är ämnat till människans tjänst.
Ja hela djurens mängd är ju ock skapad för människan; hon tager
dem alla i sin tjänst. Säger dig icke allt detta, att Gud har någon
besynnerlig omsorg om människan — att människan är ett alldeles
särskilt föremål för hans hjärta?
O, begynn dock se på skapelsen, om du
är en sådan otrogen, att du kan göra din Frälsare till ljugare, då Han
säger, att alla våra huvudhår äro räknade. Han har själv visat oss
till skapelsen. (Se Matt. 6). Och kan du få ögonen öppnade att se,
att Gud i hela skapelsen haft människan till föremål, då måste likväl
det en gång bliva dig ett väldigt vittnesbörd om, vad människan
är för Guds hjärta, och huru Han då måste i allt, vad Han
tillsänder, allraförst se på hennes högsta väl, hennes eviga salighet.
Skåda nu i detta ljus dina allrabittraste erfarenheter, så skall du
kanske finna idel gudomlig kärlek och trohet i allt, vad dig hänt. Du
har kanske förlorat all din egendom och är försatt i de hårdaste
bekymmer för dig och de dina; eller har du förlorat den huldaste vän, du
har på jorden, förutan vilken du icke kunde leva; eller har du på en
gång förlorat de käraste förhoppningar, som du med ett hjärta av djup
känsla länge har närt — detta är bittert. Men en gång i evighetens
ljus skall du se, att icke det minsta av allt detta bittra hände dig utan
Guds högsta kärleksavsikt, nämligen din odödliga själs frälsning, vilket
är en så stor och för vår gamla människa svår sak, att så där djupa
sår måste skäras i den.
Eller du har kanske en ännu bittrare
erfarenhet, t.ex. den, att sedan du genom Guds stora nåd emot dig hade
fått till ditt hjärtas högsta önskan, att hela ditt liv måtte hädanefter
bliva din Gud till ära och många själar till välsignelse, har du genom
oförmodade frestelser blivit förd i något sådant syndaelände, att du
rentav blivit eller tror dig bliva till en förargelse och vanära för
evangelium; och du ville dock hellre många gånger vara död än
uppleva något sådant. O, stilla ditt hjärta! även något så outsägligt
bittert låter Gud sina käraste barn erfara.
Den trognaste lärjunge, som
gärna velat dö för sin herre och slutligen gjorde det, skulle först en gång
bitterligen gråta över den förskräckligaste förnekelse. Den högst benådade bland kvinnor, utvald att vara själva Guds Sons moder, som
en gång sjöng så hänryckt: "Härefter skola alla släkter kalla mig
salig", skulle en gång få lämna det dyra barnet ur ögonsikte, att det i
tre dagar är förlorat, och hon får i sitt hjärtas bittra bekymmer
fördöma sig såsom den allrastörsta synderska, som nu var orsaken därtill,
att hela världens Frälsare var förlorad, så att hon nu mycket gärna
tiger med, att hon är Guds Sons moder.
Det är vårt hjärtas djupa
fördärv, dess benägenhet till självförgudning och andra synder, som med
sådana bittra erfarenheter skola utbrännas. Låtom oss därför blott vörda
Gud och hans höga nådesavsikt med oss, nämligen att bringa oss till den
eviga saligheten i himmelen; låtom oss vörda hans höga mening med
allt, vad Han tillstäder eller tillsänder oss, nämligen att rensa, luttra
och stadfästa oss i nåden, döda vår gamla människa, helga vårt sinne,
föröka vår tro, bön, ödmjukhet och allvarlighet, att göra oss ledsna vid det förföriska jordelivet och längtande efter himmelen.
När vi
förstå, att Gud har sådana höga och hulda avsikter med allt, vad
Han tillsänder oss, låtom oss blott ödmjukt och tacksamt prisa Honom för
allt, vad som händer oss, och aldrig glömma det gyllne ordet, som står och
faller med själva Herren Kristus: "Äro ock edra huvudhår alla
räknade."
Och ser du dig alltför ovärdig till en så övermåttan stor nåd,
så hör, vad i Uppb. 5:1—6 så högtidligt säges om alla skapade varelsers ovärdighet inför Gud. Där står, att "ingen i himmelen, eller
på jorden, eller under jorden fanns värdig, icke ens att se på boken" —
och dock borde Johannes icke häröver gråta, ty det fanns en, som var värdig, sade en av himmelens äldsta. "Gråt icke! Si lejonet av Juda
slägte har vunnit;" och då såg Johannes ett Lamm, såsom det hade varit
slaktat.
O, att den synen så ginge oss genom märg och ben, att den
bleve beständigt stående för våra ögon, att vi aldrig glömde, att endast
det slaktade Lammet är värdigt, och det för oss — ty det är ju
sannerligen icke slaktat för sig, utan för oss — och att det är för detta
Lammets skull vi äro så mycket värda för Gud, att också "alla våra
huvudhår äro räknade, att icke ett hår faller av vårt huvud hans vilja förutan".
Läs och bedöm själv huruvida Rosenius inte råkar vara lite för antropocentrisk i den här betraktelsen, se http://efsidag.blogspot.se/2008/02/rosenius-villolra.html
SvaraRadera