Märk dessa ord: För synd, ty de tro icke på mig.
Här ser jag
något märkvärdigt! Vad kan det betyda, att när Herren här vill
förklara all världens synd, för vilken Anden skall straffa henne, nämner
Han endast detta: De tro icke på mig?
Månne icke Kristus här
uppenbarar, att otron är den enda fördömande synden; att all synd emot
de tio buden är borttagen, försonad, kan ingen fördöma, om han icke
själv fördömer sig genom otro. "För synd, ty de tro icke på mig!"
Se vi icke även detta i allt hans beteende emot syndare? Då till Honom
kommo allehanda publikaner och syndare, själva dräggen av allt
ogudaktigt folk i landet — utgjorde någonsin deras synder något hinder för
deras benådning? Var icke allt genast väl, så snart de flydde till
Honom? Var var då lagen med dess bud och domar? Var var deras
långa, svarta skuldregister? De hade i alla sina livsdagar syndat emot
Guds bud, och jag ser dock att, såsom Paulus säger, Han förebrådde
dem icke deras synder, där var idel nåd, tröst, sötma och vänlighet,
liksom de i alla sina livsdagar aldrig gjort en enda synd; så att de lagkloka förbittrades därvid och sade: Han är publikaners och syndares vän.
Och vad säger Han själv därom? Han nekar icke, utan bekräftar
det och säger, att dessa syndare voro hans förlorade får, penningar
och söner, att Han var den hulde Fadern, som löper med utsträckta
armar mot den förlorade sonen, m. m.
O, käre Frälsare! Vet du
icke av hans många och fula synder! Nej, han har inga synder — alls
inga synder! Mitt blod varder utgjutet till syndernas förlåtelse.
Synden är borttagen, missgärningen försonad, och den eviga
rättfärdigheten framhavd. Gud försonade i Kristus världen med sig själv och
förebrådde dem icke deras synder. Det finnes blott en synd, som
fördömer världen: ty de tro icke på mig!
Se vi icke ock, att Kristus
fördömde de strängaste laghelgon. Han nekade icke, att det var gott,
att de icke voro orättfärdiga, icke rövare, icke horkarlar, att de gåvo
de fattiga allmosor m. m., och icke dessmindre voro de fördömda.
Se vi icke även Paulus betyga om många av sina bröder, att de hade
nit om Gud, att de foro efter rättfärdigheten; men, säger han, de
kommo dock icke till rättfärdigheten, emedan de icke sökte det av tron,
utan av lagens gerningar.
O, en förunderlig dom! De, som varit bättre,
bliva fördömda, och de, som varit sämre, bliva saliga; den, som
förslöst sitt arv med skökor, får den gödda kalven, och den, som alltid tjänt Fadern och "aldrig gått av hans bud", får icke ett kid.
Skall
jag då icke se, att där ligger någon stor hemlighet! Skall jag då aldrig vakna över, vad försoningen ville säga! Skall jag då aldrig förstå, vad som skedde i Kristi död!
Detta är det första, vi lära av Kristi
ord: För synd, ty de tro icke på mig; nämligen att all synd är så
försonad i Kristi död, att den icke mer har lagens förbannelse med sig,
utan att fördömelsen kommer endast av otron; att ingen människa varder
fördömd för synden, utan endast för otron. Detta är den tröstliga
lärdomen av dessa ord.
Det andra, vi lära av dessa ord, är, att den frommaste,
allvarligaste, gudligaste människa kan bliva fördömd, nämligen om hon med
all sin fromhet icke tror på Kristus — att sedan hon länge levat i
det allvarligaste bättringsarbete, den djupaste ånger, de andäktigaste
böner, den frommaste vandel, den strängaste själsförsakelse, den mest
oförtrutna välgörenhet m. m., måste hon med allt detta fara till
helvetet, om hon icke lärt räkna allt detta för skada emot den
översvinneliga vår Herres Jesu Kristi kunskap och nu varder funnen i Honom,
blott i Honom havande sin rättfärdighet och tröst.
Allt, vad i
människan är, gäller intet för Guds ögon, sedan hans älsklige Son gav sitt blod till syndernas förlåtelse. Därav kommer, att de frommaste
bliva fördömda, när de icke "hylla Sonen".
Härom skall den Helige
Ande övertyga världen: "för synd, ty de tro icke på mig!" — Han
angriper härmed det ypperligaste folk på jorden, kastar de frommaste,
allvarligaste och heligaste människor under fördömelsen blott därför, att
de icke giva Lammet ära, utan vilja vara sina egna frälsare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar