O, när någon gång ögonen öppnas, att jag får se — får se Guds
stora huvudangelägenhet, Guds allraömmaste hjärtesak, hans
angelägenhet om själars frälsning, så att Han för den blir en människa, för
den blir ett offerlamm, svettas blod, låter sig gisslas, korsfästas och dödas
— vilken outsäglig, väldig tröst att då bedja: "Ske icke min vilja utan din".
Det är framför allt nödigt, att vi veta och sannfärdeligen
tro, ja, i vårt hjärtas innersta grund äro därom försäkrade, att Gud vill — och vill i evighet aldrig något annat, än att vi skola bliva
saliga. I dag och i morgon och alla dagar skall Han intet annat vilja.
För denna sin allvarligaste hjärtevilja, din själs frälsning, kan Han
låta mycket bittert lidande drabba dig. Blott för din själs eviga välfärd låter Han din utvärtes människa förgås, låter Han mycken timlig
bedrövelse drabba dig, ja, stundom de allrabittraste erfarenheter, såsom
förlust av dina käraste föremål på jorden, föremål som voro
sammanväxta med ditt hjärta, voro dig kärare än ditt liv; här bortrycker döden
en kär hjärtewän, kanske din dyra make, eller ditt käraste barn; här
förlorar en annan i hast all sin egendom; här beröva dig onda människor
något ändå dyrare, ditt goda namn, där får en annan en obotlig
sjukdom o. s. v.
Vilka oändligt bittra erfarenheter har icke jämmerdalen
för dess vandringsmän! Då kan ett hjärta alldeles förgås, om det
blott ser på det, som är för ögonen. Men kan du med Asaf "gå in
uti Guds helgedom" och få syn på detta livets sanna betydelse, på evighetens allvar och på den trofaste Gudens hulda mening, då Han
tillsänt dig detta, nämligen att Han tänker på din själ; då skall du
med tillbedjan "stilla ditt hjärta för Gud" och hålla din bittraste
erfarenhet för den allrahögsta nåd. Eller vet du, huru mycket lidande som
kan behövas, för att din själ skall frälsas?
Vi fråga åter: Vet du,
huru mycket lidande som kan behövas för din själs frälsning?
Stanna
här! — Om nu din trofaste Gud har någon sådan huld tanke på dig,
att Han ärnar göra dig evigt salig i himmelen, skulle du då vara
missnöjd, att Han brukar så bittra medel? Och kanske du själv, vid känslan
av din ömkliga tröghet och svaghet i helgelse och köttets dödande, har
ofta ur djupet ropat: "Gud, jag kan icke vaka och strida och döda mitt
kött, såsom jag bör; gör det du. O Herre, döda du mitt kött, befordra
du själv min helgelse!"
Och nu har Herren bevisat dig den nåden och
hört din bön; nu har Han börjat döda ditt kött och har icke funnit bättre medel därtill än just detta lidande. Vill du då vara missnöjd? O
nej! bed Gud om en undergiven och stilla ande, att du i din gamla
människas hårdaste dödskamp kan bedja: "Fader, icke som jag vill, utan
som du vill!"
Det är blott därpå det beror, att man kan giva sig —
giva sig i döden, taga avsked från detta livet, från all tanke på en
jordisk sällhet, och vända sin själ emot evigheten. Denna bönen skall
man lära i Getsemane. Då marternas och dödens fasor avpressa det
fromma hjärtat Jesus den bönen: "Är det möjligt, så gånge denna kalken
ifrån mig", tillägger Han likväl: "Dock icke som jag vill, utan som du vill." Detta var segern. Sedan sade Han med lättad ande: "Skall
jag icke dricka den kalk, som min Fader har givit mig?" När man
blott givit sig i döden, lindras lidandet.
"Men", säger du, "blott det vore min Fader, som tillsänt mig
mitt lidande; men jag ser den och den onda människan såsom orsak därtill."
—
Svar: Detta har du därav, att du icke tror blott en Gud. Detta
är hedningen i ditt hjärta, som har flera gudar: först Skaparen, sedan
djävulen, så en ond människa o. s. v. Om du i dess ställe trodde, vad Skriften lär, att det är blott en Gud, som regerar över alla
andra makter i himmelen, på jorden och i helvetet; att djävulen icke
kan röra Job, utan att han fått lov därtill; att världen icke kan röra
"ett hår på vårt huvud, den himmelske Fadern förutan"; så skulle du
se, att även det, som onda människor göra dig, är av den vise Fadern
till arten och graden bestämt, så skulle du icke se på kött, utan se blott
Gud uti allting.
Skriften lär, att det är Herren, som tillsänder oss
lidandet, även då det tillfogas oss av onda människor. Sådan blick
hade David, då den onda människan Simei bannade honom. "Låt honom
banna (sade han), ty Herren har bjudit honom banna David. Ho kan
då säga: Vi gör du så?"
Det var ock onda människor, som
marterade Kristus, dock sade Han, att "Fadern hade givit Honom den
kalken". Och tänk, när Herren Kristus säger: "Ett hår av edert
huvud faller icke till jorden, eder Fader förutan." Vad kan då ske
oss utan Guds vilja? Vad kan vara mindre viktigt än ett hår?
Förskräckliga otro, när vi icke betänka sådana ord av Kristi egen mun!
Han har ju härmed uttryckt, att vår himmelske Fader har omsorg om våra allraminsta angelägenheter; att icke det minsta kan hända oss,
Honom förutan. Skulle vi icke då med glad undergivenhet anbefalla
Honom allting och blott säga: "Icke som jag vill, utan som du vill."
Det här behöver nog problematiseras mer än Rosenius insåg. Om det t.ex. är en misshandlad hustru eller ett misshandlat barn som yttrar repliken i femte stycket från slutet, är det väl högst betänkligt att avge svaret: "Om du[...]trodde[...]så skulle du se att även det, som onda människor göra dig, är av den vise Fadern till arten och graden bestämt, så skulle du icke se på kött, utan se blott Gud uti allting." ? Man har väl rätt att opponera sej mot - eller fly ifrån - övergrepp och förtryck utan att "se Gud i allting"? De skulle faktiskt ha behövt framhävas här.
SvaraRaderaAtt inte en sparv faller till marken utan vår himmelske Far är inte samma sak som "eder Faders VILJA förutan" som det stod i Kyrkobibeln 1917 (men faktiskt inte i Karl XII:s bibel som Rosenius använder). I vilken mening har Gud planerat arten och graden av allt mänskligt - eller djuriskt? - lidande?
Det är förstås hur som helst en gåta - för den som tror på en allsmäktig och kärleksfull Gud - varför ondskan så pass ofta tillåts bryta fram. Men hur ska den - och Guds förhållande till den - beskrivas för att inte själva förkunnelsen ska bli destruktiv och förtryckande?
Men kommentera gärna, ni läsare (gäller även övriga betraktelser)!