Så snart syndaren är utblottad och avklädd all egen berömmelse, vill Gud intet mer — Han vill nu endast förlåta och trösta honom
för allt. Ty det är ju genom allt Guds ord uppenbart, att synden är
avplanad och Gud nådig och brinnande av oändlig kärleks nitälskan att
så förlåta och trösta syndaren. Men denne vill ingen nåd hava, utan
i sitt adamitiskt styva sinne tänker han själv bestå inför Herren. Detta
sinne är den enda dammen mot Guds nåd. Men är blott den
dammen borta, då har Guds nåd fritt lopp, och då blir allt väl. Kan
Adamsbarnet blott förödmjukas, så att det vill hava nåd, vill icke
blott återvända och förlika sig med Gud, utan ock övergiva allt eget
tillgörande och taga nåd som nåd — o, då får det genast förlåtelse och
mycken förlåtelse; då kommer syndaren tillsammans med den store
förlåtande Gudens barmhärtighet, på vilken icke är någon gräns eller ände.
Du har synder på samvetet, går tryckt och fördömd och kan icke
göra det minsta till sakens botande. Men hör! Du slipper. Du
slipper göra det minsta därtill, och slipper även förtvivla och förgås.
Lova
Herren, o själ, "den dig alla dina synder förlåter!" Du har förtjänt
att aldrig tröstas, utan att alltid och evigt gå sorgsen och fördömd,
men du slipper! Du får vara glad; du får kasta din börda bort och vara alldeles fri och glad, liksom du allsintet hade syndat.
Lova
Herren, min själ, den dig alla dina synder förlåter! Gud förlåter synder,
förlåter alla synder och i alla omständigheter och alla tider och förlåter
alldeles oförskyllt och förlåter grundligt. Lär blott känna det
gudomliga förlåtandet, eller bed Gud om tron, så skall allt bliva väl!
Många tro sig rätt väl förstå Guds förlåtande, men förstå dock intet
därav. Först bör märkas, att förlåtelse eller nåd utgör motsatsen till
all förtjänst; såsom Paulus säger: "Är det nu av nåd, så är det icke
av gärningar; annars vore nåd icke nåd. Är det ock av gärningar, så
är det nu icke nåd; annars är gärning icke gärning!" —
Förlåtelse är
ock helt annat än ursäkt. Gud ursäktar icke synden, men förlåter den, varförv ock sådant, som är alldeles oursäktligt, likväl kan förlåtas; ty
förlåtelse innebär ren nåd, eller att en människa, som efter all rätt icke
skulle skonas, utan dömas och straffas, likväl nu varder av idel
barmhärtighet benådad och fri från alltsammans. Förlåtelsen innebär, att
Gud icke handlar med oss efter våra synder och icke vedergäller oss efter våra missgärningar.
Och si, sådan är Gud! Han handlar
alldeles icke med oss efter våra synder; om Gud en enda stund handlat med oss efter våra synder, så bleve intet kött frälst! Men hela Kristi
rike på jorden är idel förlåtelse över alla, som i tron hålla sig till Kristus, ja, ett beständigt förlåtande, ett alldeles oförskyllt förlåtande
och ett grundligt förlåtande.
Eller är det icke nog säkert och bekräftat, att Gud förlåter alla
dina synder? Har icke himmel, jord och helvete, ja människor och andar väl och eftertryckligen fått veta, att Gud förlåter alla synder, och att
ingen varder fördömd för syndens storlek, utan endast för nådens
förakt.
Gud har själv i egen person, samt genom profeter och änglar, ja,
genom ende Sonen och hans apostlar och genom en stor evangelisters
skara, med tusende fasta försäkringar betygat, att Han vill förlåta
synder. Alla helvetets portar skola icke kullslå vittnesbördet av denna
lysande här, eller beröva oss vår visshet om syndernas förlåtelse. Hela
bibeln, från början till slut, innehåller egentligen intet annat än Guds
stora anstalter till syndernas förlåtelse. Själva lagen var utgiven
förnämligast därför, att vi måtte lära värdera och emottaga förlåtelsen.
Och allt, vad Guds Son gjorde på jorden, det skedde allt till våra synders förlåtelse. Han blev ett människobarn, blev vår broder och
medlare, uttryckligen därför, såsom ängeln sade, att Han skulle frälsa
sitt folk ifrån deras synder. Han utgöt sitt heliga blod uttryckligen
därför, att Han skulle försona världens synder, såsom Han själv sade: "Mitt
blod varder utgjutet till syndernas förlåtelse." Han instiftade döpelsen,
däruti Han upptager oss i ett evigt nådeförbund. Han instiftade
nattvarden, för att där kunna ofta under vår vandring giva oss en ny
försäkran om syndernas förlåtelse; Han lärde oss i Fader vår dagligen
och bestämt bedja: Förlåt oss våra skulder. Varför skulle Han göra
allt detta, om det icke varit hans allvarliga mening och vilja att
förlåta synder?
Gud har sannerligen icke givit oss sin Son från himmelen
för att fördöma världen, eller blott för något kort, timligt gott!
Allt, vad Herren gjort, försäkrar oss, att Han har en verklig och
allvarlig vilja att förlåta oss våra synder, återtaga oss till sina barn och
käraste vänner, såsom Han ock därtill skapat oss och av idel nåd givit
oss det eviga livet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar