Denna bön: Förlåt oss våra skulder, är den nya människans
hjärtearbete, varigenom alla övriga krafter i henne sättas i rörelse.
Då hjärtat i kroppen stannar och icke mer driver blodet genom
ådrorna, då är det slut med livet, då flyktar själen; så ock, då denna bön
upphör, så att man icke mer suckar om förlåtelse, icke mer behöver
komma till nådestolen, då är det slut med nådelivet, då flyr Guds
Ande.
Vi veta ju, att hela det andliga livet beror av tvenne
huvudsakliga nådeverk, vilka i korta ord kallas bättring och tro, eller å
ena sidan syndens levande kännedom, som driver människan till bön
både om förlåtelse och hjälp mot densamma, och å andra sidan den
nådens kännedom, varigenom människan kommer till nådestolen och
begär och emottager denna förlåtelse. Det är för denna allraviktigaste
punkt i vårt andliga liv, som Herren lärde oss denna bön.
Vi veta,
att om allt annat, som tjänar till liv och gudaktighet, finns hos en
människa, men denna umgängelse vid nådestolen saknas, så är allt falskt
och dött; såsom Herren Kristus giver tillkänna, då Han säger till
församlingens ängel i Efesus: "Jag har emot dig, att du har
övergivit den första din kärlek". "Den första kärleken" är trolovningskärleken,
den nyss benådades kärlek för erhållen förlåtelse, varom Herren
sade: "Den som mycket förlåtes, han älskar mycket."
Detta är det första, denna bön vill lära oss.
Ty då Herren lärde
sina barn i denna dagliga bön bedja: Förlåt oss våra skulder, märker
jag därav allraförst, att hans barn skola vara sådana, som allt
framgent känna behov av förlåtelse och således känna synder, vilka bekymra
dem; ty icke kan Han hava ämnat sin bön till ett tomt uttryck av något, varom man icke mer bekymras, således till skrymteri, utan
sannerligen till uttryck för ett verkligt bekymmer. Gud förskräcke oss för
det skrymteriet, att vi skulle fortfara att bedja denna bön, under det vi
inga bekymrande synder visste med oss! — Så finna vi då, att denna
bön vittnar, att de rätta kristna skola hava en fortfarande
syndakänsla och fortfarande behov av förvissning om syndernas förlåtelse. Detta var det första, vi här borde lära och allvarligt betänka.
Men det andra, vi här finna, är, att det icke lär bevisa något
emot vår kristendom, att vi veta med oss bekymrande synder. Det
finns några kristna, som med allt sitt ljus i evangelium och sitt flitiga
bruk av detsamma äro sällan rätt fria i sin ande, blott därigenom att
de icke erhållit den kraft och befrielse från sina synder, som de anse, att
den rätta tron skall medföra. De veta väl, ty de se det i hela
Skriften, att de trogna också hava synd, att köttet strider emot anden o. s. v., men icke dessmindre, så snart några verkliga synder framträda hos
dem själva, bliva de förbryllade och förlora sin frimodighet genom den
tanken, att sådana icke skulle äga rum hos dem, om de vore rätta kristna;
och därmed förråda de, att i deras innersta dock gömmer sig den
föreställningen om de rätta kristna, att de äro fria från verkliga synder.
Sådana borde likväl, varje gång de bedja denna bön, väckas ur sin
förvillelse och besinna, att det måste ännu finnas verkliga synder hos
de rätta kristna; ty icke behöva vi bedja om förlåtelse för några
synder, som icke verkligen finnas hos oss. Nej, då Herren Kristus här
lärer sina bästa lärjungar en bön, som de och alla rätta kristna skulle
dagligen bedja, och i denna bön lärer dem säga: "Förlåt oss våra
skulder, såsom ock vi förlåta dem, oss skyldiga äro", då märker jag, att hans
sanna barn ännu hava verkliga synder att dragas med; då märker jag,
att Han icke föreställt sig några barn, som skulle vara fria ifrån
synder, utan tvärtom, att synden skulle ännu alltid bekymra dem.
Det tredje jag märker därav, att Herren lärde oss bedja denna bön,
är, att Han ärnade och ville verkligen förlåta oss synderna, att Han
beredde sig på ett beständigt förlåtande med sina barn. Tänk, när den
trofaste Frälsaren själv sade: "Bedjen alltså: Fader vår, förlåt oss våra
skulder", då vill Han ju sannerligen förlåta dem. Här hava vi åter
den väldiga tröst, som ligger i den omständigheten, att Herren lärt oss
bedja om något visst. Då veta vi ju alltid, att åtminstone den saken,
som Han själv lärt oss begära, måste Han vilja giva oss. Eller skulle vi föreställa oss, att den trofaste Herren och Frälsaren, som utgav sitt
blod till syndernas förlåtelse, skulle, när Han därjämte lagt orden i vår mun, huru vi böra begära denna förlåtelse, likväl icke giva den,
när vi komma och göra, just såsom Han själv lärt oss, och bedja därom?
Skulle Han i denna allra allvarsammaste angelägenhet för våra själar så
gäcka oss — Han, som kommit av stor kärlek och givit sitt blod ut för
oss?
Vem är det då, som likväl gör oss denna sak så oviss,
som kväljer våra hjärtan med ett dunkel och en ovisshet om Guds nåd, varigenom vi nästan aldrig äro rätt tillfreds och vissa därom? Skola vi icke märka, att det är våra själars fiende, och därför begynna på Kristi trofasthet vara på det högsta vissa om denna förlåtelse!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar