Detta tillägg till den femte bönen anses av många fromma själar
mycket förskräckligt, så att de härav ofta bliva modfällda; men det
beror av missförstånd. Detta tillägg skall tvärtom bidraga till en
förvissning i tron, om vi rätt förstå det. För några falska kristna, som
kunna leva i oförsonlighet och hat, är det med rätta förskräckligt och
är för dem den bindenyckel, varmed de sannerligen äro bundna till
evig fördömelse.
Låtom oss då betrakta detta tillägg: Såsom ock vi förlåta dem, oss
skyldiga äro. Mången har undrat, om Herren Kristus verkligen ville
säga, att endast så vida vi förlåta vår nästa, skall Han förlåta oss,
och man har tänkt: Han är ju Gud och icke människa och dömer ju
icke, såsom ögonen se; och huru kunde vi någonsin vara rätt trygga
om förlåtelse, om Gud icke förlåter, mer än vi förlåta? — men vi
behöva icke vara i ovisshet om meningen av detta tillägg, då vi ju
se, huru Herren själv förklarade det, så snart Han hade förestavat
Fader vår.
Det första, Han då talade, var just till förklarande av detta
stycke, och Han sade: "Ty om I förlåten människorna deras brott, så
förlåter ock eder himmelske Fader eder. Men om I icke förlåten
människorna deras brott, så skall eder Fader icke heller förlåta eder edra brott."
Och i Matt. 18 gör Herren en särskild liknelse att inskärpa detta
förhållande, nämligen om den tjänaren, som var skyldig tiotusen pund och
fick allt eftergivet, men sedan utkrävde till yttersta skärven sin
medtjänares skuld om hundra penningar och för denna obarmhärtighet åter
föll under sin egen stora skuld, som nu skulle också betalas till yttersta
skärven. Då förklarar Herren: "Så skall ock min himmelske Fader göra
eder, om I icke förlåten av edert hjärta var och en sin broder, det de
bryta."
Av allt detta märka vi väl Herrens allvarliga mening med
detta tillägg. Men av denna liknelse finna vi ock, att denna punkt alls
icke angår världen. Den vill säga: Om en god människa, som dock
icke för egen del gjort räkenskap med Konungen, d. ä. icke genom
bättring och tro kommit i förening med Gud, utan lever i det naturliga
tillståndet — om en sådan är än så säll i medvetandet, att ingen ovän
hava på jorden, utan att hon hjärtligen gärna förlåter alla elaka
menniskor deras brott emot henne, så blir hon dock kastad till avgrundens
yttersta mörker, blott därför att hon icke hade för egen del gjort
räkenskap med Konungen.
Detta är det första, som här må betänkas. Men
å andra sidan: om en människa genom Guds stora nåd och Faderns dragande verkligen kommit till bättring och förlikning med Gud, men
sedan åter, när hon kommer ut i världen, blir förd i sådana vidlyftigheter
att den där ena punkten, som i omvändelsen var hennes ögonmål,
nämligen Guds nåd och vänskap, blir bortblandad, så att hon kan, t.
ex. för någon mycket stor ondska och orättfärdighet av människor, stanna
i hat till dessa och icke kan av hjärtat förlåta, då har den själen åter
förlorat sin erhållna benådning hos Gud och har då lidit en gruvligt
stor förlust på de människornas ondska — eller egentligen genom sin
andes avfall.
"Men är det möjligt", säger du, "att Gud så dömer en
svag människa, för det hon icke kan förlåta alla onda människor?" Ja,
det är icke blott möjligt, utan det är just, vad Kristus med
uttryckliga ord och den anförda liknelsen sagt oss; och därför har Han om
detta märkliga förhållande inlagt en påminnelse i denna dagliga bön.
Si, saken är den: visst bliva även de orättfärdiga, som retat dig
till hat, straffade; och visst har Kristi blod avplanat så stora synder
som ditt hat. Men att du kan stanna i hat, det bevisar, att du är
fallen, att du icke mer står i nya födelsens nåd; ty allt det som är
fött av Gud, det övervinner världen, övervinner även hennes
största ondska, såsom vi se, att de heliga martyrer kunde med glatt och
milt hjärta låta sig stekas o. s. v. Och segern, som övervinner världen, är vår tro.
Saken är, att den rätta Guds nåd, varigenom dina
egna synder en gång voro dig ett så stort ont, att däremot alla andra
människors ondska blevo dig ringa, och Guds vänskap var dig ett så
stort gott, att allt annat fick för detta goda fara — att detta sinne är
nu förlorat, efter du kan så övervinnas av det onda, att du stannar
i hat. Ty detta beror alltid av, huru högt man uppskattar sin egen
synd och Guds nåd. Blir din egen synd rätt stor för dig, då blir dig
andra människors ondska ringa; blir Guds nåd rätt dyrbar för dig, då
lämnar du med lätthet allt annat.
Därav kommer, att de svagaste,
uslaste kristna, som gå nedtryckta under sina egna synder och uselheter,
kunna mycket lätt stå detta provet att förlåta andra; ja, ju svagare
och uslare de äro i egna ögon, desto lättare går det att förlåta andra.
Se nu här hemligheten av detta tillägg. O, det är så fint, så skönt,
att det väl förråder sin Mästare!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar