Detta språk säger oss i klara och bestämda uttryck, att en menniska
kan wara rättfärdig inför Gud, fastän hon ännu drages med synder.
Här säges nemligen uttryckligt, att då Gud rättfärdiggör en menniska,
det icke sker på det sättet, att Han utplånar synden ur hennes wäsende
och gör henne i sig sjelf syndfri, utan att det sker genom tillräknande.
Wår rättfärdiggörelse sker på det sättet, säger denna text, att Gud
tillräknar menniskan en rättfärdighet, som icke finnes hos henne, och deremot
"förlåter" och "öfwerskyler" de synder, som finnas hos henne. Då ordet
rättfärdiggöra hade kunnat för någon wara twetydigt, brukar apostelen
här i stället orden: tillräkna rättfärdighet. Och sedan förklarar han
samma saliga werk med Davids ord, att blott den menniska är salig,
"hwilkens orättfärdigheter äro förlåtna, och hwilkens synder äro
öfwerskylda", eller öfwertäckta; att endast den man är salig, "hwilken Gud
ingen synd tillräknar".
Tänk nu, då den menniska är salig, hwilken
Gud "tillräknar rättfärdighet utan gerningar", och hwilken Han icke
tillräknar synderna, så är ju dermed sagdt, att rättfärdigheten icke finnes
hos den saliga menniskan, ty då hade den icke behöft "tillräknas" henne.
Men deremot innebär det ock, att synderna finnas hos den saliga
menniskan, efter dessa sägas "icke tillräknas" henne, utan "öfwerskylas".
Detta är nu wisserligen hela Skriftens stora hufwudlära, som ligger i
all Guds förkunnelse om Christi medlareembete och hans rättfärdighets
tillräknande; men här hafwa wi det i korta och bestämda uttryck, hwilka
på en gång alldeles nedslå den falska meningen, hwarmed själafienden
en och annan gång förwillat menniskor, att wi skulle rättfärdiggöras på
det sättet, att wåra personer göras i sig sjelfwa syndfria. Nej, säger
här apostelen uttryckligt, Gud gör oss rättfärdiga på det sättet, att Han
tillräknar oss rättfärdighet, utan att wi äro eller blifwa i oss sjelfwa
rättfärdiga eller syndfria här på jorden, så att synderna derföre måste
förlåtas", "öfwerskylas".
Om wi nu sålunda förstått, att wi icke äro rättfärdiga på det
sättet, att synden är utplånad ur wårt wäsende, och att wi i egna
personer fullkomligt hålla lagen, utan att det skett genom "tillräknelse",
måtte wi då icke falla på en lika stor willfarelse åt motsatta sidan,
nemligen att tänka, det Gud räknar oss för rättfärdiga, fastän wi icke
werkligen äro det. Nej, lofwadt ware Herrens Christi namn! Wi äro
werkligt rättfärdiga genom Honom.
Då man icke blifwit rätt waken
att se Guds wäsendes fullkomlighet, drömmer man om en sådan
rättfärdiggörelse, hwarigenom Gud skulle genom ett slags eftergift af sina
heliga ord och domar låta oss gälla för rättfärdiga, utan att wi på
något sätt ega, hwad rättfärdighet betyder: en hel fullgörelse och
ostrafflighet inför lagen. Detta är att tänka ganska försmädligt emot Gud,
såsom om Han utöfwade barmhertighet på rättwisans bekostnad.
Annorlunda lärer apostelen. Gud har "satt sin Son till en nådestol genom
tron i hans blod, för att låta se sin rättwisa i det, att Han
rättfärdiggör den, som tror" — såsom orden lyda i Rom. 3. "På det Han
skulle wara sjelf rättfärdig och rättfärdiggörande den, som är af Jesu
tro." Och i Rom. 5 säger han uttryckligt, att det är genom ens
lydnad, ens rättfärdighet, wi warda rättfärdiggjorda.
Det sker icke genom
eftergift af någon enda bokstaf eller prick i lagen, utan genom ett helt
och punktligt fullgörande af alla lagens bud och domar, hwilket
Medlaren gjorde så helt och hållet för oss och i wårt ställe, som om wi sjelfwa
hade gjort och lidit allt efter lag. En menniska kan så fullgöra en annans
skyldighet, t. ex. betala sin broders skulder, att den skyldige blir werkligt
skuldfri och oantastlig — att han icke blott anses så, utan att han
werkligen är skuldfri, genom den gode brodrens fullkomliga betalande af hans
skulder; och mycket mer måste då Herrens Christi fullgörande och
betalande för oss göra oss werkligt skuldfria och rättfärdiga, fastän wi icke
sjelfwa äro mäktiga att fullgöra lagen.
Derföre få wi icke så förstå
orden "tillräkna rättfärdighet", som skulle Gud räkna oss för rättfärdiga,
fastän wi icke werkligen äro det, utan meningen är blott, att det är en
annans rättfärdighet, som är oss skänkt och tillräknad, men på ett så
sannt och fullkomligt sätt, att wi werkligen äro rättfärdiga. Den heliga
lagen har ingenting lidit i sin majestätiska rätt; dess fordringar äro
fullgjorda i all deras oändliga widd; dess domar och straff äro utståndna i
all deras förskräcklighet.
Kortligen: Gud är rättwis, då Han
rättfärdiggör den, som tror; ty det är icke en blott tänkt eller diktad, utan en
werklig rättfärdighet, Han tillräknar oss. Och Han skall på den yttersta
dagen i hela werldens åsyn kalla sina troende de rättfärdiga och i
enlighet med den fullkomliga rättwisan gifwa dem "rättfärdighetens krona"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar