Här säges uttryckligt, att du warder salig genom detta enda: Om
du i ditt hjerta tror och med din mun bekänner Jesus, att Han är
Herren och är uppwäckt ifrån de döda. Så nära och bestämdt gifwen
är saligheten i "det ordet om tron". Fattar du blott detta i ditt
hjerta, så att du på ett lefwande sätt tror på Jesus och bekänner Honom,
både såsom "Herren", kommen ifrån himmelen, och äfwen såsom din
fullkomlige Frälsare, "uppwäckt ifrån de döda", så warder du salig.
Men låtom oss wäl märka, att då apostelen will uttala den stora
försäkran: Du warder salig, uppgifwer han här först ett utmärkande
tecken på den äkta tron och äfwen en i wissa afseenden nödwändig
utöfning af denna tro. Och tecknet på den saliggörande tron är, att du
genom denna blir en Jesu wän, som ur hjertats fullhet bekänner Honom
och söker att befrämja hans rike. Men bekännelsen blir också en
nödwändig utöfning af tron, så sannt den lefwande tron alltid föder i
hjertat dels en inre lust och drift att tala om Jesus, som nu blifwit
dess skatt, dels ett kärleksnit om hans ära och om själars frälsning.
Och att med bekännelsen här menas detta fria, lefwande uttryck af
hjertats tro, icke någon sådan bekännelse som kan wara endast munnens,
eller den ifrån barndom inhemtade och i templet efterstafwade, hwilken
bekännelse också alla otrogna kunna frambära — det förstå wi genast.
Ty först weta wi, att Skriften alltid menar det allwarligt, med hwad
hon talar, att när Skriften talar om en saliggörande tro eller
bekännelse, der alltid menas den lefwande tron och den sanna bekännelsen,
då "munnen talar det, hwaraf hjertat är fullt". Men dessutom har
apostelen här uttryckligt tillagt de orden: Och tror i ditt hjerta. Si,
om en sådan bekännelse talas här, att du "tror i ditt hjerta" och derföre
talar; såsom redan David säger: "Jag tror, derföre talar jag."
Och hwad bekänner då den troende själen om Jesus? Att Han
är Herren, säger apostelen. Detta är det första, wi måste tro och
bekänna, nemligen att den så djupt föraktade, marterade och dödade Jesus
är "Herren af himmelen", är "den, som af Gud är tillskickad till en
domare öfwer lefwande och döda". Ja, uti det enda, att Jesus är
Herren, ligger allt det, som wi tro och bekänna om hans person och
wäsende, och hwilket wi icke utan Anden kunna rätteligen tro och
bekänna; hwarom apostelen säger: "Ingen kan kalla Jesus en Herre, utan genom den Helige Ande." Om en sådan bekännelse talar här apostelen,
hwilken kommer af Andens werk i själen; ty genom Andens upplysning
kunna wi redan af hjertat tro, hwad en gång alla tungor skola bekänna,
att Jesus Christus är Herren, Gud Fader till ära.
Men den troende själen bekänner ännu ett wigtigt stycke om Honom.
Och hwilket är detta? "Att Gud har uppwäckt honom ifrån de döda."
Uti denna korta bekännelse om Christi uppståndelse innefattas allt, hwad
den troende själen behöfwer till sin fulla trygghet och salighet. Hwad
apostelen här säger, att en salig själ tror och bekänner, nemligen att
Jesus "är Herren", och att "Gud har uppwäckt Honom ifrån de döda",
innebär då allt, hwad den saliggörande tron omfattar. Det är således
till saken detsamma, som eljest helt kort heter, "tro på Jesus", "hafwa
Sonen", "äta hans kött och dricka hans blod". Och om en sådan tro
på Christus wittnar ju hela Skriften, att "hwar och en, som tror på
Honom, skall icke förgås, utan få ewinnerligt lif".
Så warder du salig.
Betänkom dock, hwad det ordet innebär —
salig! "Så warder du salig!" Kan jag warda salig, ewigt frälst och
salig i Guds himmel? Wet jag någonting wisst om den saken? Det
är dessa frågor, som borde göra oss wår text öfwermåttan wigtig. Här
talar apostelen så, som wore det alldeles wisst och afgjordt, hwem som
skall warda salig. Så är det ock. Apostelen säger bestämdt, att om
du är en sådan bekännare, som blott af hjertats tro lifwas att bekänna
din Frälsare (då du äfwen alltid har flera tecken af samma lefwande
tro), så är det afgjordt, att "du warder salig". Nu endast några år
eller dagar i jämmerdalen, så är du inne i Guds ewiga rolighet!
Ja,
så alltför stort det än är, må det dock utsägas: Det är i allt Guds
ord alldeles afgjordt, att så sannt du intill ändan lefwer i denna tro
på Jesus, att du blott af tron lifwas att också bekänna Honom, så är
du en af dem, som skola en gång stå på hans högra sida och inbjudas
att besitta det riket, som är oss tillredt ifrån werldens begynnelse. Märk
på det eftertryck, hwarmed apostelen i denna vers brukar ordet du, du,
din mun, ditt hjerta. Han gifwer dermed hwarje läsare anledning att
gå till sig sjelf med den frågan: Är jag en sådan troende? Är i min
mun denna bekännelse, som här omtalas? Brukar jag tala om Christus,
och det blott af mitt hjertas tro? Wi hafwa just så stor wisshet om
saligheten, som det är sannt och werkligt, att wi i wårt hjerta tro på
Jesus och med wår mun bekänna Honom.
Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar