Intet kött, säger apostelen — "intet kött kan af lagens gerningar
warda rättfärdigt". Han brukar här ordet kött, för att påminna om
den naturliga födelsen, hwarigenom allt kött har sin natur, såsom Christus
säger: "Det, som är födt af kött, är kött."
Men nu är "allt kött",
all menniskonatur sådan, som den blef i syndafallet, alltid lika uppfylld
med den gamle ormens säd och död ifrån det lif, som är af Gud. Ty
hela naturen hade fått den befallningen af Skaparen, att allt skulle
fortplantas efter sin art, gräs, örter och träd, "hwart och ett efter sin
art", fiskar, fåglar och allehanda djur — hwart och ett skulle i sin
fortplantning behålla sin art; såsom wi ock se det hafwa skett.
Såsom nu
af en orm födas blott ormar, och pantherns ungar blifwa ock panthrar,
så äro ock alla menniskors barn födda med samma natur, som de första
fallna menniskornas war, nemligen uppfylld med ormens säd, fiendskap
mot Gud, förakt för hans wäsende och wilja, benägenhet till allt ondt,
såsom Gud redan i bibelns sjette kapitel beskrifwer menniskan, att hennes
ondska war stor, och all hennes hjertas uppsåt och tanke alltid
benägen till det, som war ondt. Och sådant är nu af naturen "allt
kött", d.ä. allt hwad menniska heter.
När wi nu betänka detta, kunna wi förstå, hwarföre apostelen kan
aå bestämdt förklara, att intet kött kan af någon lags gerningar warda
rättfärdigt. Ty då den medfödda naturen är så full med synd, och Gud
ställer deremot sin heliga lags spegel, som icke ens tål den minsta
syndiga tanke, den minsta kallsinnighet mot Gud eller nästan, utan fordrar,
att wi skola älska Gud af allt wårt hjerta, ja, af alla själens krafter,
och såsom oss sjelfwa älska hwarje menniska, icke några wissa, utan allt
hwad som kallas wår nästa; och detta icke ett eller annat ögonblick,
utan alla stunder i wårt lif: huru kan då någon täckas Gud i sin
egen person?
Slutligen må här anmärkas ännu ett förhållande, som förklarar,
hwarföre intet kött kan genom lagens gerningar warda rättfärdigt, ett
förhållande, som så menniskor besinna, nemligen att blotta tillwaron af
Guds lag och wårt behof deraf är redan nog till wårt fällande under
Guds dom.
Först den omständigheten, att Gud gifwit oss en sådan
lag med dess hotelser och löften, är redan ett tillräckligt wittnesbörd,
att wi icke äro goda, efter wi behöfde bud och hotelser. Och för det
andra blott det, att du gör det goda och flyr det onda för lagens skull, för dess hot och löften, är redan en swart fläck på all din fromhet. Ty
wi skulle ju göra allt godt blott af wårt hjertas inre godhet; annars
äro wi ju skalkar, hwilka endast af en yttre makt tillbakahållas från
utöfningen af det onda, som wi dock hysa i hjertat.
Till exempel, om
någon lemnar dig sitt barn på en wecka och derwid säger: Jag måste
tywärr bedja eder waka öfwer mitt barn, att det icke kommer åt att
stjäla något. Om du äfwen håller så trogen wakt, att du kan återlemna
barnet med det wittnesbördet: Det har ingenting stulit; är det då ett
godt wittnesbörd om det barnet? O, ett beklaganswärdt barn! säger du.
Hwarföre så? Det har ju icke stulit? Nej, säger du; men blott den
omständigheten, att det måste bewakas, är ju ett nog bedröfligt tecken på
det barnet.
Just så är det ock med oss. Hwad är lagen, om icke en
sådan wäktare, som allestädes ligger öfwer oss och säger: "Du får icke
stjäla! du får icke dyrka afgudar! du skall icke dräpa! du skall icke göra
hor! du skall icke ljuga!" Hwarom wittna sådana bud och påminnelser,
om icke att wi äro tjufwar, horkarlar, mördare, lögnare? Ty det budet:
"Du skall icke stjäla", säger oss ju tyst i örat: du är en sådan, som
måste bewakas, men nu får du icke stjäla. Det budet: "Du skall icke
göra hor", säger oss ju: du har en ond begärelse, men du får icke följa
den. Det budet: "Du skall inga andra gudar dyrka", innebär ju: du
älskar mig icke, jag måste befalla dig det. Så ligger i hwarje bud en
anklagelse.
Och då nu Herren Gud icke blott förbjuder syndens utbrott,
utan ock hwarje ond böjelse, tanke, begärelse — icke blott will, att det
onda skall tillbakahållas, likasom instängas i hjertat, utan att det alls
icke skall finnas der — då Han will, att du skall sjelf älska det goda,
så att du af din egen goda böjelse gör allt, hwad som är godt; så är redan
sjelfwa lagens tillwaro, med dess hotelser och löften, ett tillräckligt
wittnesbörd, att wi icke kunna wara rättfärdiga inför Honom. Och
blott det, att wi göra det goda eller fly det onda för lagens skull, är
nog till bewis, att wi icke hålla lagen, som allraförst fordrar ett godt
och heligt hjerta. Härigenom kunna wi ännu tydligare förstå dessa ord,
att "intet kött kan genom lagens gerningar warda rättfärdigt".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar