Det wäsendtliga, ja, sjelfwa wäsendet i den nya menniskan, hwaraf
wi ock heta christna, är, att Christus blifwit wårt hjertas lif och
lifsbehof — Christus, den korsfäste, syndborttagaren, frälsaren,
wännen för andra wänner. Ja, just det, att Frälsaren i sin försoning är
oss det nödigaste och ljufligaste, det wittnar, att wi äro christna, att wi
hafwa ätit af lifwets bröd och dessmer hungra — druckit och dessmer
törsta.
Då en christen tänker på, hwad som isynnerhet utmärker hans
nya lif och utgör det största deri, så är det detta, att han blifwit bekant
och förenad med Frälsaren, att Christus blifwit hans hela lifs föremål,
hans A och O, hans första och sista. I hans nya lif är Christus solen,
af hwilken allt upplyses och bestrålas, och omkring hwilken allt rör sig.
Christus, funnen, är hans glädje, och Christus, förswunnen, hans sorg
— kortligen: Christus är hans lif. Deraf igenkännes en christen.
Här
äro isynnerhet twenne omständigheter att märka, först att det nu blifwit
oss en ny natur att wara angelägna om Guds wänskap. Då wi förr
woro helt liknöjda om Gud och hans nåd och hade blott jordiska behof
och önskningar: Hwad skola wi äta? hwad skola wi dricka? är nu wår
idkeliga hufwudfråga: Är jag ett Guds barn? Har jag Guds wänskap?
Detta är likasom andedrägten eller hjerteslagen i den nya menniskan.
Men märk, detta måste rent af wara din nya natur — icke en tillfällig
omsorg, utan en genom hela ditt lif fortfarande natur, att du är först
och sist bekymrad om att hafwa din Guds wänskap. Det kan wara
mycket omskiftande med din tröst, din frid, din kraft m. m. Äfwen kan
sjelfwa denna omsorg om Guds wänskap genom tillfällig förströelse wara
afbruten. Men snart wakna wi deröfwer med desto större bekymmer;
ochh att det dock är denna omsorg, som i allmänhet och öfwerhufwud
taget djupast griper oss, detta är något, som synnerligen utmärker den
nya menniskan och alldeles icke är af kött och blod, utan rakt stridande
mot wår natur.
Den andra omständigheten är, att uti ditt bekymmer
om Guds nåd ingenting annat har blifwit din tröst än Christus,
Christus, hans försoningsblod och hans evangelii ord. Der har du
ditt tillhåll, ditt lif, din spis och din förnöjelse. Detta war det, som
Christus mest talade om: "den af mig äter" — "den till mig kommer"
— "den, som gömmer mitt tal" — "den, som tror på mig". — Det är
starka, eftertryckliga ord om denna hufwudvunkt, då Christus säger:
"Den af mig äter". - "Jag är lifwets bröd; mitt kött är den rätta
maten" — "den af mig äter han skall lefwa ewinnerligen." Sådana
ord uttrycka just, att Christus är de trognas lifsbehof, deras lifswillkor,
deras allt i alla.
Si, att du blifwit religiös, så att religionen och kyrkliga saker ligga
dig om hjertat, icke bewisar ännu det, att du är en christen; utan märk,
huru Christus talar: den af mig äter - af mig — den, som har just
i Christus, hans nåd och hans försoning sitt lifsbehof. Lika litet ligger
något bewis på en sann christendom deruti, att du dyrkar Christus såsom
din lärare eller ditt efterdöme, det kan den säkraste christna farise göra
— utan här är fråga, om Han blifwit i sin försoningsdöd din dagliga
tröst emot synden. Detta allena utmärker en christen.
Detta är, hwad
som i Uppenbarelseboken omtalas såsom tecknet och schibbolethsången,
som utmärkte de tecknade. Ty ingen kunde lära den sången, utom dessa
— och den sången war: "Lammet, som är dödadt och har igenlöst oss
åt Gud med sitt blod." —
Detta är det Luther så idkeligen upprepar,
då han i sin förklaring öfwer Gal. 4: 6 framställer tecknen till Guds
Andes inneboende i wåra hjertan och säger: "Den som gerna hör,
talar, tänker och skrifver om Christus, han wete, att sådant wisserligen
icke sker af mensklig wilja eller förnuft." Ja, detta är så wäsendtligt
och utmärkande hos den nya menniskan, att om jag blott finner detta
hos en menniska, säger jag genast: Det är en christen, liksom jag genast,
då jag ser en mensklig kropp framför mig och hör den tala ett menskligt
språk, säger: Det är en menniska.
Om nu en sådan christen har något
stötande fel, någon oart, så säger jag: "Det är ett lyte, en sjukdom,
men — en christen är han; ty det är omöjligt, att någon kan på sagda
sätt hafwa i Christus sitt lifsbehof, sin tröst och sitt lif och icke wara
en Christi wän, en christen." Så wäsendtligt är detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar