Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
torsdag 30 maj 2013
"Vi hava icke strid emot kött och blod utan emot furstar och väldiga, nämligen emot världens herrar, de som regera i denna världens mörker." (Ef. 6:12)
Om wi nu betrakta och sammanfatta, hwad apostelen här antyder
om wår fiende, få wi en ganska förskräcklig bild af honom, såsom på en
gång mycket mäktig, mycket listig och förslagen, och derjemte en osynlig
fiende, som kan wara oss helt nära, utan att wi ana det. Wi wilja
först betrakta detta sista. Då apostelen säger: "Wi hafwa icke strid emot
kött och blod, utan emot furstar och wäldiga", är alls icke meningen,
att wi icke hafwa att strida emot wårt eget onda kött, eller det
medfödda förderfwet, utan det betyder, efter Pauli sätt att tala, att wi i
denna strid icke hafwa, såsom i wanliga krig, några kroppar att rikta
wåra wapen emot, så att wi kunna med ett swärd träffa dem, utan
att wåra fiender äro andewäsenden, hwilka wi icke kunna döda, och
osynliga fiender, som kunna wara alldeles inwid oss, utan att wi se dem
eller det minsta frukta deras närwaro. Detta är ju redan ett ganska
betänkligt förhållande. För det andra låter han oss förstå, att wåra
fiender icke äro swaga och föraktliga andar, utan twärtom mycket
mäktiga och ansenliga, då han kallar dem furstar och wäldiga — eller
nogare efter grundtexten: "furstadömen" och "makter" eller öfwerheter, hwilka
ord antyda, att djefwulen har ett egentligt rike, med särskilda ordningar
och författning, så att somliga onda öfweränglar, såsom furstar och
öfwerhet, föra en regering öfwer de andra djeflarna. — Widare kallar han
dem werldens herrar, hwilket ju är ett ganska förskräckligt namn. Så
har ock Christus sjelf kallat djefwulen denna werldens furste, och
Paulus kallar honom t. o. m. denna werldens gud, hwilka namn tydligt
gifwa tillkänna, hwad wi ock endels kunna se med ögonen, att
djefwulen alldeles regerar hela den oomwända menniskowerlden, så att
konungar och kejsare ligga under hans wälde och regering såsom små swaga
slafwar eller ock trogna och lydiga undersåter. Wi weta ock, att wår
fiende är af en hög härkomst, nemligen en fallen ängel, och att han har
ett förfärligt mod, då han wågar med besinning strida emot sjelfwa
den store Guden och i Christi kötts dagar gick så långt i öfwermod, att
han till och med dristade att bjuda Herren sjelf falla ned och tillbedja
sig. Och hwilken makt han har öfwer en arm menniska, det kan man
förstå, när Christus betecknar menniskan och djefwulen med ett hus och
dess herre, då Han talar om en starkt bewäpnad, som bewarar sitt hus,
så att menniskan är för djefwulen blott såsom ett hus för dess husbonde. Så betecknas ock hans styrka, icke mindre än hans brinnande nit att
förderfwa oss, med apostelen Petri bild, då han kallar honom ett lejon,
ett af hunger rytande lejon, som springer omkring och söker, hwem han
må uppsluka.
Allt detta är ju så förskräckliga antydningar om wår fiende, att en
menniska wäl kan grufwa sig för att lefwa på jorden. Och så mycket
är säkert, att de, som icke i gudsfruktan hålla sig till Herren, måste
wisserligen wara eller råka i djefwulens wåld. Så mycket är säkert
att om Herren blott lemnar oss åt oss sjelfwa, så äro wi förlorade, så
kan djefwulen hwarje ögonblick kasta oss i de grufligaste djup af synder
och galenskaper och derpå i helwetets afgrund. Men wi weta ock, att
så framt wi icke sofwa i säkerhet, eller sjelfwa tro på wår starkhet utan
blifwit små barn och swaga får inför Herren, skall striden icke bero af
wår starkhet, icke heller af djefwulens makt, utan att Herren skall sjelf
strida för oss, ja i sina armar bära och bewara oss såsom lam. Om
Herren Gud blott en enda timme lemnade djefwulen full frihet öfwer
oss, skulle han blott på den timmen rifwa oss i stycken och kasta oss i
helwetet. Hwarje stund i wårt lif, då detta icke sker, är således ett
wittne om Guds trofasta, hulda och mäktiga närwaro O, att wi ock
kunde betänka sådant!
Striden är alltså en andlig strid, den beror icke af wår makt och
styrka; hwarföre ock den mest fruktanswärda egenskapen hos djefwulen
är hans list, hans mångfaldiga list och ränker, hwarmed han kan
bedraga och tjusa oss, så att wi icke alls söka Herrens kraft, utan willigt
gifwa oss åt fienden. Derföre har ock Skriften talat mest om denna
hans egenskap. I bibelns sista bok kallas han den gamle ormen, som
bedrager hela werlden och derunder så många kloka, lärda och upplysta
män. Men kanske finnes intet ord, som förskräckligare antyder denna
fiendes fruktanswärda rikedom på list och ränksmideri, än det ordet af
Christi mun: satans djuphet, och då apostelen säger, att han ock förskapar
sig uti en ljusets ängel. Gud beware alla menniskobarn! Emot "satans
djuphet" förslår wisst intet menskligt förstånd, ingen upplysning
och waksamhet, om icke Gud sjelf med sitt "uppseende bewarar wår ande".
Emot satans djuphet will jag endast sätta "Guds djuphet" och den
"Israels wäktare, som icke warder sömnig eller sofwer".
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar