Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
torsdag 30 maj 2013
"Gå till mina bröder och säg dem: Jag far upp till min Fader och eder Fader, till min Gud och eder Gud." (Joh. 20:17)
Detta war det första, som den uppståndne Frälsaren talade efter
sitt stora werks fullbordande; och wi märka i orden en påtaglig omsorg
att fästa uppmärksamheten på ordet broder, då Han med en så
besynnerlig widlyftighet uttrycker detsamma, sägande: "Min Fader och eder
Fader; min Gud och eder Gud." Då wi härjemte äfwen betänka, att
Christus icke före sin död brukade tilltala sina lärjungar med
brodersnamnet — Han hade wäl förut kallat dem wänner och bewisat dem all
kärlek, samt i allmänna ord förklarat, att "den, som gjorde hans wilja,
skulle wara hans broder och syster och moder"; men Han hade dock icke
bestämdt tilltalat dem med namnet bröder — utan det är först, då det
stora försoningswerket war fullkomnadt, då syndafallet war godtgjordt,
ormens hufwud krossadt, synden försonad och den ewiga rättfärdigheten
framhafd, och således menniskornas ursprungliga barnaskap hos Gud war
återstäldt — det är då, Han begynner bruka det namnet bröder, och
säger: "Min Fader och eder Fader, min Gud och eder Gud." Wisst är
detta betydelsefullt, wisst må man stanna och betänka det! Och att detta
war det första, Herren talade efter sin uppståndelse, får en ny
märkwärdighet, då wi besinna, att detta just war det stora målet för hela Christi
försoning, nemligen att återställa wårt i fallet förlorade barnaskap hos
Gud. Ty allt, hwad som eljest uträttades, såsom att synden försonades,
lagens förbannelse borttogs och den ewiga rättfärdigheten framhades,
allt är blott delar af ett enda stort werk, nemligen wårt förlorade
barnaskaps återställelse. Ty detta är ju hela hufwudsaken, att menniskan i
begynnelsen war skapad till Guds barn och arfwinge; och när detta
hennes barnaskap genom syndafallet förlorades, skulle "qwinnans säd"
återställa detsamma. Uti barnaskapet hos Gud förenar sig all salighet;
ty äro wi barn, så äro wi ock arfwingar. Det war således återställelsen
af detta, som utgjorde målet och sammanfattningen af allt, hwad
Christus, såsom wår andre Adam, skulle uträtta. Den, som förstått detta,
skulle efter Christi fullbordade försoning af sig sjelf kunnat fråga: Är då
nu wårt barnaskap hos Gud återstäldt? Äro wi nu återbragta till det
i fallet förlorade förhållandet till Gud? Och nu kommer här Herren
Christus sjelf och säger det — och det är det första, Han talar efter
sin uppståndelse; och Han har en synnerlig omforg, att man skall märka,
hwad Han säger:" Mina bröder — min Fader och eder Fader, min Gud och eder Gud — min och eder! min och eder!" Den, som icke här
förnimmer något stort och gudomligt, måste hafwa alldeles "förhållna
sinnen". O, så märkwärdigt! Christus sjelf, Herren af himmelen, Guds
ewige Son, som först kom och blef en menniska såsom wi och nu
fullbordat återlösningens werk, Han säger om arma skröpliga lärjungar:
Mina bröder — mina — bröder — min Fader och eder Fader! Så har
Herren nedbrutit medelbalken, så är åter Gud och menniskan förenad,
så är det förlorade återstäldt: barnaskapet hos Gud. Så är Guds
Son worden, såsom apostelen säger, den förstfödde bland många
bröder; märk: "den förstfödde bland många bröder." Hwad hör jag, hwad
hör jag! — Om wi ock ofta betraktat denna underbara brodershelsning,
hafwa wi dock knappt gjort den ringaste början. Här är ett djup och
en höjd, som går öfwer all wår förmåga; gåfwan är allt för stor och
wåra hjertan alltför trånga. "Från djup och till djup i Guds ewiga
råd serafen ej blickar ett under af nåd mer stort och mer saligt än detta."
Men skulle ännu någon säga: Ja, det war lärjungarna, dessa
Jesu närmaste och trognaste, som hade följt Honom i mer än tre år,
och som woro fromma och heliga — det war dem, Han kallade bröder.
Hwad kommer detta oss wid? - så wilja wi blott swara: Har du ännu
icke förstått, att detta broderskap med Christus är detsamma som wårt
barnaskap hos Gud, och att detta war sjelfwa hufwudmålet för hela
Christi försoning, hwilken ju icke skedde blott för några få wänner, utan
för hela werlden? Wisserligen är det alltför orimligt, att wi,
arma syndare, skola wara Christi bröder. Men hwad säger Skriften? Och har
wäl Christus haft anseende till person? Gud, alla menniskors skapare
och frälsare, ser icke efter personen, utan efter menniskan. Icke ens
Christi egen moder fick hafwa något företräde, utan allt, hwad menniska
heter, war för Honom lika. Det är blott menniskan, som är så dyr
för hans ögon, och icke den och den personen, med den skilnad allenast,
att de trogna ligga wid hans sköte, äro hans lust och fägnad, då de
otrogna äro sorgebarn, fjerran från hans famn. Så gäller då detta
broderskapet icke blott de första lärjungarna, utan äfwen oss alla, som
genom deras ord tro på Honom. O, stora herrlighet! O, ewiga
fröjdekälla! Hwar och en ibland oss, som genom deras ord börjat tro på
Honom, har samma lott som de uti denna hans ljufliga tillfägelse:
Mina bröder — min Fader och eder Fader, min Gud och eder Gud.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar