Här talar Kristus om några grenar i Honom, som inte bär frukt och som ska tas bort, ja, kastas bort, förtorkas och brännas.
Detta är ju förskräckliga ord, talade av denne milde Herren, helst som
Han kallar dem grenar i sej! Vad månde Han väl mena med detta?
Då Han här kallar dem grenar i sej, är meningen visst inte att någon
kan verkligt och rättsinnigt vara och förbli i Honom, i tron, och
dock vara ofruktsam och bli förkastad; ty, säger Han strax nedanför, "den som förblir i mej, och jag i honom, han bär mycken frukt". Utan
Herren vill med de orden "grenar i mej" fint och skarpt uttrycka, hur stor likheten mellan de äkta och oäkta barnen kan vara, hur mycket religiositet, bekännelse och yttre gemenskap med Honom och med de sanna kristna en människa kan ha och ändå inte äga det sanna livet, saften
och kraften av Honom, vilket skulle bevisa sej genom frukterna.
Således
är både innehållet och talesättet här detsamma, som när Herren talade
om jungfrur, som går ut emot Brudgummen, men av vilka hälften är fåvitska, är utan olja och blir för evigt utestängda — och till
Sardesängeln: "Du har namnet, att du lever, och är död."
Låt oss nu betrakta Herrens Kristi ord. Han säger om de
äkta goda grenarna, dessa, som bär frukt, att dem rensar vingårdsmannen, d.ä. skär, tuktar och böjer dem, tar bort vad som hindrar deras växt, och låter dem inte växa efter behag; men de grenar åter, som ingen
frukt bär, de slipper vingårdsmannens kniv, de får vara i fred, onäpsta,
orensade, ty — de ska ändå bara brännas. Deras utmärkande tecken
är således: 1:o att de inte bära frukt; 2:o att de inte av vingårdsmannen tuktas och rensas, utan är fria och lediga att växa efter
behag.
Se nu här, nog vore väl här anledning för var och en att
stanna och pröva sitt tillstånd, att med fruktan och uppriktighet mot
sej själv pröva sej efter sådana Kristi egna ord. Men — ack! — det
ska genast sannas, att trädgårdsmästarens kniv inte träffar de oäkta
grenarna utan endast de goda — att "de som borde frukta, de fruktar intet, och de som inte borde frukta, de fruktar". Det ska genast vara
ett hemskt tecken hos mången, att han omöjligt kan frukta för sej, eller
en enda stund allvarligt pröva sej, utan ska vara så viss och nöjd
med sej, i följd av sin lugna känsla, sin gamla fromhet och religiositet, att Kristi ord ska gå honom förbi såsom ett lätt väder.
O, att
dock den "lyckliga stunden" nu för någon vore inne — den stund, då
det bleve honom givet att se, vad som ännu fattas honom, att
uppvakna från sin hemliga död och falska andlighet! Du hoppas, att
du är en kristen, att du står i tron och har Guds nåd; du har kanske
en sådan frid i din känsla, en sådan tillförsikt i bönen, en sådan kärlek
till Guds ord, så många prov på Guds kärlek, att du omöjligt kan
annat tycka, än att du är i hans nåd. Ja, du tänker kanske med
frimodighet: Jag har ju länge varit en bland de kristna, varit
utgången från världen, ja, lidit försmädelse för min gudaktighet; jag har
ju stritt för Kristi sak, haft religiös verksamhet — var och en vet,
att jag är en kristen o.s.v.
Nu, detta är allt goda saker — många
tusen har inget sådant att framvisa — men käre! inte bevisar ännu
detta, att du också är en levande och sann kristen. Nog är likheten så
stor mellan de äkta och de oäkta grenarna, mellan de visa och de fåvitska
jungfrurna, att du med allt detta kan vara bedragen. Pröva dej därför på det sätt, som ordet lär. Kristi ord här och allt Guds ord
yrkar ju beständigt, att tron ska bevisa sin äkthet genom de frukter,
som följer av den.
Nog är också en kristen svag, bristfull; nog är
nåden stor, oförskylld, överflödande, därom är ingen fråga. Men det
är dock några vissa verkningar och frukter, som tron, Anden och nya
födelsen alltid medför, även hos de svagaste nådebarn; det är om
dessa frukter och verkningar, det nu är fråga.
Här tänker du kanske på några goda gärningar som du utövar, några synder som du avlagt,
några andliga förmögenheter, någon religiös verksamhet, som du har,
och menar, att detta ju vittnar om din tros liv; men undersök, om också Skriften låter det därmed bero. I Matt. 7:22 säger Herren: "På
den dagen ska många säga till mej: Herre, Herre, har vi inte
profeterat i ditt namn, och i ditt namn utdrivit djävlar och i ditt
namn gjort många kraftgärningar? Då ska jag bekänna dem:
Jag kände er aldrig, gå ifrån mej, ni ogärningsmän."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar