Först märka vi, att det löfte, Abraham trodde, innebar Guds
evangelium om Kristus. Textens ord: "Abraham trodde Gud",
återfinnas i 1 Mos. 15:6. Där se vi dock icke genast något mer än löftet
om Abrahams talrika avkomma; men vad som i det löftet låg inbegripet, det visste Abraham genom ett förutgående löfte, kap. 12:3, varest Gud hade förklarat, att "i hans säd skulle alla folk på jorden varda välsignade".
Detta var egentligen det ursprungliga löftet om
en Frälsare, vilket Gud hade givit våra första föräldrar på
syndafallets dag — löftet om den heliga kvinnosäden och ormaförtramparen,
om en förlossare, som, född av kvinna, skulle tillintetgöra synden och
djävulens gärningar — det löfte, på vilket alla trogna, allt ifrån
den rättfärdige Abel, hade trott och blivit rättfärdiga. Det var detta
löfte, som så ofta upprepades till Abraham, så att, fastän denna
huvudpunkt, själva ädelstenen i Guds löften till Abraham, icke för var
gång nämndes, låg den alltid innefattad i dessa löften. Detta är
apostelns egen förklaring, såsom var och en kan se i Gal. 3.
Och Kristus säger uttryckligt, vad som var föremålet för Abrahams
trosöga, över vilket föremål han till och med fröjdades i sin tro;
Herren säger: "Abraham, eder fader, fröjdades, att han skulle få se
min dag; han såg honom och vart glad."
För det andra: om aposteln här hade velat säga, att själva tron,
såsom en behaglig dygd hos människan, blivit Abraham räknad till
rättfärdighet, hade han med en sådan antydning på en gång avskurit
själva nerven i hela sin rättfärdiggörelselära. Det är just hans göromål
på detta ställe att visa, det vi varda rättfärdiga utan någon vår
förskyllan eller värdighet, endast av Guds nåd och genom den
förlossning, som är skedd i Kristus. Och han säger uttryckligt i följande
kapitel, att det är blott "genom ens lydnad", vi varda rättfärdiga.
Rättfärdighet är intet mindre än lagens fullbordan. Så mycket utgör
icke själva tron.
Tron är dessutom i sig själv just ett förnekande av vår förtjänst; ty den som tror på Kristus, han bekänner, att han
själv är orättfärdig, förtappad, rådlös och omfattar därför "Guds
rättfärdighet", den laguppfyllelse, som är skedd i Kristus. Tron måste vidare hava ett ord av Gud att omfatta; och av detta ords innehåll
beror det, vad jag får genom tron. Om man icke det besinnar, skall
man alltid missförstå orden om tron och trons rättfärdighet.
Se här en
liknelse: En förlorad son lever borta i främmande land, och där lider
han nöd; hans fader lovar honom en stor, skön egendom, om han
blott återkommer och emottager densamma. Sonen tvivlar länge och
blir därför borta i sin fattigdom; men omsider börjar han att tro sin
faders ord och skyndar nu hem för att emottaga sin egendom; nu är
han genast rik och lycklig.
Sedan säger han: "Jag var länge i nöd;
därtill var min otro skulden, då jag trodde min faders ord, blev jag
rik och lycklig, blott min tro gjorde mig rik." Om då någon hör endast
sådana ord och icke vet eller betänker innehållet av faderns löfte, kunde
han förstå orden så, att denne man blivit belönad för sitt sonliga
förtroende till faderns ord. Då skulle den, som kände förhållandet,
säga: nej, giv akt på innehållet av det löfte, han hade trott; det var
detta, som gjorde honom rik. Löftet handlade om en stor egendom, i
denna består själva rikedomen; hans tro gjorde endast, att han kom i
åtnjutande därav.
På detta sätt skola vi förstå orden: "Abraham trodde
Gud, och det vart honom räknat till rättfärdighet." Att tron gjorde
honom rättfärdig, berodde av det med tron omfattade löftets innehåll.
Detta var Kristus. Om vi icke på detta sätt förstå orden, måste vi
alldeles bortkasta hela Skriftens stora huvudlära — bortkasta, gäcka
och förakta allt, vad Gud ifrån världens begynnelse förkunnat oss om
en Frälsare och en försoning i hans blod; allt vad Gud genom änglar
och profeter förkunnat, samt genom den levitiska offertjänsten och alla
dess blodiga offer förebildat — korteligen, hela Skriftens egentliga
innehåll, läran om Kristus, Kristi lydnad, Kristi lidande, död och
uppståndelse. Allt detta vore till intet, om Gud kunde rättfärdiggöra
oss blott för den dygden, att vi tro Honom vara sannfärdig.
Och
att aposteln här icke vidare förklarade sig (såsom han gör i följande
kapitel), skall visserligen icke inför Gud ursäkta någon, som här ville
taga anledning till en ny, mot hela Skriftens huvudlära stridande,
tanke. — Det är ock något, som genom hela Skriften uppenbarar Guds
majestätiska storhet, att Han icke alltid upprepar, vad Han sagt, utan
fordrar, att vi minnas hans givna förklaringar och förstå Honom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar