Den sanna bättringen, lagens rätta och genomgripande verk i syndarens hjärta, är så nödvändig, att den förutan allt andligt strävande
är förgäves, all tro, all gudaktighet, ja, Kristus och hans förtjänst
äro för den själen fruktlösa. Den som blott känner sina verksynder,
synder i tankar, ord och gärningar, blott ser på dem, arbetar och strider
med dem och icke genom lagens krav på hjärtat sjunker ned i naturens
orena dy och där kommer i nöd, den människan gör en stympad skrymtarebättring, omvänder sig visst, men blott ifrån ett friare världsväsende till sin egen rättfärdighet, och blir en farise.
Ja, den som också
känner naturens ondska, hjärtats fördärv och orenhet, men flyr blott till vaksamhet, bön, strid, försakelse, gudaktighet, och icke blir på allt detta
misströstande, utan hoppas och hoppas på seger och har därpå sitt öga,
sin tröst och förhoppning, blir också blott en farise. Kommer han icke,
medan det ännu står så illa till, medan han ännu icke vunnit den
åsyftade segern, utan ännu ligger nere i sitt elände — kommer han icke,
medan han ännu är i denna uselhet, till Kristus, till nåd, tröst och
salighet blott i Kristus, så blir han aldrig en rätt kristen, utan antingen ett bedraget verkhelgon, som fått tröst i sin bättring och gudaktighet, eller ock en upptröttnad träl, som övergiver alltsammans,
faller tillbaka till sin sorglöshet eller stannar i förtvivlan och förtappelse.
Om dem, som kunna uppsåtligen hylla vissa skötesynder, tala vi icke
nu, utan om dem, som verkligt söka att ingå genom den trånga porten, men icke kunna. Felet hos alla dessa är, att de aldrig låta säga
sig — eller ock blir det dem icke rätteligen sagt — vad den rätta
bättringen är, vad som är lagens rätta verk, dess egentliga ändamål
och mening. O, att de ville giva akt på Herrens ord.
Hör då!
Skriften säger uttryckligt: "Allt det lagen säger, det säger han till dem,
som äro under lagen, att var och en mun skall tillstoppas, och all världen skall för Gud varda brottslig." "Men lagen är också här
med inkommen, att synden skulle överflöda; men där synden överflödade, där överflödade då nåden mycket mer".
Och denna sin naturliga verkan måste lagen nödvändigt utöva i
ditt hjärta, om bättringen skall bliva sann.
Det är icke frommare och
heligare, du skall varda genom krav och bud, nej, det skall du bliva
genom en annan, som döper med Ande och eld. Men genom lagen skall du bliva "brottslig", syndig, "övermåttan syndig" - det hjälper
icke annat, om du någonsin skall lära rätteligen annamma Kristus till
ett nytt livs upptändande i ditt hjärta. "Om en lag vore given, som
kunde göra levande, så vore rättfärdigheten sannerligen av lagen, och
då vore Kristus fåfängt död."
Lagen uträttar ock visserligen sitt rätta verk, om han blott kommer in i hjärtat; går han blott löst på ytan,
så kan du bliva mycket from — nämligen i gärningar och inbillningar,
och bliva en farise, såsom förut är sagt. Sådan var ock Paulus,
"förr än budordet kom", förr än lagens andliga krav trängde in på
hans hjärta. Sådana äro ock många religiösa i våra dagar, vilka
driva lagen på det sättet och i den meningen, som skulle man ock verkligen därigenom kunna bliva frommare och bättre, om man blott
allvarligare griper sig an, och yrka, att man icke skall därom misströsta,
utan fortfara att kämpa, bedja och hoppas.
Den rätta bättringen går
djupare, upprör hjärtats ondska och gör mig icke bättre och bättre, utan
syndig, "övermåttan syndig genom budordet", så att jag kommer på
skam med allt, vad jag företager, tycker verkligt illa om mig och min
bättring och får således ingen tröst i mig själv. Märk, att när Kristus började sitt läroämbete, var det hans första göromål att förklara
lagens andliga krav så högt, att ingen människa skulle kunna fullgöra
det. Se Matt. 5: 21—48. Och när en man trodde sig hava
fullgjort, vad lagen krävde, var Kristus icke nöjd, utan skyndade genast
att giva honom ett bud, som skulle bliva honom för svårt: "Vill
du vara fullkomlig, få sälj ock allt det du har och giv de fattiga".
Icke förhjälpte Han mannen till tröst i sin fromhet. Därför när någon säger, att han vill omvända sig, bliva from och helig, må man svara:
Ja, om du allenast först bleve en syndare och ogudaktig, d. ä. kunde
du först komma ned i din uselhet, lära känna vad du är för ett
förtappat kreatur, i grund fördärvad och ogudaktig, så kunde du sedan
med sanning tro på Honom, "som gör den ogudaktiga rättfärdig" - och sedan kunde du bliva from och helig.
Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar