Huru går nu detta till? Huru kan Kristus bliva oss till skada 
och fördärv?
Huru det tillgick för judarna, det se vi tydligt i 
evangelisternas berättelser. De stötte sig först på hans personliga ringhet och 
nesliga död; och för det andra på hans lära och domar, vilka stridde rakt 
emot deras. På samma sätt sker det ännu i dag.
Först veta vi, huru 
hela den blinda världen stöter sig på Kristus och hans evangelium, 
såsom på en "dåraktig predikan", en "galenskap". Guds Sons 
mandomsannammelse och djupa förnedring, läran om försoningen genom 
hans död, om sakramenterna m. m., allt är det en galenskap för den 
naturliga människan.
Men den egentliga "förargelsen", varpå vår 
text måste närmare syfta, då den betraktas i sitt sammanhang, är själva 
den huvudläran, att Kristus benådar och saliggör de ovärdigaste 
syndare, under det Han fördömer de frommaste verkhelgon. Detta är den 
rätta "stötestenen" i alla tider; så att det ännu alltid heter så: "Denne 
undfår syndare" — "visste Han, hurudan denna kvinnan är, som 
hanterar Honom; ty hon är en synderska" o.s.v. Kristus skulle icke 
undfå syndare, utan blott heliga.
Denna "förargelse" eller anstöt 
uppstår ännu allestädes, där evangelium i Ande och sanning predikas; och 
detta icke blott hos lättsinnigt folk, utan ock hos många som "hava 
nit om Gud" och "fara efter rättfärdighet", hos många som förut gällde 
för de mest upplysta och fromma kristna, vilka nu bliva alldeles 
förvirrade och börja försmäda det evangelium, som dock är Kristi eget 
nådefulla ord. De kalla det då en ny och för helgelsen farlig lära och 
bliva rentav dess fiender.
Det händer dem alldeles så, som hos 
profeten säges: "De skola besnärjas och varda fångna." Ty hade icke Kristus med sitt evangelium kommit till deras ort, så hade de alltid 
förblivit ostörda i sin fromhet; men nu bliva de "besnärjda" och 
uppenbara såsom evangelii fiender, blott därför att detta kom till dem i ett 
klarare ljus samt i kraft och bevisning. 
Och var och en, som tror på Honom, skall icke komma på 
skam. Lovat vare Herrens namn!
Fastän mängden av Israel och 
mängden i kristenheten stöta sig och falla på denna stenen, äro dock 
andra, för vilka Han är en "kostlig hörnsten", en salighetsklippa, på vilken de bygga all sin tröst i livet och i döden; och till sådana säges 
nu här slutligen denna försäkran: "Var och en, som tror på Honom, skall icke komma på skam." — "Icke komma på skam", vill säga: icke 
bliva sviken i sitt hopp på Honom. Det skall icke fela, att vi ej verkligen skola få allt det, som vi i tron på Kristus hava hoppats.
Men att en särskild försäkran därom gives, det visar, att de troende 
också pläga anfäktas med den fruktan och ovissheten: Månne jag ock verkligen äger och uppnår, vad orden innehålla och lova?
Att 
sådan ovisshet besvärat helgonen, se vi ock överallt i deras historia, 
likasom vi alla känna det hos oss själva. Så fördolt är livet i 
Gud, så många äro våra brister och skröpligheter, så svag och 
dunkel är vår tro, att vi ofta ej veta, om vi verkligen äro ett saligt 
folk, fastän vi tro på Jesus. Då kommer den evige Fadern här och 
försäkrar: Byggen med all trygghet på den stenen, som jag lagt i 
Sion. Han sviker aldrig. Var och en, som tror på Honom, skall 
icke komma på skam.
Och måtte vi då synnerligen akta och gömma 
de orden: var och en — här är ingen åtskillnad; här är ej en enda 
människa undantagen — var och en som tror på Honom — var och 
en som i sin syndanöd flyr till Honom, var och en som förtvivlar på 
all sin egen rättfärdighet och alla egna försök att frälsa sig, men i 
sådan förlägenhet hörer och omfattar evangelium om Kristus, d. ä. 
som så drages till Honom och fästes vid Honom såsom de syndare och 
synderskor, vilka i Kristi kötts dagar blevo hans folk och nya 
människor — var och en, som så tror på Honom, skall icke komma på skam 
— kan icke, får icke komma på skam, utan skall få evinnerligt liv, så 
sant Gud är trofast och sannfärdig och icke kan bedraga de sina.
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar