Det, som här är övermåttan tänkvärt och förskräckligt, är, att
det är Gud själv, den store kärleksrike Guden, som omsider så straffar
sina föraktare, att Han till deras eviga ofärd förblindar dem — den
samme nåderike Gud, som så brinner av kärlek till människorna, att Han
utgivit sin evige Son för oss, och att Han förlåter de ovärdigaste
syndare alla deras brott emot Honom, så snart de blott hylla Sonen och
bliva hans lärjungar — den Gud, som beständigt förlåter de arma
barnen alla deras synder och sist vill giva dem en evig herrlighet, fastän
de i sig själva förtjänt idel vrede — denne kärleksrike Gud inskänker åt
några andra människor en "svår sömns ande", till ohjälplig förblindelse och
förstockelse, nämligen åt dem, som emotstå hans nådiga kallelse och skrymta
inför Honom med blott yttre gärningar. Och denna förskräckliga
straffdom har Han låtit övergå själva egendomsfolket, sin vän Abrahams
barn, när de började så skrymta inför Honom.
Här skola vi se Guds
förskräckliga rättfärdighet — se, att "Gud låter icke gäcka sig" — se att
på samma gång Han är övermåttan nådig mot de arma syndare, som
höra hans röst och låta föra sig till bättring och tro, är Han en alldeles
förskräcklig hämnare över sina föraktare, som emotstå hans nådiga kallelse.
Och må ingen tänka, att denna fruktansvärda regering av Gud
tillhörde blott gamla testamentets tid; nej, även den milde Frälsaren,
mitt i sin kärleksrika nitälskan om själarna, uttalar samma dom över
dem, som då hörde Honom, men icke voro hans röst lydiga, icke ville
anamma den till bättring och tro.
Tänk, vilka förskräckliga ord av den nåderike Frälsaren, att Han uttryckligen (Matt. 13) säger sig
"fördenskull" tala med liknelser, att några av folket skulle icke fatta det —
Han sade: "Dem är det icke givet;" "den där icke har, av honom skall
ock varda taget, det han har." Och vad en sådan "icke har", det är
mottagligheten för Guds röst, när denna tilltalar honom. Och vad
som då skall tagas ifrån honom, det är själva ljuset. Så säger ock
aposteln i 2 Tess. 2: "Därför att de icke anammade kärleken till
sanningen, att de måtte blivit saliga, fördenskull skall Gud sända dem
kraftig villfarelse, så att de skola tro lögnen." Se, så långt går Guds
rättfärdiga vrede i förblindelsedomen över hans föraktare, att Han icke
blott undanhåller dem ljuset, utan ock sänder dem kraftig villfarelse
att de skola tro lögnen och varda fördömda.
Detta sista ställe förklarar ock en händelse, som ofta bekymrar välmenta själar,
nämligen att på vissa tider, isynnerhet då evangelium
blivit med kraft och välsignelse predikat i ett land, även de gruvligaste villfarelser då uppstå och spridas i tal och skrift, ja, uppenbara anfall
göras mot tron på Gud och Kristus. Då förskräckas Guds barn vid
tanken på de många, som skola bortföras ifrån själva huvudsanningarna och
förvandlas rentav till förnekare. Men då böra vi veta, att
sådana händelser utgöra Guds straffdomar över de obotfärdiga, vilka,
med all den Guds nåd som dem erbjudes, aldrig låta säga sig, utan
alltid stå Guds Ande emot.
Och vi få icke klandra Guds domar, även
då de visa sig i en så förskräcklig vrede, att Han sänder kraftig villfarelse till dem, som icke ville tro sanningen. Det är visserligen
ömmande, ja, en gruvlig sak att skåda, huru odödliga själar nu skola
förvillas och förhärdas, så att de "skola tro lögnen, på det de skola varda
dömda"; men vi måste ock besinna, att det icke heller är något ringa,
det de hava begått emot den store Herren, då de emotstått och föraktat
all hans nåd — då de tilläventyrs icke blott hört hans ord på det
kraftigaste sätt framställas, utan ock sett hans Andes verk inom landet
uti många människors omvändelse, och dock emotstått den kraftiga väckelse,
som däri ligger - då de kanske även på sina egna hjärtan känt
hans hulda klappande och dock föraktat allt och gått bort till världen
och fåfängligheten.
På ett så förskräckligt förakt emot Gud måste ju ock
följa någon förskräcklig dom. Gud är större än människan. Det är visst gruvligt, att människor skola förtappas, men det är intet mindre,
att den store Guden skall bliva föraktad och gäckad. Det skall visst
även bliva en förskräcklig syn, när Domaren på den yttersta dagen
bortvisar de osaliga till den eviga pinan; men då skall Gud vara så
stor och herrlig för de rättfärdiga, att de icke skola hålla de obotfärdigas
ondska mindre än deras straff, att de under outsäglig förundran över
Guds stora nåd och långmodighet, som frälst dem själva vid all deras
synd och ovärdighet, skola med avseende på de osaliga bekänna Guds
rättfärdighet och endast säga: "Gud, dina domar äro rätta och allesammans
rättfärdiga."
Sådant böra vi betänka, när kraftiga villfarelser
förvilla människor, som hört men föraktat sanningen. Straffdomen är
gruvlig, men icke större än deras brott. Om vi tycka, att Guds straffdom
är för hård, kommer det blott därav, att vi icke hålla Gud för så
stor, som Han är.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar