När en gudfruktig själ, som lärt misstro sitt eget illfundiga hjärta
och erfarit fiendens stora list och tjusningsförmåga, även rädes för
sådant ont, som hon ännu icke klart ser och känner, fruktar för
djävulens "listiga anlopp och sitt hjärtas mångfaldiga falskhet, då har hon den
tröstliga utvägen att fly till den allseende och trofaste Guden med den
bönen, att Han måtte vaka och avvända allt ont. En sådan bön
uttrycka vi bekvämligen med det obestämda ordet ondo, eller det onda.
"Fräls oss du, trofaste, mäktige Gud, ifrån allt ondt, även det vi icke
förstå. Du, som ser alla dolda nät och snaror av djävulen, världen
och vårt eget hjärta, och som har befallt oss att i all nöd åkalla dig,
fräls oss du!"
Ja, det är ett av de allmännaste bekymren bland Guds
barn, att de säga: "Jag vet väl icke, att jag uppsåtligen vill vara
falsk eller hylla något ont, men jag fruktar, att mitt hjärta bedrager
mig; jag vet med mig, att jag saknar den och den kraften, men vet
icke, varuti felet består." Si, uti ett sådant dunkel, i en sådan
fruktan för ett okänt ont, vilken outsäglig tröst att då få kasta hela
bekymret på den trofaste Herren, som själv lärt oss bedja: Fräls oss ifrån
ondo, och att få säga till Honom: "Fräls mig ifrån just det onda, som
du ser och vet hos mig, men som är mig förborgat! Tag du bort det,
som misshagar dig, du trofaste, allsmäktige Gud, och giv mig du själv, vad som fattas mig!"
Och här blir då nödigt att djupt betänka, att
Gud är den ende, som kan utrannsaka och rätteligen känna det illfundiga
hjärtats lönngångar så väl som satans djupheter; att Gud aldrig har
sagt, att vi skola kunna utransaka hjärtat, utan alldeles tvärtom.
Herrens egna ord äro dessa: "Ett argt, illfundigt ting över allting är
hjärtat; ho kan utrannsaka det: Jag Herren kan utrannsaka hjärtat och
pröva njurarna." Här nekar Herren uttryckligt, att någon människa
kan utrannsaka hjärtat, och säger, att Han ensam kunde det. Så se vi
ock, att David, som hade en så rik anda och fick i profetiska stunder
skåda en tusen års framtid, likväl icke kunde genomskåda sitt eget hjärta,
utan därom vände sig till Gud och bad: "Utrannsaka mig, Gud, och få veta mitt hjärta, bepröva mig och förnim, huru jag menar det."
För
det andra bör man veta och besinna, att Herren Gud också är den ende,
som kan bota, vad som är orätt hos oss. Han har aldrig sagt: I
skolen skapa uti eder nya hjärtan, utan tvärtom säger Han: Jag —
jag skall taga bort utur edert kött det stenhjärtat och giva eder ett mjukt,
böjligt hjerta. Även härom vände sig David till Herren och bad: "Skapa - skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och giv mig - giv mig en
ny viss anda."
Då nu Gud själv har sagt, att icke vi, utan Han åt
den, som kan både känna vårt hjärta och bota, vad där felar, och nu
här lär oss bedja Honom därom, då böra vi visst i den nämnda
dunkelheten med all tröst vända oss till Honom. Och så sant som Han
är en trofast Gud och icke vill gäcka den själ, som själv fruktar och
dömer sig och som vill giva akt på allt hans ord, även det för Adam
mest dödande, så visst skola vi tro och veta, att Han ock skall göra, vad vi bedit: Han skall själv taga på sig hela omsorgen om vår
frälsning och avhjälpa allt, vad som är ont och farligt, även det vi själva
icke förstå. Han har själv lärt oss att bedja: Fräls oss ifrån ondo.
Men ännu mer vanligt är, att vi under frestelsetiderna väl känna, vari det onda består, men kunna likväl icke göra oss lösa därifrån.
Jag ser, att det och det är synd, ja, att det är djävulen, som arbetar
på att föra mig däri, och kan likväl icke befria mig därifrån; det har
så "gripit mig fången uti syndens lag, som är i mina lemmar", det
håller mig så fast, att änskönt jag vet, att det är synd, t. ex. vrede,
hat, orena lustar, begär till nästans egendom o. s. v., och jag ser det
farliga däri, jag mår illa däröver, kan jag likväl icke upphöra att med
hjärtat och tankarna umgås därmed; ja, det kan omsider så utpina mig,
att jag är färdig att helt förtvivla, jag känner mig alldeles förlorad,
om icke Gud själv gör barmhertighet med mig och frälsar mig. Här
lär jag då, vad det betyder: Fräls, fräls oss ifrån ondo.
O, fall då
genast ned och bed — och betänk, att vi i sådana stunder äro under en
fiende, mot vilken ingen makt finns i himmelen eller på jorden, mer än
en enda, nämligen den ende Allsmäktige, som därför högtidligen
förklarat: "Jag, jag är Herren, och utom mig är ingen frälsare." "Rör dig
icke", säger Luther, "i mening att själv övervinna synden; ty då skall
hon så röra sig emot dig, att du är för evigt förlorad." Utan här gäller
att på allvar fly blott till den trofaste, allsmäktige Herren och bedja:
Fräls oss ifrån ondo.
Och då skall det bliva oss en väldig tröst, om vi kunna rätt besinna, vad däri ligger, att Herren själv lärt oss så bedja
till Honom. Vi borde dock tro, att Herren icke vill skämta med de
nödställda barnen, då Han lärde dem denna bön, utan att Han ock verkligen ärnar frälsa oss. Han säger ock uttryckligt: Åkalla mig i nöden,
så vill jag hjälpa dig, och du skall prisa mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar