Här säger kanske någon: "Men det finns ju likväl så många fromma kristna, vilka aldrig hava denna art att vilja tala om, det de tro,
men bevisa sin tro med sina gärningar."
Därpå svaras endast: Var
står det skrivet? Var står det i Guds ord, att sådana äro kristna, vilka aldrig hava lust att tala om Kristus? — "Men de äro ju så
fromma?" — Jo, och dock: Var står det skrivet, att de äro kristna?
Fromhet, en stilla, redlig och människovänlig vandel, kan komma från
många källor, utan att vara trons frukt. Var står det skrivet, att
de, som fått en så stor skatt i hjärtat, som Kristus är, kunna tiga om
Honom?
Med Skriftens ord och exempel för ögonen kan endast så
mycket medgivas, att vissa späda och eljest svaga barn i nåden kunna till
en tid, eller vissa tider, vara andligen stumma; men aldrig var det
Guds mening, att de skulle alltid så förbliva. Till en tid kunde Josef av Arimathia vara Jesu lärjunge "lönnligen, av rädsla för judarna";
det var ock en tid, då Nikodemus gick endast under nattens slöja till
Jesus; men på en annan tid framträdde de båda med en öppen
bekännelse.
Det är helt annat, om vi av svaghet, för människofruktan eller
köttets tröghet, stundom tiga om Herren; sådant kan ännu alltid hända
de trogna och står även alltid under förlåtelse, emedan de för all synd
och brist söka både förlåtelse och ny kraft vid nådestolen. Men helt
annat är det, om vår tro och andlighet är av sådan art, att den aldrig
medfört denna inre lust och drift att bekänna Jesus.
Här måste Guds
ord gälla mer än alla människors tankar och tycken. Och nu lär Guds
ord uttryckligt, såsom vi redan sett, först att det ligger i själva
naturen, att vi gärna tala om det, som uppfyller hjärtat; för det andra
att den sanna tron uppfyller hjärtat med stora, himmelska skatter, samt
med nit om Herrens ära och själars väl, och att allt sådant då måste vilja framträda även i vårt tal.
Vidare lär Guds ord, att de
trogna i alla tider bekänt Jesus, icke blott med gärningar, utan också
med munnen — "därav talar munnen", sade Herren Kristus. Och
Skriften lärer, att de talat icke blott på uppfordran, utan av hjärtats
fullhet — "därmed hjärtat är fullt, därav talar munnen". Så säger Herren.
Av allt detta följa nu isynnerhet trenne viktiga lärdomar.
Den
första: Har du ännu aldrig fått den arten, att det blivit din lust att tala om det andliga; har du ej heller det kärleksnitet om Herrens ära
och andras frälsning, att du önskar dig kunna tala något, som kunde
tjäna dessa viktiga ändamål, så tag för avgjort, att du icke ännu
erfarit, vad den levande tron är, utan att, om du ock av alla anses
för en kristen, du är i någon falsk, självgjord fromhet. Vill du då
hjälpa saken på det sättet, att du nu börjar bemöda dig att tala om
Jesus, för att så erhålla det tecknet på den levande tron, så heter detta:
att endast göra något för att bedraga sig själv. Skriften talar om en
bekännelse, som går av den inre håg och drift, vilken verkas av själva
tron, icke en bekännelse som kommer av ett framtvingat bemödande.
Nej, låt övertyga dig, att du saknar själva källan till bekännelsen,
den levande tron. Klaga då denna nöd för Herren och giv dig icke
tillfreds, förrän du kommit till en sådan tro, som själv medför de verkningar, vilka du i hela Skriften finner i alla tider hava följt av den
sanna tron. —
Den andra lärdomen är denna: Har du genom Guds
stora nåd kommit till en sådan tro på Jesus, att det blivit din lust
att tala om Honom med dina vänner och att kunna vittna om Honom
till andras väl och till hans ära, om du ock dagligen förödmjukas av stor svaghet och försumlighet häri; men märk, om det dock är din lust,
och du har den arten, att när du upplivas i din tro, du ock får en
förökad lust och kraft i bekännelsen — så vet, att alla dina brister
oaktat detta vittnar, att Herren gjort nåd med dig och verkat i dig den
tro, som vår text och hela Skriften omtalar. Uti kött och blod ligger
aldrig denna lust att tala om Jesus, detta kärleksnit om själars
frälsning och Herrens ära. Så skall Guds verk igenkännas av dess frukt,
även av "läpparnas frukt, de hans namn bekänna". —
Den tredje
lärdomen är: Om du erfarit allt detta och ännu efter anden har lust att vittna om Herren, men köttets tröghet, världens fiendskap eller vänskap, med flera omständigheter, förhindra dig: vaka då och bed, att du
icke här följer köttet och blir Anden olydig; ty då kan åter Guds verk i dig förkvävas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar