Märk här skillnaden emellan att hava synd eller göra synd. Vi läsa
uti 1 Joh. 1: "Säga vi, att vi hava icke synd, då bedraga vi oss
själva." Och i samma epistel: "Den som gör synd, han är av djävulen. Den, som är född av Gud, gör icke synd."
Men att hava
synd betyder, att synden bor och rör sig i en kristens kött, att han
även kan i striden överrumplas av den och falla, men med smärta,
med strid — att han således har synden såsom ett lidande, ja det
svåraste lidande, det han gärna vore kvitt; då däremot göra synd betyder
att hava henne som ett göromål, till sin vana, icke tänka avlägga henne,
utan hellre försvara och hylla henne — ehuru skrymtaren likväl kan
med orden ogilla henne, men dock i gärning fortfara och hylla henne.
Många människor kunna mästerligen klaga och tala på synden, men
företaga aldrig dess verkliga avläggande, utan hava en hemlig lust att få
behålla den, eller ock besluta de avlägga den, men icke ännu; eller
ock avlägga de många synder för att få behålla blott en eller annan, som är kärast,
och vilken de därför ofta söka med goda förklaringar försvara eller dölja.
Den redliga själen söker i ordet efter råd och hjälp
att bliva sin synd kvitt; den andra söker i ordet efter något, som kan
ursäkta hans synd. Se där skilnaden emellan att hava synd och göra
synd, mellan en redlig och en falsk ande.
Hit hör även att märka en åtskillnad på själva synderna. De
äro nämligen av tvåfaldigt slag: det ena består av sådana, som kunna
helt utdrivas eller avläggas, såsom svordom, Guds namns missbruk,
sabbatsohelgande, dryckenskap, världsliga och för kristna ovärdiga
nöjen, för övrigt herrskande utbrottsynder i allmänhet, såsom hor, tjuveri,
lögn, oförsonlighet m. fl., vilka aldrig kunna stå tillsammans med sann
tro och gott samwete; utan om en kristen faller i någon sådan synd,
såsom de heligas exempel väl visa, att det är möjligt, falla ock med
detsamma hans tro och frid, vilka då endast med bättring och
syndernas förlåtelse upprättas.
I avseende på dessa synder kan däremot
skrymtaren fortfara i en eller annan, dölja eller ursäkta den och låta den vara sin vana. Detta är att "göra synd"; och den som så gör synd,
han är av djävulen. Detta är att "leva efter köttet". Men om I
leven efter köttet, skolen I dö. Det är om sådana synder, aposteln
säger: "De, som sådana göra, skola icke ärva Guds rike."
Det andra slaget av synder äro de, som ligga i själva köttet
såsom frön och rötter till allt ont och vilka aldrig kunna helt utrotas, så länge vi vandra i prövotiden; ty när dessa äro helt utplånade,
då behöva vi icke mer vaka och strida — vilket icke inträffar förrän
i graven. Synder av detta slag äro t. ex. bristande kärlek mot Gud,
feghet i bekännelsen, tröghet till bönen och ordet, missnöje och olust i
kallelsen, otålighet, vrede, orena tankar och begärelser, girighet, otro,
sorg o. s. v.
I avseende på dessa framstår skillnaden emellan att hava
synd och göra synd, skillnaden mellan en redlig själ och en skrymtare,
däruti, att den senare, då han lärt, att ingen är ren, att vi alla äro
svaga och syndare, ger sig därmed till freds och vill då icke möda sig
med någon vaksamhet och strid mot dessa synder, vilka han likväl
aldrig blir fri, och ger därför synden fritt lopp. Ja det händer ock, att
han vill, att dessa icke ens skola kallas synder, utan att han helt
överser med dem, som vore de ett intet — såsom vore t. ex.
kallsinnighet mot Gud, olust till ordet och bönen icke svåra synder!
Den
redliga själen däremot är i beständig strid — i lidande av dessa synder, i
suckan och missnöje med sig själv, i bön och vaksamhet emot det onda.
"De, som tillhöra Kristus, korsfästa sitt kött samt med lustar och
begärelser." Då kan väl det "korsfästade" köttet ännu leva och vrida
sig på korset, med missnöje och raseri att komma löst, men emellertid
sitter det där och får icke sin önskade frihet. De åter, vilka icke
korsfästa sitt kött, äro enligt detta språk de, som icke tillhöra Kristus.
Men såsom anden är villig och redlig uti det ondas undflyende,
så är den det ock uti det godas eftersträvande och skiljer sig däruti åter
från den falska anden. Det är ett slags fromma människor, som uti
sin gudaktighet, sin bön, tro, kärlek och goda gärningar hava liksom ett visst mått; och när de fullgöra detta, sträva de icke längre, bekymra
sig icke om någon tillväxt i nåden, utan anse allt nog, om de blott
kunna bibehålla sig på den punkt de uppnått. Detta är en invärtes
död och obotfärdig ande. Den redliga anden åter strävar alltid efter
att tillväxa i det goda, t. ex. i mer ödmjukhet, mer tro och kärlek, mer
angelägenhet och mer kraft att vandra Gud till behag.
Det är vissa
goda gärningar och trosfrukter, som för en falsk kristen äro för svåra
att verkställa; då förråder sig hans andes falskhet däruti, att han väl
stundom kan gilla och berömma dem och vackert tala om dem, men
blir aldrig själv färdig att börja sätta dem i verket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar