Märk här det ord, som aposteln brukar om det naturliga
tillståndet — det korta men mycket sägande ordet: döda — döda i synderna.
Det är det djupa olycksdigra ordet om hela syndafallets påföljd: "På vad dag du därav äter, skall du döden dö." Livet av Gud är borta,
människan är andligen ett lik. Så har Herren Kristus själv talat: "Låt
de döda begrava sina döda."
Många mena, att det är ett hårt tal,
som icke har en så full betydelse, som ordet död vanligen äger; men
utom det att ingen borde misstänka, att Herren Kristus brukat ett
överdrivet uttryck — och vi se, att Han i nyssnämnda ord
sammanställt den lekamligen och den andligen döde såsom tvenne slags lik —
skola vi blott se på själva saken och med förvåning varsebliva vilken betydelse som ligger i det ordet: döda.
Den lekamligen döda
igenkännes därav, att han icke blott ingenting förnimmer, intet ser, hör,
känner, utan ock att han icke ens har den ringaste andedräkt — och
detta allt oaktat han äger själva organerna, ögon, öron, mun, lungor
likasom de levande.
Är det icke alldeles så med den andligen döda?
Han kan hava alla yttre sinnen friska och livliga, kan hava ett ljust
förstånd, ett känsligt hjärta, mycken kunskap, ädla grundsatser, vackra
ord och gärningar; men livet i Kristus — det är endast detta, som
fattas honom, blott föreningen med Gud, blott sinnet för Gud, för
hans vilja, hans ord, hans nåd. Han ser, hör, tänker och känner på
det livligaste allt, vad som är jordiskt och sinnligt, men förnimmer
intet av det, som tillhör Guds Ande.
Vi skola se några bevis härpå.
Han läser, hör, förstår och tror på ett visst sätt Guds ord, men kan
ock läsa och höra Guds bestämdaste domar över sitt eget väsende och
likväl förbliva alldeles lugn därvid. Han läser och hör om Guds rike,
om Guds nåd och vänskap, om den saliga föreningen med Gud, men
det väcker hos honom icke ens den ringaste längtan därefter — liksom
hos ett lik det icke ens finns andedräkt. Hans hjärta är uppfyllt blott med
avgudar, med jordiska och fåfängliga ting, och: vad skola vi äta, dricka,
kläda oss med? Vad skola vi få se, höra, njuta? Men Gud — Gud
— vad? Vad vill Gud? Därom bryr han sig intet.
Ja märk, han
har en viss tro på Guds ords sanning, så att han kanske aldrig därpå tvivlat, han har ett visst inre vittne därom; och då ser och hör han
i samma Guds ord den bestämdaste fördömelsedom över var och en,
som icke är född av Gud, född på nytt — och nu vet han icke av någon födelse hos sig; men, han fruktar icke det ringaste! Och han
håller likväl detta för Guds ord!
Han ser, läser, hör i detta Guds ord
om tvenne vägar: den breda, som drager till fördömelsen, och på vilken "många" gå, och den smala, som för till livet, och vilken blott
"få" bevandra; men han bekymrar sig icke en enda dag om, vilkendera vägen han själv vandrar. Och likväl anser han bibeln innehålla Guds
ord!
Men varför fruktar han då icke? Ja säg det! Si, detta heter
död.
Se då här, vad det vill säga: döda — döda i överträdelser
och synder.
Men då människan är andligen död, vad är det då, som leder
hennes väg genom livet? Aposteln säger, v. 2: "Denna världens
lopp, och den fursten, som har makt i vädret, nämligen den anden,
som verkar i otrons barn."
Först: Denna världens lopp. Hon följer
då med strömmen, gör, såsom andra göra, ser på världen och den
rådande seden; är denna mer grov, blir ock hon mer grov, men är seden
finare, lever ock hon vackrare; hon kan således framstå i olika
gestalter, men hör i alla former dock till världen, till de många, som gå på
den breda vägen.
Men är då världen sin egen? Är hon den
egentligen styrande? Nej, säger aposteln; världens lopp bestämmes av fursten
— fursten, som har makt i vädret. Kristus kallar honom ock världens furste, och Herren lär icke heller i det ordet bliva ljugare.
Vi
skola aldrig glömma, att det är tvenne andliga riken och tvenne
furstar, som kämpa om människosjälarna: Kristus och Belial, Mikael och
draken, ormen och kvinnans säd, den starke och den starkare. "Mikael
och hans änglar stridde med draken, och draken stridde och hans änglar."
Det är en strid, som fortgår, så länge världen varar.
Regeringsformen i mörkrets rike är lögn och mord, bedragelse, synd och död, såsom Kristus säger, att världens furste är lögnens fader och en mandråpare
av begynnelsen. Och undersåtarna i det riket äro, jämte de fallna
änglarna, alla otrogna människor på jorden och i helvetet.
Regeringsformen
i Kristi rike är sanning och nåd — rättfärdighet, frid och fröjd
i den Helige Ande; såsom Skriften säger: "Rättfärdighet och dom är
din stols stadfästelse, nåd och sanning äro för ditt ansikte." Och
undersåtarna i det riket äro, jämte de goda änglar, alla trogna människor
på jorden och i himmelen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar