Här få vi med ögonen skåda, huru Kristus handlar med några
lärjungar, som på ett mycket ovärdigt sätt försyndat sig. Det var ju
högst ovärdigt att "träta om, vem som är ypperst". Blott en tanke
i sådan riktning är ju en ful synd; men här utbryter den ock i gärning,
i en träta därom.
Var sådant tillbörligt för Jesu lärjungar? Skola kristna göra något sådant? Gud bevare oss!
Men vad gör nu
Herren? Är Han nöjd med deras träta? Gud bevare oss för en sådan
tanke! Nej, Herren straffar dem. Han säger: "Världsliga konungar
regera, och de, som hava makten, kallas nådiga herrar; men I icke så;
utan den som är störst ibland eder, han skall vara såsom den yngste;
och den der är ypperst, han vare såsom en tjänare." Och till att ännu
mer förkrossa dem, förehåller Han dem sitt eget exempel, sägande:
"Vilkendera är större, den som sitter, eller den som tjänar? Är icke han,
som sitter? Men jag är mitt ibland eder, såsom den som tjänar."
Nu,
Han är således vred på dem? Det hade de väl förtjänt; men se, huru
denne Herren har det i sitt hjärta! Vad tyckes oss? Mitt i det
allvarsamma strafftalet för deras otillbörliga synd, börjar Han tala om
deras äresäten i himmelen, huru de skulle sitta med Honom i hans rike
på stolar och döma de tolv Israels släkter.
O, vad ser jag? Vad
hör jag? Du milde Frälsare, jag menade, att vi skulle för så ovärdiga
synder förlora din kärlek och vår barnarätt, eller att vi åtminstone för
någon stund eller dag skulle vara uteslutna från din nåd. Men nej,
här ser jag annat. Mitt uti bestraffningen talar Han dock om deras
platser i himmelen. Nåden, barnaskapet — det var en särskild sak, som
icke kunde rubbas; den stod på en annan och fastare grund än så. Att
de voro Guds barn och skulle i evighet vara med Kristus i himmelen,
det var en avgjord sak, som icke berodde på deras arma, ostadiga fromhet.
Straffa dem, rätta och förmana dem, det ville Kristus; men detta var
ock allt, vad Han ville.
Si, så är Kristus sinnad, den käre, milde,
trogne Frälsaren! Djävulen åter, han sätter udden mot själva livet,
han vill rakt fördöma oss, när vi syndat; men Kristus icke så.
Vad skola vi nu lära av allt detta? Skola vi härav lära, att
det icke är farligt att synda emot Gud; att då Kristus visar en så stor
och beständig nåd vid dessa sina lärjungars synder, kunna ock vi nu
gärna träta om, vem som är ypperst, och dylikt? Ja, så säga somliga,
att lärdomen skall bliva, då de exempel anföras, som vi nu anfört.
Men sådana "försmädare" äro redan uttryckligt tecknade av Herrens Ande
(Rom. 3:8), och aposteln tillägger, att "deras fördömelse är all rätt".
Evangelisterna hava sannerligen icke upptecknat dessa exempel på
lärjungarnas svaghet och Kristi nåd, på det de skulle förbigås och förtigas,
utan tvärtom att de skulle betraktas — och icke såsom exempel på några
otrognas synder, utan på de trognas svagheter. Ty vi måste dock
låta Kristi dom gälla, då Han just till dessa lärjungar före sin död
säger: I ären grenar i mig; jag i dem och de i mig; nu ären i rena,
o.s.v. Att dessa lärjungar fingo en hel annan kraft på den stora
pingstdagen, det gjorde dem icke till kristna och Jesu vänner, utan till
apostlar, vilka nu "bekläddes med en sådan kraft av höjden", som ingen
efter dem haft, ehuru de icke ens därefter voro felfria.
Det är högst
nödigt, om du vill behålla evangelii sanning ren, att icke tro, det nåden
beror av olika grader i fromhet och kraft; ty då har du redan felat i
själva tron. Om vi anse nåden bero av vår helgelse, då hava vi
genast en annan grund för tron än "den, som är lagd". Men om
nåden icke beror av helgelsegraderna, då är det rätt, vad evangelisterna
gjort, att de framställt de svagaste lärjungars benådning till exempel
på Kristi kärlek.
Så torde du förstå, vad vi skola lära av dessa
exempel, nämligen icke att synden ingenting betyder, icke att vi böra
efterfölja lärjungarnas svagheter, icke ens att var och en är en kristen,
som liknar dem i dessa svagheter, utan att Kristi nåd är så stor och
orubblig vid sina vänners skröpligheter, som du här ser. Du skall lära
allvaret av Kristi försoning och syndernas förlåtelse till styrka för din
arma tro; och då skall den stärkta tron medföra förökad kärlek och kraft
till allt gott; du skall erfara, att Kristi kärlek tvingar oss, så framt
du är en levande lem i Honom.
Får du åter en motsatt verkan
härav, så att du nu vill synda fritt, efter nåden är så stor, då är detta
ett tecken, att du är död. Detta tecken är så säkert, som att den i
stammen levande grenen på ett fruktträd får genom solens värma blott
desto ymnigare saft och frukter, då däremot den gren, vars löv förtorka
genom samma sol, med rätta må anses sakna en levande förening
med stammen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar