Vi skola aldrig glömma, att Kristus uti allt skulle vara
återställare av det, som vi uti Adam förlorade — skulle uti allt bota, vad
genom Adam eller syndafallet förstördes. Nu var det icke blott synden
och fördömelsen, som genom Adam kommo över alla människor, utan
ock döden i alla dess bemärkelser, även den lekamliga eller
tillintetgörelsen av människans kroppsliga del. Därför skulle Kristus också
återställa denna, så att vi skola genom Honom återfå en hel
människas väsende, sådan hon var före syndafallet, vartill ock hörde en
skön, frisk och odödlig kropp. Såsom nyss sades: Kristus skulle
återställa allt, som genom syndafallet förlorades.
Du, som detta läser, du
torde genom Guds nåd gladeligen tro, vad apostelen säger i Rom.5,
att "såsom genom en människa synden är kommen i världen, och för
syndens skull döden; så kommer ock genom en människa rättfärdigheten
och livet. Såsom för en synds skull är fördömelse kommen över alla
människor; så kommer ock genom ens rättfärdighet livets rättfärdning
över alla människor. Ty såsom för en människas olydnad många äro vordna syndare; så varda ock för ens lydnads skull många rättfärdiga."
Men tro vi detta herrliga evangelium, då måste vi ock tro, vad
aposteln här säger om kroppens återställelse: "Såsom alla dö uti Adam,
så skola ock alla varda gjorda levande i Kristus."
Vi få icke
sönderplocka Kristi verk. Hans återställelseverk var fullkomligt. Han
skulle göra alla våra fiender oskadliga: synden, djävulen, döden och
fördömelsen. Men alltsammans är i denna tid osynligt och för vårt
förnuft orimligt; ty Han har till trons övning lemnat skepelsen av allt
detta onda kvar hos oss.
Då jag har blivit ett Guds barn, kan jag
likväl icke se, att synden är borttagen; ty jag måste ännu se och känna
hennes liv och kraft i mitt kött, så att jag måste alldeles förtvivla och
mena, att jag är en styggelse för Gud, så framt jag icke har i mitt
hjärta djupt fästad den gudomliga övertygelsen, som heter tro, nämligen
att Kristus har fördömt synden i köttet genom synd, så att hon för
Gud alls intet gäller såsom en synd till min fördömelse. Men i denna
tro kan jag ännu med full sanning säga: "I all min synd är ingen
synd, nämligen för Gud, vilken vet, vad Kristi dyra blod gäller.
Jag är för Gud alldeles syndfri, jag är helt rättfärdig och ren, endast
genom Kristi blodiga försoning, endast uti Kristus."
På samma sätt när jag ser och känner, huru djävulen rasar i mig och alla människor,
då är det mig orimligt, att han är av Kristus övervunnen. Men
då Kristus har sagt det, måste jag likväl tro det och säga: "Allt hans
raseri skall intet skada mig, så länge jag blott blir i Kristus; han skall
tvärtom endast vara mig till tjänst genom att driva och öva mig i
tron och i bönen."
Likaså, när döden lägger min kropp i jorden, så
att den förmultnar och blir till stoft, då är det mig lika orimligt, att
denna kropp likväl skall uppstå och leva i evighet. Men när Kristus
har sagt det — när Kristus har sagt: "Jag är uppståndelsen och livet; vilken som tror på mig, han skall leva, om han än bleve död" —
då måste jag gladeligen säga: Kristus skall icke bliva ljugare i det
ordet.
Obegripliga under! Synden skall icke gälla såsom synd, djävulen
skall icke skada mig, döden skall icke behålla mig, ty Kristus är en
fullkomlig frälsare.
Såsom Luther säger: "Sannerligen, om Kristus riktigt
utfört sitt värv (att återställa vad som var förlorat) och genom
sina apostlar låter predika det, så skall det icke vara något ovisst.
Låtom oss fördenskull oförsagt våga på Honom och fara hädan på
denna artikeln, att när vi länge varit döda och förruttnade, och
äntligen den sköna basunen börjar ljuda och säga (såsom Kristus till
Lasarus): "Petrus, Paulus, kom ut!" då skola vi i ett ögonblick, såsom
en gnista, fara fram ur jorden, skönare än hela himmelen, med hela
lekamen och alla ledamöter sammanfogade, om vi än vore brända till
pulver, eller förtärda i vattnet."
Lovad vare den store Guden, som
själv skall göra det och själv har sagt det, såsom t.ex. i Jes.26: "Dina
döda skola leva och med lekamen uppstå igen. Vaken upp och
berömmen eder, I som liggen under jorden; ty din dagg är en grön marks
dagg, och jorden skall giva ifrån sig de döda."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar