Ordet, det eviga ordet vart kött! Guds evige Son blir
människa, en verklig människa, blott icke en syndig, utan en ren människa.
Född av kvinna. Den, som är född av en sann, naturlig kvinna,
måste vara en sann, verklig människa. En verklig kvinna föder intet
annat än en verklig människa. Så är då Guds evige Son verkligen
en medlem av vårt släkte, så att hans stam och släktingar räknas ibland
Adams avkomlingar, såsom ock första bladet av nya testamentet visar.
Guds Son är vår släkting, vår blodsförvant, "bröderna lik", synden
undantagen. Obegripliga Guds kärlek, som fattade ett så besynnerligt
och nådefullt råd om vår frälsning!
Men här svartnar det dock för förnuftets öga. Guds evige Son vår blodsförvant, vår broder! Är det sant? Är det möjligt? Jag
börjar och jag slutar, och jag börjar igen med denna punkt. Är det
sant? Är det möjligt? Jag kan icke begripa det, men jag kan icke
heller komma ifrån det. Mina tankar snärjas såsom uti ett nät av eviga obegripligheter, men också oundkomliga vittnesbörd; och frågan
har den vikt, att med den hela kristendomen står eller faller, och med
den vår frälsning och salighet.
Å ena sidan är det alldeles för mycket
stort och herrligt, att vi arma fallna människobarn skola vara så högt
skattade och hedrade, att Guds evige Son skall vara vår broder och
blodsförvant — det är för mycket stort och herrligt, så att jag icke kan
tro det för dess storhets skull.
Å andra sidan är mig denna stötesten
för svår att bortkasta. Där står en hel värld av vittnesbörd om
Honom: Först en hel lång världsålder av besynnerliga förutsägelser och
sedan en efterföljande världsålder av besynnerliga uppfyllelser, av de
underbaraste punktliga uppfyllelser av allt, vad som var förutsagt.
Kan jag helt bortkasta den personen, som utgör föremålet för alla dessa
förutsägelser och uppfyllelser? Den stenen, som av byggningsmännen blev bortkastad, men vilken Gud dock gjorde till en hörnsten, skall ock
jag försöka att bortkasta honom?
Eller kan jag bortkasta, blott vad
jag ser för ögonen i denna dag av hans rike på jorden? Ja, kan jag
bortkasta allt, vad jag själv erfarit av den trogne Herren? O nej,
Han är en levande och närvarande Gud, vi känna Honom ju, och
det blott såsom uppenbarad i köttet; ty ingen känner Fadern utom Sonen.
Men då — kan jag då å andra sidan tro allt detta stora och herrliga,
som ligger däri, att Gud är vorden uppenbar i köttet? Det är ju dock
alldeles för mycket stort och herrligt!
Och likväl är det en evig och
gudomlig sanning — en sanning, som är lika viss och gudomlig, om ock alla människors förnuft går sönder på densamma. Ja, Gud vare
lov, att vi icke kunna begripa den, d. ä. att vi icke hava en så liten
Gud, att vårt arma blinda förnuft kan följa Honom. Gud bevare
oss för att hava en Gud, som icke skulle övergå vårt förstånd!
Men att det arma, fallna och trånga hjärtat icke kan behålla denna
outsägliga skatt och glädje, det är dock en plåga, för vilken man kan
önska sig en snar förlossning.
Kunde jag blott behålla denna stora
herrlighet levande i mitt hjerta, att Guds evige Son är vår
blodsförvant, vår broder, då ville jag intet mer, då hade jag nog. Ja, för
tid och evighet nog. Ty då skulle jag dock draga sådana slutsatser av det saliga förhållandet, att icke mer någon enda sorglig tanke skulle kunna
få rum i mitt hjärta; nej, mitt arma hjärta skulle väl hellre vilja
sönderbrista av allt för stor fröjd och glädje. Ty har vårt fallna och
förnedrade släkte blivit så hedrat, att Guds evige Son har givit sig
in i vårt släkte, blivit en av oss, blivit vår blodsförvant — o, då vill jag icke mer veta — då har vårt släkte sannerligen blivit så ärat
och upphöjt över alla änglatroner, ja, upp till själva himmelen, att
man må väl säga, att vår genom syndafallet lidna skada, skymf och
förnedring är mer än rikligen hämnad och ersatt; så att det omsider nu
är den allrastörsta ära att vara människa — ja så, att de heliga änglar
sannerligen hade skäl att önska: "Ack, den som vore människa!"
Det
är sant, vad Luther anmärker, att sedan Guds Son blivit en
människa, borde det dock hava den frukt och verkan på oss, att vi skulle
innerligen älska och glädjas åt allt, vad som heter människa, och aldrig
mer kunna hysa ovänlighet mot någon medlem av det släktet.
Alla kristna borde ock till sin tröst och uppmuntran mot all livets vedervärdighet något djupare försänka sig i denna betraktelse och bedja
Gud om nåd att få den in i hjärtat, så att de med stor förundran och
glädje kunde säga: Nu vill jag intet mer! Guds Son är en människa.
Då skall med allting bliva väl. Är Guds Son vorden vår
blodsförvant, då anar jag någon större kärlek i Guds hjärta till oss människor,
än vi vanligen tro; då måste det icke vara, såsom det ofta förekommer
oss, att Gud är fjärran och liknöjd om oss, nej, då måste det endast
ligga något djupt fördöljande därunder, något underligt lekande med oss,
när Han så förhåller sig, som om Han intet brydde sig om oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar