Vi äro vordna saliga, säger här aposteln. Detta är både för
mycket tröstfullt och för mycket hemligt, för att vi skulle kunna riktigt
tro det; detta är, vad endast den store Gudens ord, ja, hans ed och
hans Ande måste säga oss, och det kommer dock icke riktigt in i våra
hjärtan.
Och likväl är det ju en gudomlig sanning, vad aposteln
här säger, att vi äro redan här "saliga" — vi som hava Andens
förstling. Vi äro saliga, ehuru på ett sådant sätt, att det icke i denna
tiden synes och kännes.
Grundtextens ord på "vordna saliga" är ock
därför egentligen "räddade", "frälsta", undkomna fördömelsen, bärgade för
himmelen, i vilket begrepp icke ingår någon vår känsla, vårt
åtnjutande av saligheten. Det är något, som skall endast tros.
Därför säger aposteln, att vi äro vordna saliga "i hoppet". "Frälsta",
"räddade", "saliggjorda", är just det ord, varav själva Frälsaren har sitt
namn, och innefattar i sig delaktighet av allt det goda, som Han
förskaffade oss; således: att vi nu hava syndernas förlåtelse och Guds
eviga vänskap, äro Guds barn, inskrivna i livets bok, i himmelen kända,
älskade och väntade; att vi stå i en innerlig förening med Gud, hava
den Helige Ande i hjärtat, vilken upplyser, helgar och leder oss i all
sanning, tilldess vi hemförlovas.
Detta allt heter ju visserligen att vara salig.
Och detta äro vi redan, säger aposteln. Världen menar,
att vi skola varda saliga, då vi dö. Detta är väl i en annan
betydelse sant, nämligen om man talar därom, att de trogna då först skola
åtnjuta sin salighet; men vad i texten omtalas är, att dessa äro
redan här "saliga", nämligen i den betydelsen, att de redan äro inför
Gud barn, arvingar och rätta ägare till salighetens skatter.
Abraham
blev icke Guds vän därigenom, att han dog; han var det redan förut,
den tid han bodde i tjäll på jorden. Men samma Guds vänskap, som
han då åtnjöt, följde honom även i döden och i evigheten. Ingen
blir Guds vän i den stunden, då han dör, då själen skiljes från
kroppen; nej, redan här måste man vara det för att vara det i evigheten.
Den som icke här genom tron har Sonen, han "skall icke få se livet",
såsom redan är anfört.
Men de, som här hava Andens förstling,
skola ock en gång få fullheten; de, som här stå i förening med Kristus,
skola ock vara med Honom i evigheten; därför äro de ock redan här
saliga.
Eller är icke den människa salig, som är Guds älskade barn och
kan tala med Gud såsom med sin Fader?
Är icke den människa salig,
om vilken Kristus säger: "Sannerligen, sannerligen säger jag eder, vilken som tror mig, han har evinnerligt liv och kommer icke i domen,
utan är gången ifrån döden till livet."
Äro icke de saliga, om vilka
aposteln skriver: "I ären komna till Sions berg och till levande
Guds stad, det himmelska Jerusalem, och till den otaliga änglaskaran
och till de förstföddas församling, som äro beskrivna i himmelen; och till
Gud, som dömer alla; och till de fullkomliga rättfärdigas andar; och
till nya testamentets medlare, Jesus, och till stänkelseblodet, som talar
bättre än Abels blod" — äro icke de saliga?
Och dessa, till vilka
aposteln kunde skriva så, gingo ännu på jorden, buro ännu denna
syndens och dödens kropp och voro ännu omgivna av alla andliga
fiender; de hade ännu att kämpa med sitt fördärv och att sucka efter
förlossning. Och dock säger aposteln, att de voro komna "till Sions berg,
till levande Guds stad, det himmelska Jerusalem, och till de förstföddas
församling och till de fullkomliga rättfärdigas andar". Aposteln
ser här blott en enda stor och salig församling, av vilka somliga voro
inkomna i himmelen, "de fullkomnade rättfärdigas andar", och somliga voro ännu på jorden, ännu i behov av "stänkelseblodet".
Så är det
ock verkligen med de trogna. Såsom Guds barn och vänner utgöra
de en enda församling med de redan i himmelen ingångna, det är,
likasom då vi på sabbaten se en stor folkmassa intåga i ett tempel, och
somliga äro redan inkomna, somliga äro just i dörren och andra äro
ännu utanför, dock utgöra de egentligen allesammans blott en enda stor
församling. Så är det ock med de trogna. Vi som ännu äro ute vandrande, tillhöra likavisst de saligas församling som de, vilka redan
äro i himmelen, ehuru vi ännu icke äro inkomna. Sådant ligger ock
i vår text, då här säges, att vi redan äro "vordna saliga, dock i hoppet".
O, vilken mångfaldig välsignelse, om vi hade denna sanning djupt
inpräglad i våra hjärtan, att vi redan här äro saliga, redan här Guds
barn och arvingar, som nu endast gå och vänta på den saliga
hemförlovningen! Denna trons och hoppets tröst utgör den egentliga
styrkan i hela vår kristendom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar