Nu frågas: Vad har den käre Herren åsyftat med den heliga
nattvarden, denna underliga och höga stiftelse? Vad var hans
egentliga ändamål därmed?
Det är många kristna, som aldrig få något
rätt förstånd om nattvarden eller om dess värdiga åtnjutande, icke heller
få den tröst, glädje och fröjd, som nattvarden eljest skänker, blott
därför att de icke veta eller icke besinna, vad som var Kristi mening
och ändamål med denna stiftelse.
Att nu säga allt, vad Herren härmed
åsyftat, lär väl först i den allt förklarande evigheten bliva möjligt;
dock kunna vi förstå något därav. Vi vilja denna gång blott betrakta
nattvardens egenskap av att vara en åminnelse av Kristi försoningsdöd.
Herren sade:
Gören det till min åminnelse.
Nu kunna vi först väl förstå, att
Han icke stiftade denna åminnelse sig själv, utan oss till tjänst; ty allt vad Kristus gjorde på jorden, det skedde för oss, såsom Han själv säger:
"Människans Son är icke kommen, att Han vill låta tjäna sig, utan
att Han vill tjäna och giva sitt liv till återlösning för många."
Så
märk då, vilken nådefull mening vi redan däruti upptäcka, att Han
stiftade en åminnelse av sig. Kristus kände nämligen sina barns svaghet
samt den mödosamma väg, de hade att vandra genom detta livets
öken och jämmerdal; visste, huru de ofta skulle vara nära att uppgivas
i vägen, huru de, med sina svaga, blödiga, rädda hjärtan och under
en daglig och oavlåtlig fejd med kött, värld och satans list och pilar,
skulle bliva trötta, sjuka, sargade, matta och misströstande.
Han visste
därjämte, att de dock i Honom skulle hava all sin tröst, kraft och vederkvickelse; att blott de livligt tänkte på Honom, skulle de åter få nytt
liv, mod, styrka och munterhet att fortsätta vandringen.
Han visste vidare, att vad som mest skulle nedslå deras mod, göra dem försagda
och ängsliga, skulle vara deras egna synder, fel och skröpligheter; men
ock, att emot alla synder intet annat skulle vara deras tröst än hans
lidande och död, hans offrade lekamen och blod, som voro utgivna till
syndernas förlåtelse.
Då instiftade Han denna åminnelse av sin
försoningsdöd och sade: Barn, kommen ofta hit tillsammans; då det börjar
mörkna för edra ögon, och I börjen uppgivas, kommen då tillhopa
till min lekamens och blods åtnjutande och tänken på mig.
Korteligen,
Han ville sätta vilohyddor vid vår väg, där de trötta vandrarna
skulle få gå in att stärka och vederkvicka sig med detta himlabröd, hans
lekamen och blod, och med åtanken av Honom.
Denna åminnelse av försoningens under är visserligen nyttig till
allting för den invärtes människan: den uppväcker oss från vår glömska
och slummeraktighet; den rensar våra ögon från det damm, som under vandringen fördunklar dem; den målar både synden och nåden med sina
rätta färger; den tröstar, hugsvalar, styrker och återställer
barnaförtröstans frid och fröjd i våra nedslagna hjärtan; den lyfter våra själar
ifrån jorden och riktar dem mot himmelen.
Men av den omständigheten,
att Kristus i sin nattvard icke blott instiftade en åminnelsefest, utan
att Han ock giver oss sin lekamen och blod att äta och dricka, samt
utav de ord, som Han talade, just i det Han framräckte välsignelsens
kalk, märka vi, att det var isynnerhet en välgärning, Han
huvudsakligen åsyftade. Hans ord voro: "Detta är mitt blod, det nya
testamentets, som för eder och för många utgjutet varder till syndernas
förlåtelse."
Av dessa ord märka vi, vad som var det huvudsakliga,
det var nämligen att trösta oss emot våra synder, att tillfredsställa
betungade samveten. Ty det enda, Han sade om sitt blod, var, att
det var det nya testamentets — och att det utgöts till syndernas
förlåtelse.
Märk då Herrens mening och hjärtelag! Det var Honom icke
nog att blott utgjuta sitt blod till syndernas förlåtelse, Han ville också
på det kraftigaste och djupaste förvissa oss om delaktigheten i denna
försoning, ville hava oss riktigt tröstade och glada däröver; och Han är
därom så angelägen, att Han ock lägger samma sitt blod i vår mun
och säger: "Tagen, dricken härav alla. Drick här ett kraftigt motgift
emot dina synder, emot deras fördömande kraft, emottag här själv lösepenningen, att du må veta, att du, du, du är därav delaktig — detta är
mitt blod, det nya testamentets, som varder utgjutet (blott) till syndernas
förlåtelse. I detta blod upprättas ett nytt testamente, ett nytt förbund
emellan Gud och eder; icke sådant som det gamla — det gamla krävde och
fördömde, det nya skänker och försonar; det gamla sade: Gör, giv, det nya
säger: Tro, tag emot. Och det gamla förbundets blod var bockablod
och kalvablod; det nya förbundets är Guds Sons blod; och detta mitt
blod utgjutes till syndernas förlåtelse."
Si, sådant vill Herren säga.
Här är nu en outöslig tröstekälla för alla av synd och samvetskval
plågade själar, om de blott kunde stanna, sansa sig, stilla och grundligt
betänka, vad Herren här gör och talar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar