Vilken människotanke kan räcka till, vilken tunga kan uttala allt, varför vi borde vara tacksamma, prisa och lova vår Gud! Hela 
jorden är full med hans ära. Allt vad ögat möter vittnar om 
Guds godhet och storhet och om hans kärlek till människan, då allt vad som är på jorden är skapat för oss. Och sedan tro och bekänna vi, 
att Han ock utgivit sin ende Son för oss alla, att vi skulle såsom en 
fri gåva emottaga det eviga livet, "det riket, som är oss tillrett ifrån världens begynnelse". Huru skulle icke våra hjärtan för allt detta vara 
blott ett evigt och oupphörligt lov och pris och tack! Sannerligen, vårt hela liv skulle icke vara något annat än lov, pris och tack. Allt 
det uti mig är, själ och sinnen, hjärta och tankar, ord och gärningar, 
allt skulle lova Herren. Är icke detta billigt?
När nu detta icke sker, 
utan du går tvärtom alldeles kall och otacksam och kanske missnöjd och 
otålig för de allraminsta obehag, är det icke då rätt, att du väl 
förtjänt, det Gud med evig vrede på ögonblicket kastar dig till helvetet? 
Ja, sådant se och känna de trogna, så att de av hjärtat betyga, att de 
blott för denna synd alla dagar förtjäna helvetet. 
Men nu, de som icke blott äro kallsinniga och försumliga uti att 
prisa vår Gud, utan ock rentav äro missnöjda och otåliga med vad 
Han tilldelat dem, de skola väl akta sig, att icke Herren verkligen 
giver dem efter förtjänst, när de icke äro nöjda och tacksamma för det de 
hava fått.
Otacksamheten är en så vederstygglig synd, både inför Gud och 
människor, att man sagt, det en otacksam människa skall vara den tyngsta 
börda jorden bär. Otacksamheten är det uttorkande väder, för vilket 
alla Guds nådeskällor för dig utsina. Herren Gud kan ju icke 
rättvisare och lämpligare löna otacksamheten, än genom att taga ifrån dig 
det goda, du så ringa aktar. Därför böra vi i tid vakna över denna 
svåra synd, bedja Gud om förlåtelse och om nåd till bättring. Ty, 
såsom redan är sagt, så många och stora äro dock Guds välgärningar 
emot oss, att hela vårt liv borde vara ett evigt och oupphörligt tack 
och lov. 
Utom det att tacksamheten är din heligaste plikt emot Gud, så 
skulle den ock göra dig själv till en lyckligare människa, göra ditt sinne 
förnöjt, din bön varm och tröstefull.
Vi vilja blott tala om detta 
sista. Vad är orsaken, att mången eljest allvarlig själ är så kall, död 
och nedslagen i sin bön, har så liten tröst och tillförsikt därvid under bekymrets stunder? Utan tvivel den, att man begynner direkt att bedja, 
utan att hava först tackat och lovat. "Jag undrade", säger en man, 
"när jag läste Luthers allvarsamma anmärkning över denna förvända 
ordning, att man börjar först bedja och icke först tackar och lovar; men 
jag har nu livligt erfarit, vilken förträfflig anmärkning det var." Luther 
talar över Ps. 18: 4: "Jag vill lova och åkalla Herren", och säger: 
"Man kan icke tro, vad Guds lov är för ett kraftigt medel vid 
tillstötande fara. Ty så snart du begynner lova Gud, blir det onda genast 
mildrat, det tröstliga modet växer, och därpå följer Guds åkallande 
med tillförsikt. Fördenskull hava alla rätta Guds tjänare sett sig väl 
före, att de icke begynt på något annat sätt, eller i någon annan 
ordning sökt tröst och hjälp emot det onda, än denna vers lär oss: man 
skall icke först åkalla Herren, utan först lova Honom. Det finnes 
människor, som jämra sig inför Herren, men bliva icke hörda. De 
ropa, men der är ingen hjälpare, till Herren, men Han svarar dem 
intet. Varför det? Emedan de, då de ropade till Herren, icke 
lovade Honom, utan voro harmsna på Honom; de hava icke föreställt 
sig Herren, huru ljuvlig Han är, utan endast tänkt på sin bittra 
erfarenhet. Men ingen blir befriad från det onda därigenom, att han 
endast ser på sitt elände och förskräckes för detsamma, utan därigenom, att 
han sluter sig till Herren och ser på hans godhet."
Det tyckes dock vara ett svårföljt råd, att man skall i nödens 
stund begynna med att lova Gud. Men detta är ock något, som skall 
utmärka den renare tron och den äkta bruden, som håller brudgummen 
för mer än alla hans gåvor, som vördar och prisar Herren själv, icke 
blott när Han gör, vad oss behagar, utan i all tid, för vad Han är 
i sig själv. Skökokärleken kan blott tacka för gåvor, men icke lova för 
Herrens egen förträfflighet. Dock blir det även för trogna en svår 
konst, att mitt i nödens och bekymrets mörker höja sig till Guds egen 
eviga godhet och trohet; men försök endast, när du är i detta mörker, 
och grip till Guds lov, försänk dig i Guds egenskaper och de stora prov därav, som du och alla heliga haft förut, så skall du snart erfara 
lättnad och omsider besanna Davids ord: "Att lova vår Gud är en 
kostlig ting; det lovet är ljuvligt och dägligt". 
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar