Denna bön fordrar helt och hållet ett gudälskande hjerta — ett
hjerta, som egentligen ser blott på Guds wälbehag. Den fordrar ett
godt barns hjerta, som "ingen wilja har", utan will blott fadrens wilja
och icke behöfwer något widare skäl, hwarföre det och det skall ske, utan
endast att det är fadrens wälbehag.
Tusende kunna älska något godt,
ädelt, nyttigt, nödwändigt, men det är icke detsamma som att älska Guds
wilja. Ty det är icke nog, att wi älska samma saker, som Gud älskar,
utan wi skola älska sjelfwa Guds wälbehag, utan afseende på saken som
Han will; således, älska Gud — och för hans behag älska, hwad helst
Han will, äfwen om det synes oss än så galet eller swårt, såsom när
Abraham får befallning att offra sin Isaac, "löftets son". Då kunde
han omöjligt inse något skäl dertill, utan skulle endast för Guds wilja
göra det.
Och nu fordrar den tredje bönen, att wi icke blott skola
fördraga en sådan Guds wilja, utan ock älska den så, att wi bedja om
densamma. Wi skola nemligen aldrig glömma, att bön — bön måste
wara hjertats sak, icke förståndets och icke påbudets werk, utan hjertats
eget begär och angelägenhet. Men när Guds wilja är den gamle Adams
död och korsfästelse, och dessutom all menniskonatur will wara fri och
älskar sin egen wilja, så må man wäl fråga: Huru kan någon menniska
få ett sådant hjerta, som så älskar Guds wilja, att man werkligen beder
om densamma?
Ett sådant hjerta får man aldrig (om man plågar sig
till döds derför) på något annat sätt, än genom en ny födelse af Gud.
Men då en själ har blifwit wäl utpinad af sin egen ondska och af lagens
heliga kraf och omsider såsom helt owärdig öfwerwäldigas af den stora
oförskyllda nåden, så att hon säger: o Jesu, det är för mycket — och hon
får i hans blod all sin rening, i hans kärlek all sin salighet, då Guds
kärlek sålunda är utgjuten i hennes hjerta — då blir henne ock Guds
wälbehag dyrare än allt, hwad som kan tänkas och nämnas.
Då blir
det hjertats första fråga: "Hwad får jag göra dig till behag, du oför-
liknelige Frälsare? O, att jag måtte blott göra Guds wilja!" Och
då wet den själen icke, hwad som är godt och rätt, mer än hwad den
himmelske Fadren will; och då wet hon ingenting så ondt, som sitt eget
hjerta, och säger med fullt allwar: "Döda, o Gud, min wilja! Jag
kan icke sjelf döda den så, som jag bör, men gör det du!" Och när hon
så beder emot sig sjelf, då beder hon om Guds wilja.
Således, när
jag först är uttröttad af min egen wiljas ondska och sedan så
genomträngd dels af Guds storhet, att hans wilja är mig mer än hela min
salighet, dels af hans kärlek och ljuflighet, så att om blott hans wilja
sker, är allting wäl; då har jag ett sådant hjerta, som werkligen älskar
Guds wilja.
Här må nu hwar och en gifwa akt på sitt tillstånd. Wi hafwa
här åter ett stycke, som uppenbarar wårt hjertas innersta. Wi erinra
åter, att bönen måste wara ett uttryck af menniskans egen omsorg,
åstundan, angelägenhet. Icke skall hwem som helst kunna bedja denna
bön. Du, som detta läser, stanna dock en stund såsom inför Guds
ansigte, inför de ögon, som skåda hjertans tankar och uppsåt. Huru
är det med dig i detta stycke?
Du kan wäl weta med dig sjelf, om du
plägar umgås med sådana omsorger, suckar och böner: "Gud, wisa mig
din wilja! Hjelp mig att göra din wilja!" Det är ju omöjligt, att
den Helige Ande kan bo i ett hjerta utan att uppwäcka sådan omsorg
derinne.
En christen kan wäl ofta så förströdd öfwerfara bönen: Ske
din wilje, att han icke ens med tanken följde den; men gif akt på, hwad
som först och sist är hans hjertebön, om det icke är just denna: "Gud,
min Fader, min Frälsare, hjelp mig, hjelp mig, att jag må göra din
wilja! Hjelp mig emot min grufliga tröghet! Gif mig din Helige
Andes drift och kraft att göra din wilja; och wisa mig din wäg, att jag
wandrar i din sanning!" -
Jo, detta är något alldeles utmärkande
på ett hjerta, i hwilket den Helige Ande bor. Det är just den ena
stora hälften, af hwad som skulle utmärka det nya förbundets barn,
hwarom Herren säger: "Jag skall gifwa min lag i deras hjerta och
skrifwa den uti deras sinne." Guds lag är ju Guds wilja. Att nu
Guds lag är skrifwen i hjertat och sinnet, förnimmes blott derigenom
att hjertat älskar Guds wilja, att jag har ett sådant sinne, som
innerligen suckar: "O, att jag kunde hålla din lag af allt hjerta! O, att
jag kunde göra Guds wilja!"
Wi säga icke, att en christen är en
fullkomlig menniska, o nej, det är mycket i hans inre lif och hans yttre
lefwerne, som är rätt skröpligt; han kan icke heller så waka, bedja och
strida emot sina oarter, som han borde och wille; det finns intet folk,
som känner så mycken brist, som just de trogna. Men märk likwäl:
Förstår han, att det och det är Guds wilja, då är detta genast hans
lefnadslag, då will han ock fullgöra det; och om nu köttet strider emot
Anden, då uppkommer bön — se här, huru sjelfwa bedjandet af denna
bön uppkommer i hjertat — just genom köttets strid emot Anden
uppkommer kamp och bön om Guds wilja. Det måste wi nödwändigt
widhålla, att en christen har ett sådant hjerta och sinne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar