O, att alla pånyttfödda kristna måtte förstå och besinna, i vilken
fara de äro i de tider, då kristendomen vinner bifall och frid, och världen är from och blid i ansiktet! Då är det fara, att de sövas
och neddragas i ljumhet och världslikställighet samt förlora sin andliga
kraft och bestämdhet.
En sådan mild och sövande tid har redan i mer
eller mindre mån börjat inträda på vissa orter i vårt land; och det är
sorgligt att skåda, huru saltet där vill mista sin sälta. Då gör man
sig en egen, helt lagom, hygglig och behaglig kristendom, som blott
rör sig med några vissa andaktsövningar och några vackra
människokärlekens verk, dem världen kan bifalla och prisa; men om hjärtats
pånyttfödelse, om den bättring, som är inför Gud — därom är mindre
angeläget, det skyndar man hastigt förbi!
Men hör, vad Kristus
säger: "I ären jordens salt. Är det så, att saltet mister sin sälta, varmed skall man då salta? Till intet mer är det nyttigt; utan att
man kastar det ut och låter det trampas av människorna." Då en kristen genom människobehagsamhet förlorar Andens kraft och bestämdhet,
så att han icke mer förmår att med ord och efterdöme straffa det onda
och bekänna Kristus, då är han till intet mer nyttig, utan han
förtrampas av människorna — han blir så övermåttan böjlig efter alla
människor, att han låter allting behaga sig och åtminstone med sin tystnad
styrker det syndiga, ogudaktiga väsende, som han borde bestraffa.
Då
har saltet mistat sin sälta, och ljuset är satt under skäppan. Och hela
grunden är, att man vill hava frid och vänskap med alla — nej,
ännu djupare ligger grunden: där är redan någon brist i själva
nådelivet, i syndens kännedom och i trosförhållandet till Frälsaren. Blott
detta uppfriskas, och Kristus blir dig kärare, då blir Andens nitälskan
mäktigare än alla människors vänskap eller hat. Haven salt uti eder,
säger Herren, men icke naturens eller det retade lynnets bittersalt, utan
här talas om den sanna kärlekens nitälskan, som endast Guds Ande verkar.
Var gärna öm, mild och saktmodig i dina förmaningar; vakta
dig för allt grovt och olämpligt förfarande, då det gäller vidröra så
ömtåliga saker som människors självkänsla; ja, befatta dig icke därmed,
om icke kärlek och ödmjukhet få regera i ditt hjärta, att de kunna
förnimmas i ditt hela väsende. Men låt icke försiktigheten och
ödmjukheten bliva en kraftlös efterböjlighet, som numera gör allsintet, som
blott av ömhet för den mänskliga känslan och friden låter dina
medmänniskors själar fara till helvetet, utan att du med ett enda ord sökt
att varna dem.
Tänk på evigheten! Älska din nästa såsom dig själv.
Kärleken vare utan skrymtan; haten det onda, blivande vid det, som
är gott. Edert tal vare ljuvligt, men bemängt med salt.
Men det är icke blott med bekännelsen och den hulda, broderliga
förmaningen, som vi skola bevisa kristendomens kraft och allvar, utan
också med "all vår umgängelse". En kristendom, vilken icke såsom
ett salt gör sveda i världens ögon, utan kan av henne gillas och prisas,
såsom "lagom", den kristendomen saknar visserligen saltet, kraften och
smörjelsen.
Tänk, då Herren Kristus säger: Ve eder, då alla
människor lova eder! Så säger ock aposteln: Världens vänskap är Guds
ovänskap.
O, stanna och tänk på sådana ord! De stå icke att jäva,
det är Herrens ord. — Om du blott tillfälligtvis och i något enstaka
avseende vinner ett pris av världen, så är det annat och kan väl hända
en kristen, enligt apostelns ord: "Genom ära och smälek, genom ont
rykte och gott rykte." Men att den egentliga riktningen av ditt väsende
och hela vandring behagar världen, det är något, som alls icke rimmar
sig med Kristi och hans apostlars ord och exempel.
Stanna dock och
tänk därpå, att du icke måtte löpa fåfängt. Åren ila, och döden kommer
ju ofta så oväntad; om då själva vägen icke är den rätta, är det ju
över all beskrivning olyckligt.
Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar