Då vi nu gå att betrakta, vad den store Herren Gud haft för 
avsikt med denna sin första stiftelse för människorna, skola vi åter blicka 
in uti omätliga djup av Guds kärlek och trohet mot människors barn — 
blicka in i hans höga evighetsråd med sin avbild och arvinge människan.
Människan var skapad för ett evigt liv i himmelen, men skulle här på 
jorden uppfostras för det livet. Därför har den nådefulle Fadern för 
denna hennes evighetsuppfostran velat avskilja ett visst mått av hennes 
tid, nämligen var sjunde dag. "Gud välsignade den sjunde dagen och 
helgade honom", på det hans folk intill dagarnas ända skola alltid av den dagen kallas och väckas till Guds dyrkan, till beredelse för sitt 
evighetsliv.
Livet i Gud och med Gud är människoandens enda sanna 
liv, är det eviga livet, vilket i himmelen skall fortsättas och fullkomnas. Detta liv, som är människans mål, kan icke ernås och 
underhållas, om människans sinne nedsjunker i det jordiska, hon har då icke 
förmåga att leva himmelslivet. Därför har Guds trofasta omsorg om 
detta hennes högsta goda även avskilt vilodagen, för att sålunda skaffa 
henne en alltid återkommande anledning till det himmelska livets väckande och närande.
Sabbatsdagarna äro därför Guds barns 
evighetsdagar på jorden. Och de som inga evighetsdagar hava, de som aldrig 
i tiden förberedas för himmelen, de kunna ock aldrig i evigheten leva 
himmelslivet. Sabbaten är både en förberedelse, en försmak och en 
förebild till det eviga livet, såsom Hebr. 4 visar, där aposteln talar 
om denna "rolighet, som står Guds folk tillbaka", med ett ord i gr.-texten, vilket betyder sabbatsro, sabbatsfirning.
Men utom detta stora huvudändamål med sabbaten, vår beredelse 
för det eviga livet, hava vi ännu att tacka Herren för några särskilda välgärningar i den stiftelsen. Då Gud icke blott i allmänna ord 
anbefallde oss denna angelägnaste omsorg, utan ock bestämde ett visst mått 
av tid, som skulle användas för vårt eviga väl, har Han icke blott i 
allmänhet kommit oss till hjälp emot vår fallna, jordiskt sinnade natur, 
utan särskilt tänkt på dem ibland oss, vilka stå under andras välde, 
såsom barn, tjänare och underlydande, och bevakat deras rätt till själens 
närande med Guds ord, i det Herren Gud i tredje budet förbjuder varje husfader eller husmoder att med veckans vanliga arbeten på vilodagen förhindra sina tjänare ifrån Guds ord.
Och vilken välgerning är icke redan detta! Ty om icke Herren 
Gud hade uppsatt denna gräns för det jordiska sinnet, hade väl hela 
mänskligheten, och isynnerhet tjänare och underlydande, varit alldeles 
både till kropp och själ undertryckta under slaveriet i mammons tjenst. 
Lovad vare då den himmelske Faderns huldhet, som gjort allt så väl! Ja, även åt den motsatta sidan skulle säkert en förvillad och 
självförgudande munkandlighet gått lika överdrivet från rätta vägen genom 
att helt övergiva sin jordiska kallelse för att uteslutande och beständigt 
leva i andliga övningar.
För att förekomma både den ena och den 
andra avägen, har Herren genom det tredje budet anvisat oss gränser, 
inom vilka både den himmelska och jordiska kallelsens omsorger böra 
röra sig: "Sex dagar skall du arbeta och göra alla dina gärningar; 
men på sjunde dagen är Herrens din Guds sabbat". Icke så att förstå, 
som skulle man icke oftare än var sjunde dag umgås med Herren och 
hans ord, utan så, att man på den dagen skulle uteslutande ägna sig 
däråt, då man däremot de övriga sex dagarna bör sköta den timliga 
kallelsens verk.
Men att Herren icke ville under dessa sex dagar förbjuda 
allt andligt umgänge med sig och ordet, har Han visat därmed, 
att Han ock förordnade de dagliga offren i Jerusalems tempel samt 
några särskilda högtider under året. När vi veta, att denna 
ceremoniallag utgjorde en skuggteckning till Kristi andliga rike, har Herren 
med förordningen om de dagliga offren velat säga oss, att vi skola 
dagligen nalkas Honom i ordet och bönen, ehuru den dagliga 
sabbatsstunden måste för olika yttre omständigheter bliva mycket olika.
Kristus 
har med sin ankomst i köttet och med sitt eget exempel helgat alla dagar 
i nya testamentet till helig umgängelse; och en levande kristen måste 
ju alla dagar umgås med sin Gud och även nära sin själ med hans 
ord. Men emedan Herren  ville dels befria människorna från det svåra 
bestämmandet av den tid, som skulle uteslutande ägnas åt vår 
evighetssak, och dels infria en bestämd tid därför för deras räkning, som 
stå under andras välde, har Han uttryckligen sagt till tjänare och fria, 
att var sjunde dag är sabbat, den heliga vilan i Herren. Prisad vare Guds trohet för denna nådefulla stiftelse!
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar