Aposteln framställer här lagen såsom ett fängelse, i vilket vi
hållits fångna. Dess bud och domar voro de järngaller, dörrar och
lås, som höllo oss förvarade till döden. Ty först bör märkas, att
lagen redan dömer oss till döden för den synd, som blott ligger i vår
natur, ja, vi hava synden och döden i arv från Adam — och lagen
säger: "Förbannad är var och en, som icke fullkomnar allt det, som är
skrivet i lagboken, så att han gör det."
Men för det andra, när vi icke tro
detta, nämligen att vi redan äro dömda, om vi ock aldrig mer
syndade, utan vi försöka att nu med vår bättring minska vår skuld för
att vinna Guds nåd, så är hela vår natur så uppfylld av ondska och
fördärv, att vi oupphörligt på nytt synda och öka vår skuld, varigenom samvetet beständigt stöter emot och fängslas av lagens domar,
såsom av järngaller och lås; varthelst vi vända oss, bliva vi dock
alltid "fasthållna". Ett sådant fängelse är lagen.
Så säger aposteln
även i Gal. 3: 23: "Förrän tron kom, voro vi förvarade
("bevakade") under lagen, beslutna ("inneslutna") till den tro, som skulle
uppenbaras." Men uti denna bild, att lagen är ett fängelse, ligger icke
blott det, att vi äro dödsfångar under dess domar, utan vi påminnas
ock härav om arten av den fromhet, som lagen verkar.
Därom talar
Luther på följande sätt: "Lagens ämbete är att förvara oss såsom i ett
fängelse. Detta är en ganska träffande bild, som visar, vad lagen
uträttar, och huru fromma han gör menniskorna. Ingen tjuv, mördare
eller rövare, som blivit tillfångatagen, älskar sina bojor och det dystra
fängelset, där han hålles bunden. Tvärtom skulle han gärna, om han
kunde, vilja nedriva fängelset med dess järnbojor, ja lägga det i aska.
I fängelset avhåller han sig väl från illgärningar, dock icke av god vilja eller kärlek till rättfärdigheten, utan därför, att fängelset hindrar
honom. Och medan han så är innesluten, avskyr och hatar han ännu
icke synden och sitt tjuveri (tvärtom sörjer han hjärtligen däröver,
att han icke är fri och får stjäla); men fängelset hatar han, och om det
tillätes honom att utgå, skulle han stjäla såsom förut. Lagen
innesluter människorna både i borgerligt och andligt hänseende inom vissa
skrankor. Sådan är lagens förmåga och rättfärdigheten av lagen, att
den tvingar oss till en utvärtes fromhet, i det att han hotar
överträdarna med straff och plågor. Vi lyda då visserligen lagen av
fruktan för straff, men ovilligt och med stort missnöje. Men hurudan
är väl en sådan fromhet, då den underlåter det onda av fruktan för
straff? Därför är denna gärningsrättfärdighet i själva verket intet
annat än att älska synden, hata rättfärdigheten, avsky Gud och hans
lag samt tillbedja och ära den högsta ondska. Ty lika hjärtligt som
tjuven älskar fängelset och hatar stölden, lika hjärtligt lyda vi lagen,
göra, vad han befaller, och underlåta, vad han förbjuder, då vi äro
fångna i honom." (Så långt Luther).
Sådan är vår fromhet under lagen. Huru helt annorlunda blir
det icke i hjärtat, när en i detta lagfängelse utpinad, fördömd och
förlägen själ på en gång får allt till skänks, då allt, vad hon under
lagen arbetat på och sökt efter hos sig själv, skänkes henne av en annan,
och hon får nu se Gud i ett alldeles nytt ljus, såsom en huld Fader, vilken endast väntar att få göra oss gott, och därför även på detta
sätt utmattat oss under lagen.
När en själ förstår, att alla lagens
krav och domar huvudsakligen åsyftade att utmatta och nedslå oss, på
det vi skulle övergiva det fruktlösa strävandet att med egen
rättfärdighet bestå inför Gud; att Han vill giva allting såsom en fri
gåva, både rättfärdighet och helgelse — när en utmattad själ förstår
sådant och nu i Andens ljus ser sig helt befriad ifrån lagen, tror och
ser Guds stora kärlek i Kristus; då får hon ett alldeles nytt hjärta för
Gud och lagen; då förvandlas hatet till kärlek; då kan hon tjäna Gud
med innerlig håg och lust. Nu säger hon av hjärtat: "Hans bud äro
icke svåra;" "jag har lust till Guds lag efter den invärtes menniskan."
Nu är fängelset förvandlat till ett palats.
Sådant gör friheten ifrån
lagen: vi älska nu Herrens bud och rätter så, att varje vårt
snavande är vår smärta, och att det skulle hjärtligen gräma oss, om
någon skulle rubba eller borttyda de heliga buden. Sådant gör Anden,
när själen frigöres från lagens hot och domar och förvissas om en
evig nåd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar