Det är detta språk, som Luther kallar ett "knippe, vari hela den
kristna tron är sammanfattad"; varför han ock satte detta språk till
överskrift i de schmalkaldiska artiklarna såsom grund för "den första och
förnämsta artikeln, från vilken ingen kristen kan vika eller något
efterskänka, om än himmel och jord och allt annat störtade samman".
Aposteln har med en djup eftersinning författat detta språk, varför
det ock av oss fordrar djupt begrundande. Det innehåller, som redan
är anmärkt, en kort sammanfattning av de stora huvudstyckena av Kristi
försoningsverk och är särskilt tänkvärt för den fördelning därav, som
här förekommer. Aposteln säger, att Kristus är för våra synders
skull utgiven och för vår rättfärdighets (ordagrant: vår
rättfärdiggörelses) skull uppväckt. När han sätter emot varandra utgiven och
uppväckt, märka vi, att med ordet "utgiven" menas: utgiven i
döden.
Då vi nu veta, att Skriften annars överallt framställer Kristi
död såsom grund för vår rättfärdiggörelse, samt att hans
försoningsverk därmed verkligen var fullbordat, såsom Kristus på korset lät
förstå med det utropet: "Det är fullkomnat", är det något besynnerligt och
eftersinningsvärt, vad aposteln här kan mena, då han säger, att Kristus är för våra synders skull utgiven och för vår rättfärdighets
skull uppväckt.
Meningen är utan tvivel denna: Uti sin död var
Kristus en syndabärare, belagd med alla världens synder, vilka Han
betalade med sitt liv; uti sin uppståndelse var Han såsom vår
borgesman rättfärdigad och framhade åt världen den eviga rättfärdigheten,
livet och ett oförgängligt väsende. Uti sin död var Han "gjord till
synd för oss" och förlossade oss då ifrån syndens skuld och lagens
förbannelse, i det Han tillfredsställde den gudomliga rättfärdigheten och
utstod den död, som var syndens lön; men hans uppståndelse utgjorde
den rättfärdighetens och livets seger över synden och döden, som för
alla människor och andar krönte och beseglade hans fullbordade
försoningsverk.
Såsom vår medlare och borgesman, den andre Adam, hade Han
åtagit sig att svara för alla våra synder, att lida vårt förtjänta straff,
att fullgöra, vad den gudomliga straffrättfärdigheten krävde. Allt detta
fullgjorde Han, då Han gav sig till ett offer och igenlöste oss med sitt
blod. Men med sin uppståndelse har Han icke allenast givit alla
människor ett bevis, att Han led och dog såsom helig och Guds Son, för
andras synder och icke för någon sin egen skuld; utan ock, att den
gottgörelse för våra synder, som Han åtagit sig, var av Fadern fullkomligt
godkänd och gillad, såsom Skiften säger, att Han är "levandegjord
efter Anden" och därmed även "rättfärdigad i Anden", d. ä.
frisagd från alla de skulder, straff och domar, vilka Han såsom
människornas borgesman hade påtagit sig.
Men då vår borgesman var
så alldeles i vårt ställe inför Guds dom, som om hela mänskligheten
gjort och lidit, vad Han gjorde och led — "efter vi det hålla, att
om en är död för alla, så äro de alla döda" — gäller detta också om
hans uppståndelse: vi voro alla i Honom innefattade för Guds ögon,
så att Han uppstod rättfärdig för alla, såsom om vi alla uppstått
rättfärdiga; varför Han ock kallas: Herren, vår rättfärdighet. Därför är ock Kristi uppståndelse i den egentligaste mening grunden för vår
rättfärdiggörelse. Sådant har aposteln visserligen velat säga med de
orden, att Kristus är för våra synders skull utgiven och för vår
rättfärdighets skull uppväckt.
Men Kristus har igenom sin uppståndelse också inträtt uti det
eviga prestämbete, genom vilket Han beständigt "är i Guds åsyn
för oss", är i vårt ställe, "rättfärdig för orättfärdiga". "Vi hava
en överstepräst, som sitter på högra handen på majestätets stol i
himmelen och är en skaffare över de heliga håvor och över det
sannskyldiga tabernaklet." Ty "Kristus är icke ingången i det heliga, som är
gjort med händer, vilket är en eftersyn till det sannskyldiga, utan in
uti själva himmelen, på det Han skall nu vara i Guds åsyn för oss".
Märk! "Han skall nu vara i Guds åsyn för oss". Detta är visst vår
fullkomliga rättfärdighet inför Gud. Men vad höra vi här? Är Kristus i Guds åsyn för oss? Är detta sant? Då gälla vi säkert
något mer för Gud, än vi tänkt; då äro vi visst i en hög och
fullkomlig rättfärdighet inför hans ögon. Att Kristus är beständigt i vårt ställe inför Fadern och sköter gudstjänsten för oss såsom vår
överstepräst, det är visst, säga vi åter, vår fullkomliga rättfärdighet.
Sålunda se vi, att vår rättfärdiggörelse är i alla avseenden grundad
på Kristi uppståndelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar