Du som har den nåden att tro dina synders förlåtelse och hålla
dig för ett Guds barn, men ändå är färdig att bliva otålig och
missnöjd över den himmelske Faderns hushållning, därför att det icke gått
dig efter ditt hjärtas önskan, plan och uträkning, utan du har gått
miste om något, som du hade mycket önskat dig, och däremot har något
drabbat dig, som du mest fruktade — med dig vilja vi tala några ord.
Många kortare prövningar och bedrövelser kunna ock göra hjärtat ont,
såsom att den ene förföljes av människor till någon tid; den andre blir
sjuk, men blir åter frisk; den tredje har gjort en förlust, som dock icke
rörde hans framtid o. s. v. Men detta allt är små barnaövningar,
mot vilka man lätteligen blir tröstad. De rätt djupgående lidandena äro de, vilka synas röra hela ditt liv och din framtid, då du ser dina
käraste livsönskningar och förhoppningar felslagna; du sökte bliva lycklig
och tyckes hava blivit olycklig; du är behäftad med något,
från vilket du icke kan hoppas någon befrielse i tiden, t. ex. en så beskaffad
sjukdom, eller en person, vid vilken du är fäst för hela livet och vilken är dig ett kors; eller du hade fästat ditt hjärtas hela lycka vid
en person, och denna är tagen ifrån dig o. s. v.
Du, som nu i
tysthet sörjer och anser dig olycklig — lyft dock upp dina ögon en gång
och se rätt fram mot den oändliga evigheten! Är du alldeles viss, att
du ej behöver Guds underliga och hårda vägar för att komma lyckligt
fram? Har du så förgätit, vilken stor och häpnadsväckande strid det
gäller, om du skall varda frälst och komma till himmelen, då hela världen är stadd i det onda, och du tror, att de äro få, som varda saliga,
ja, att "den rättfärdige varder med plats salig"?
Du tror och erfar
kanske, huru hela ditt väsende är genomdränkt av den gamle ormens
gift, ty så är det i sanning med varje människa; ditt hjärta är ett
argt och illfundigt ting, som alltid vill den orätta vägen; ditt kött är
fullt med lustar och begärelser; du tror och ser, huru hela världen
omkrlng dig är full med förförelser, och huru djävulens makt och list är
så stor och mångfaldig, att många stora helgon blivit förförda,
hemligen bedragna och förtjusta, så att de blivit evigt borta.
Detta är
ju förskräckliga ting att skåda. Och dock kan du mena, att endast du
skulle vara fritagen från all fara! Dig kan det falska hjärtat och den
gamla ormen aldrig bedraga, menar du. Du är säker, att det bestämt
skall gå väl för dig, att komma igenom alla faror i denna värld? -
"O!" säger du, "vad har allt detta för sammanhang? Att jag håller
mig olycklig, är väl icke detsamma, som att jag är säker och anser mig
fritagen från en evig fara?"
Svar: Här är ett djupare
sammanhang, än du menar. Var viss, att Gud icke plågar människorna av hjärtat, utan endast var så behöves. Var viss, att om icke lidandet
behövdes för ditt eviga väl, skulle den oändliga kärleken i Guds hjärta
hellre givit dig ett paradis på jorden.
Och om det icke alltid är fråga om själva den eviga dödens
undflyende, borde det vara dig nog, att Herren vill ännu mer helga dig,
döda din gamla människa och göra dig mer rik på andlig kraft, liv och
anda, tro, bön, kärlek, vaksamhet, ödmjukhet.
Håller du sådant för
ett intet? Håller du synden och din köttslighet för så likgiltiga ting,
att det är dig okärt, att Gud dödar dem? Huru aktar du då Gud och
hans välbehag? Om Gud vill vinna mer ära på dig, skall detta vara dig okärt? Är du mer mån om din jordiska trevnad än om Guds
ära? Betänk dock, o människa, vem som skapat dig till denna värld
med en odödlig själ, och icke det allena, utan givit ut sin egen älsklige
Son i en blodig död för din frälsning! Har Han icke rättighet att
göra av dig "ett käril till heder"? — att så göra, att du blir till hans
ära? Och det skall vara dig okärt, så att du förargas därpå?
"O!
nej", säger du, "därpå förargas jag icke; tvärtom är det min innerliga
bön, att Gud måtte göra mig rätt allvarlig och helig till sitt namns
ära. Och huru ofta har jag icke bedit, att Han måtte döda mitt kött,
då jag känt min egen stora försumlighet och vanmakt därtill. Därmed
att Han dödar mitt kött, är jag icke missnöjd; men jag talar om mina
bittra erfarenheter, det är dessa, som göra mig olycklig." —
Svar:
Du vill således bliva korsfäst och dödad, men utan lidande; du vill
lida korsdöden leende, hava spikar genom händer och fötter, men utan
smärta.
O ja, så galet går det omkring i våra tankar. Besinna
därför nu, att den gamla människan kan icke varda dödad utan lidande.
När du bedit Gud döda ditt kött, undra då icke, att mycket bittert
drabbar dig. Du har själv med sådan bön dragit det över dig. Gud
är mycket benägen att höra, när du beder om köttets dödande och nådens
förökande, men Han vet då intet bättre sätt, än lidanden, vidrigheter,
frestelser, kors och bedrövelser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar