För att icke i denna onda, jämmerliga värld alldeles "uppslukas
av bedrövelse" och förlora den så viktiga friden, huru nödigt blir det
icke för en kristen att hava sitt hjärtas fäste, skatt och glädje i Herren
allena — samt att beständigt underhålla och styrka hjärtat med våra
höga himmelska fröjdämnen, vår höga lycka, våra herrligheter och
rikedomar i Herren.
Det får icke nekas, att outsägligen bittra erfarenheter
kunna drabba en kristens hjärta i denna onda värld, som med skäl kallas
en jämmerdal. Huru mycket lidande och bedrövelse har icke syndafallet
utbrett över jorden: de mest hjärtslitande förluster och sorger, den mest
tryckande nöd och smärta! Och för en själ som lever under Andens
tuktan, huru mycken bedrövelse medför icke den inneboende synden, det
oroliga samvetet och alla satans glödande skott i det skrämda och blödiga
hjärtat. Därjämte äro vi omgivna av hela massan onda själar, som
stå i fiendens förbund; och huru mångfaldig ledsamhet och hjärtepina
kan icke den hopen tillfoga en arm flykting, som vågat gå ut från
Babel och vittna om dess fördärv! Visst äro här sorger och
anfäktningar nog! Visst fordras här en övermänsklig och överjordisk
hugsvalelse, om vi under allt detta ännu skola behålla någon tröst och icke
uppgivas i vägen. Och dock säger Paulus, att han icke blott hade
tröst, utan ock "outsäglig glädje i all sin bedrövelse".
Huru går nu detta till? Huru kommer man till ett så besynnerligt
sinne, att man kan hava glädje i bedrövelsen, ja, en outsäglig glädje? Vi hava sett otaliga exempel därpå i alla tider — exempel av svaga,
skröpliga kristna, som kunnat förlora allting, till och med sitt liv, och
det med leende, glatt ansikte och fröjdefullt hjärta. Vad är
hemligheten och konsten att få ett så över allt jordiskt upphöjt sinne, att
komma till en så oberoende ställning, att hela världens ondska och alla
helvetets makter icke kunna beröva oss vår frid och glädje?
Hör och
märk! Det sker blott genom att äga och i hjärtat levande fasthålla
en så stor lycka, vilken tillräckligen överväger allt det bittra, som
här kan möta oss. Här är hemligheten: att hava en tillräcklig och
allt övervägande lycka, men detta icke blott i ett kallt förståndets vetande, utan med en levande hjärtats tro och i full visshet. Jämte
den stora lyckan fordras således även den Helige Andes nåd i hjärtat; varför apostlen helt kort förklarar, att fröjd och frid äro Andens frukter. Men grunden och sättet för deras vinnande är detta, att
hjärtat uppfylles av sin stora lycka.
Giv blott akt på följande bild: En rätt lycklig brud, som blivit
upptagen ur den djupaste fattigdom och låghet och har blivit föremål
för en rik, förnäm och i all måtto älskvärd herres kärlek, och vilken
hon mer än sitt liv älskar, om hon nu är på vägen till hans palats,
för att där med honom förenas och där emottaga all den rikedom, lycka
och glädje, som väntar henne, huru lätt fördrager icke hon alla resans
besvärligheter! Huru glättigt ler hon icke åt en liten förlust! Om
en vild människa vid vägen kastar på henne en vred blick och ett
förolämpande ord, det gör henne ingen lång bedrövelse, hennes mans
kärlek och leende mot henne är henne nog, och hennes stora lycka
uppfyller så helt hennes hjärta. —
Se här! Det fordras blott, att hjärtat
är uppfyllt av den stora, allt övervägande lyckan att stå i förening
och vänskap med den Allsmäktige, veta sig vara utkorad till
evinnerligt liv, till barn och arvinge i himmelen, till herrlighetens Herres
brud. Att i hjärtlig tillförsikt kunna luta sitt huvud till Frälsarens
bröst och med full trosvisshet säga: Min vän är min och jag är hans - si, detta är något, som kan göra vår glädje "fullkommen", det vill
säga: icke sådan som den i himmelen skall bliva, utan sådan som den
här i trons rike kan vara, där vi ännu äro på vägen till vår Herres
palats och ännu i denna jordiska hyddan blott se och känna det, som är
för ögonen, uti oss och omkring oss. Då vi likväl redan vunnit
och kunna glädja oss åt det, som vårt hjärta huvudsakligen önskar och
söker, så att vi sjunga: "Min högsta sällhet grönskar, jag har allt, vad
jag önskar; ty hela Frälsarens person är min igenom tron"— då heter
det en "fullkommen glädje".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar