Här nämns egentligen bara två syndavägar, otuktens och
girighetens. Två gruvliga avgrundssvalg, vari många till himmelriket lärda,
trogna själar, "som rätteligen var undsluppna" och "hade undflytt världens orenlighet", har åter nedsjunkit och förlorats.
Dessa två
syndavägar är dock olika däri, att den förra är grov och vederstygglig
och brukar bekymra och ängsla själar; den senare åter vill nästan ingen
människa erkänna för vad den är. Den förra kan människor bittert
beklaga och ängslas över, men över den senare hör man sällan,
att någon sörjer och ängslas, utan den får vanligen ett bättre namn
och ursäktas t. ex. så här: Jag måste ju försörja mej och de mina,
det är inte girighet, utan nödvändig hushållsomsorg.
Dock kan den
gamle tjusaren så gruvligen förvända synen, att även otuktssynden,
som i sej själv är så grov och vederstygglig, i frestelsens stund kan synas
alls inte farlig, utan ganska oskyldig. Detta är dock för en kristen
det tydligaste tecknet, att djävulen är nära och farans stund för handen.
Sannerligen, när samma synd, som i sunda och sansade tider är dej så ryslig, att du bävar vid blotta tanken på den, nu tycks dej som
ett intet, helt ringa och ursäktlig, då vet du, att frestelsens stund är
inne, att det är den gamle tjusarens ande och mörkrets makt, som så
förvänder din syn. Då, akta dej, vakta dej! Då gäller det att skyndsamt
fly eller falla!
Märk: skyndsamt fly — eller också falla i fiendens våld. Börjar du endast överlägga, så är du fången. Att Eva blott
inlät sej i samtal med ormen, samt såg på den förbjudna frukten, det var vägen till fallet. I denna strid segrar man mer genom flykt än
genom kamp. Så ska du också veta, att det är djävulens råd och det
redan bestuckna sinnets bedrägeri, att du väl inte vill falla i synden,
men bara pröva hur nära du kan gå intill brädden, utan att störta
ned i djupet. Då sinnet är sunt och vakande, söker du hellre att
komma så långt som möjligt från kanten.
Här gäller i allmänhet, att
den, som vill undfly synden, ska börja med att fly frestelsen, fly
anledning och tillfälle, fly den första tanken, och, så vitt möjligt är, fly
ställen och föremål, som medför frestelse. Hit hör Kristi ord: "Om
så är, att ditt högra öga är dej till förargelse (förförelse), så riv ut det och kasta det ifrån dej; det är dej bättre, att en av dina kroppsdelar fördärvas, än att din hela kropp kastas till helvetet." Även det som i sej självt är oskyldigt, såsom ögat, måste dock undflys, när det genom
syndens mellankomst blivit dej till en frestelse. Och om det är dej så
kärt som ditt öga, och dess försakande är dej så bittert som ett ögas
utrivande — fly det ändå! Fly med din själ såsom med ett byte!
Det är bättre för dej, att nu en liten tid lida det bittraste och dock rädda
din samvetsfrid i tiden och din själ för evigheten, än att här en liten
tid ha lust i synden och kval i samvetet och helvetets eld i evigheten!
Men för att uppväcka kristna till vaksamhet, ja, till fasa för
denna synd i alla dess grader, från blotta tankar och begärelser till den
grova utövningen, kan ingenting kraftigare anföras, än det som läses
i 1 Kor. 6. Vilket tänkvärt stycke! Så talar aposteln: "Vet ni inte, att era kroppar är Kristi lemmar? Skulle jag nu ta Kristi
lemmar och göra skökolemmar av dem? Bort det! Fly boleri. All
synd, som människan gör, är utom kroppen; men den som bedriver
boleri, han syndar på sin egen kropp. Eller vet ni inte, att er
kropp är den Helige Andes tempel, som är i er, vilken ni har av Gud, och att ni inte är era egna? Ty ni är dyrt köpta. Prisa nu därför Gud i er kropp och i er ande, vilka tillhör Gud."
Märk sådana saker! Ni är dyrt köpta med Kristi dyra blod; ni är inte era egna, så att ni kan göra, vad ni vill, med er
kropp och er ande, ert hjärta och era tankar. Skulle jag ta Kristi lemmar och göra skökolemmar av dem?
Det andra avgrundssvalget var girigheten. Denna uppslukar
själar så mycket lättare, som den inte tycks ryslig, utan har så vackert
sken, så många ursäkter. Vem vill vidkännas girigheten? Nej, en kristen, som börjar intas av denna begärelse, vet det föga, utan vare sej han ser på själva begärelsen, eller på föremålen för densamma, så ser
han idel oskyldiga saker. Han finner, att det är lovligt, ja, en plikt,
att försörja sej och de sina; vidare ser han på föremålen för sitt
begär, och även de är oskyldiga, de är Guds egna gåvor, för vilka vi ju bör tacka Gud. Pengar, jordagods, oxar, hus, mat och
kläder — allt är oskyldiga saker. Vem kan då straffa hans fikande?
Det är bara graden av det fikandet, som ska utmärka faran, och
graderna är så många; vem kan här bestämma, vad som är girighet?
O, den kristen, som inte här ska snärjas och bli en Demas, ska inte skämta och skrymta, utan bli skarpt uppmärksam på sin själs väl
eller ve, samt på Herrens ord om vad som är ett rättsinnigt väsende
i Jesus, och däremot vad girighet är och verkar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar