Detta är ett allvarsamt språk. Var och en lär ock i sitt
samvete erkänna dess sanning. Den, som då vill en dag stå salig inför
Guds tron, skall icke obetänksamt förgäta denna sanning, utan hellre
anropa Guds Ande om nåd till besinning och allvarlig självprövning.
Att "Guds rike står icke i ord, utan i kraft", är en högst angelägen
påminnelse; ty först är redan varje mänskohjärta ett argt och
illfundigt ting, fullt af falskhet, lögn, bedrägeri och skrymteri, varigenom
man alltid är i stor fara att bedraga sig själv med någon blott skenbar
fromhet, med en munkristendom, med kunskap och bekännelse, utan att
äga kristendomens sanna liv och kraft.
För det andra är det ock att
befara, att det språk vi här framdragit just utgör "ett ord i sin tid"
— eller att den tid, varuti vi nu leva, är sådan, att de kära kristna
isynnerhet på vissa orter behöva särdeles betänka detta: Guds rike
står icke i ord, utan i kraft.
Det skall visserligen på alla tider och
orter alltid finnas några inom de väcktas hop, vilka skola bedraga sig
själva och åtnöjas blott med ett förråd av kunskap och förstånd, samt
ett sken till gudaktighet, försakande dess rätta kraft; men det händer
stundom, att hela församlingar få en sådan riktning till idel ord och
kunskap, att det blir särdeles behövligt där ihågkomma, att Guds rike
icke står i ord, utan i kraft.
Vi vilja icke fördölja för oss, huru det var i den församling, till vilken aposteln skrev dessa skarpa ord. Det var församlingen i Korint. Paulus hade med evangelii predikan,
icke med konstiga ord efter människors visdom utan uti Andens och
kraftens bevisning", förkunnat dem Guds råd om vår salighet, och de
hade annammat det i enfald och varit i sådan trons enfald saliga;
men snart inrotade sig där en sådan ande, att nästan all deras
uppmärksamhet var riktad blott på läran, icke på utövningen, nej på läran,
läror och lärare; det var fråga om Paulus och Kefas och Apollos,
så att den ene sade: jag är paulisk; den andre: jag är apollisk; den
tredje: jag är kefisk; den fjärde: jag är kristisk. Men härvid tänkte
de mindre därpå, att det stod sämre till med deras eget inre, med lärans
tillämpning och kraft på hjärta och leverne; varför ock helt
förskräckliga ting kunde få passera ibland dem, utan att de mycket
bekymrades däröver, nej, de voro därjemte nöjda med sig själva,
"uppblåsta", starka och modiga i högst dåliga omständigheter.
I samma
kapitel, där vi hämtat vår text, säger aposteln: "I ären nu mätta,
I ären nu vordna rika, I regeren utan oss. Vi äro dårar för Kristi
skull, men I ären kloka i Kristus; vi svaga, I starka; I herrliga, vi
föraktade. Men jag vill innan en kort tid komma, om Herren vill,
och då skall jag röna icke deras ord, som äro så uppblåsta, utan kraft.
Ty Guds rike står icke i ord, utan i kraft."
Nu — även där icke hela denna teckning inträffar, är det dock
säkert, att vi äro mer rika på ord än på kraft. Vi äro, Gud ske lov,
ganska rika på andlig lärdom, på ord och förstånd; vi hava mer andlig
kunskap, än de största helgon fordom hade. Man kan sannerligen säga, vad redan biskop Pontoppidan bekänner: "Ser jag på våra förfäder,
tycker jag, att de gjorde mer, än de visste, men vi veta mer, än vi
göra. De likna en fruktsam Lea med svag syn, men vi en ofruktsam
Rakel med dägeligt ansikte." Det som därför nu vore mest behövligt, vore visserligen det stycket, som heter: utövningen, verkställligheten.
"Ty Guds rike står icke i ord, utan i kraft."
Vare dock den meningen fjärran ifrån oss, som några hyst och hysa,
att det, som vi hava nog av, är trons predikan, att vad som fattas
oss, är helgelsens lära; att den förra är nog och tillräckligt förkunnad,
och att bristerna i vår kristendom nu skola avhjälpas genom att
företrädesvis predika lag och helgelse. Nej, det står ännu fast, att det är
endast den föraktade, "dåraktiga predikan", trons predikan, som giver
Anden, giver liv och kraft och sanning i helgelsen; att där
gudaktighetens kraft och bevisning saknas, där fattas tro och liv i Kristus.
Men felet består däruti, att vi icke lägga ordet på hjärtat till att nu
genast tillämpa, använda och verkställa det, utan samla det blott i
förståndet att reda begreppen och få läran klar; med andra ord: att
man använder hela sin tid på vapnens smidande, polerande och
ordnande och låter fienden emellertid innehava landet, utan att på honom
använda vapnen, att man har uppmärksamheten riktad blott på läror
och begrepp, varunder själva saken, som ordet yrkar, hjärtats ånger,
tro och helgelse, hjärtats verkliga förtröstan, glädje, liv, kärlek och
bekantskap med Gud i Kristus och den endast därav flytande verkliga
helgelsen likasom förglömmes — och (märk!) just därigenom äro vi i
fara att förlora även läran, den äkta, sanna läran! Men åtminstone
sakna vi på detta sätt själva saken — Guds rike — i oss; ty
Guds rike står icke i ord, utan i kraft.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar