Märk här det lilla ordet: "så" — såsom I anammat Kristus,
så vandren i Honom. På samma sätt som det tillgick vid
anammandet, vid begynnelsen, vid livets uppkomst, så skall det ock tillgå i vandringen, i fortsättningen, i livets tillväxt. Detsamma som första
gången blev den gamla människans död och den nyas uppkomst,
detsamma skall allt framgent bliva den gamlas död, den nyas tillväxt. —
Hela det kapitel, där dessa ord stå, går därpå ut, att de trogna, som
en gång annammat Jesus Kristus, aldrig skola låta förvilla sig att
tro, att det fordras något särskilt företag för att varda heliga, utan
de borde veta, att den samme Kristus och samma tro, varigenom de
blivit rättfärdigade och benådade, även verkat och verkar helgelse -
de borde blott enfaldigt bliva och tilltaga i den påbegynta tron samt
"hålla sig vid huvudet, av vilket hela lekamen genom leder och
ledamöter får kraft och hänger tillsammans och tillväxer i den förökelse,
som Gud giver".
Summan härav är: Alltsammans beror på
blivandet i Kristus — vilken är oss av Gud gjord både till
rättfärdighet och till helgelse. Så sade ock Kristus: "Bliven i mig,
och jag i eder. Såsom grenen icke kan bära frukt av sig själv, med mindre han
blir i vinträdet, så kunnen icke heller I, utan I bliven i mig."
Genom
blivandet i Honom hava vi först allt liv, all lust, all kraft; för det
andra all behövlig skötsel, tillsyn och tuktan, såsom Han säger: Den gren,
som bär frukt (som sannfärdeligen är i mig, levande och fruktbärande),
den rensar vingårdsmannen — ty denna goda gren är dock icke helt
ren, den behöver ännu alltid rensas — att han skall bära mer frukt.
Sedan det först är rätt med själva grunden och det inre livet, sedan
gäller det således, att köttet dödas och Anden regerar i alla förhållanden.
Hela den gamla människan är i dopet dömd till döden. Vi äro döpta
till hans död. När någon blir en kristen, måste han straxt börja taga
avsked av sitt förra väsende och leverne. "Kristus är fördenskull död
för alla, att de, som leva, skola nu icke leva sig själva utan Honom,
som är för dem död och uppstånden."
Att få leva för Kristi räkning
och avdö sig själv, därtill får man ock hjärtligen lust, när man fått nåd
och frid med Gud. Om någon bekänner tron, men icke har fått den villiga anden härtill, icke vill vara korsfäst med Kristus, utan vill,
jämte sin tro, hava frihet att leva, som han tycker, vill ingen ordets
förmaning hörsamma, utan vara ostraffad och tygellös i sitt naturliga väsende — han bedrager sig själv med en falsk inbillningstro. "De,
som tillhöra Kristus, korsfästa sitt kött samt med lustar och begärelser."
Vi vilja här giva spädare nådebarn några enfaldiga exempel på,
huru och när detta köttets dödande bör övas:
När du om morgonen vaknar, vad är billigare, än att du med innerlig glädje begynner tacka
och tillbedja ditt livs Gud, din himmelske Fader, för allt vad Han
givit dig till både kropp och själ? — isynnerhet att Han givit sin
Son och ordet och sakramenterna, att du är ett Guds barn, iklädd Kristus ren och täck i Guds ögon o. s. w. Tacka då och bed! Känner
du härtill tröghet, si, det är köttet, det skall icke råda utan dödas. Se
här det nya livets övning!
Du bör sedan under hela dagen vara varm för din Gud, rädas för att göra Honom något emot, rädas för
synden mer än för döden; är du kall och säker, det är köttet, det skall
dödas. Du har ock någon jordisk kallelse, denna bör du med flit och
omsorg sköta; är du därtill trög, lättjefull, det är köttet, det måste dödas.
Är du husfader eller husmoder, bör du med omsorg och nit, men med
mildhet och saktmod regera i ditt hus; är du antingen försumlig och vårdslös, eller ock otålig och vred, det är köttet, det måste dödas.
Är
du barn eller tjänare, bör du med kärlek, vördnad, mildhet, flit och
trohet göra, vad dig befalles; reser sig otålighet, missnöje, det är köttet,
det skall dödas.
Blir du av någon förolämpad, beljugen, och du vill varda vred, hatfull; det är köttet. Uppstiga orena lustar, eller avund,
eller högfärd, eller självbehag — allt är det köttet, det får icke råda, det
skall dödas. Se här trons övning!
På detta sätt vet du av Guds
egna bud, vad den rätta heligheten är, och behöver icke i ovissa
gärningar och egna inbillningar fara efter en helighet, som du icke rätt vet, varuti den består. Här får du ock så mycket att göra, att du
icke skall bliva särdeles nöjd med dig, nämligen om du rätt och
allvarligt ser på Guds heliga vilja och ser på ditt inre, ser på Guds lags
andliga krav. Därigenom blir du i alla dina livsdagar uti ett ständigt
beroende av din Guds trofasthet och hjälp.
Och si, detta är just vägen,
detta är helgelsekonsten, att för var dag såsom ett barn bero av Gud,
för var dag hålla sig väl med sin Gud, genom hans Son, ideligen
med ordet om Kristus underhålla tron, barnaförtroendet, glädjen och
lusten och kraften, och så, med denna villiga ande, giva akt på Guds
heliga vilja och på Kristi sköna förebild. Detta går väl icke så jämnt
och vackert, som det nu uttalas; men det går, såsom Herren giver
det, utdelande åt var och en trons mått.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar