Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
torsdag 30 maj 2013
"Så har nu lagen varit vår tuktomästare till Kristus." (Gal. 3:24)
Här se wi nu ändamålet med syndens kännedom genom lagen, samt
tecknet på dess rättskaffenshet. Ändamålet war nemligen, icke att Gud
skulle kunna förlåta synden; ty till det ändamålet har en annan man
måst känna och ångra henne, så att Han derwid swettades en oerhörd
blodswett. Icke heller att synden skulle genom dess bittra kännedom
utbrännas och öfwerwinnas, ty dertill fordrades Anden, som kommer af
trons predikan. Sannt är, att du kan af syndakänslan lära aflägga
åtskilliga yttre synder, samt att lättsinnet och yran lägga sig och
afmattas; men det egentliga förderfwet stiger i samma grad inwärtes.
Nej, ändamålet war, att du skulle drifvas till Christus, att du icke
annorstädes skulle få någon ro och hwila än i fristaden, Christus. Och
tecknet, att du rätt känner dina synder, blir derföre det, att detta
ändamål är wunnet, nemligen att du icke mer kan hoppas winna nåd
genom något eget arbete, utan nu blott söker försoningsnåden i Christus.
Kan du ännu förblifwa som förr i werlden och synden, då är du icke
ens wäckt, icke ens drifwen in till dig sjelf och din egen bättring, och
då känner du alls intet af synden. Men om du ock är wäckt, men nu
kunnat stanna hos dig sjelf, i din bättring, ånger, bön, och der har
ditt hopp, din tröst och din hwila, då känner du icke förderfwet rätt,
då är du ännu utom Christus och lika förtappad som en säker syndare.
Här uppenbarar sig då den falska, den kainiska syndakännedomen. Det
finnes många wäckta och religiösa menniskor, som känna och erkänna
mycken synd, ja, känna sig stundom rentaf fördömda, men kunna under
allt detta dock berga sig; de lefwa fram den ena dagen efter den andra
i samma tillstånd, och det får gå an; de äro wäl icke alldeles nöjda,
men de förmå dock bära det, de förmå äta och dricka, arbeta och sofwa,
ja, le och skämta, fastän de icke weta sig hafwa Guds nåd, utan kanske
fritt bekänna, att de äro fördömelsens barn. Höra de den fria
oförskyllda nåden beprisas eller dem tillbjudas, så slå de hastigt emot och
af en besynnerlig ödmjukhet afsäga sig rakt dess annammande, sådana
de nu äro, hwarwid de säga eller mena: "Nej, nej, jag är icke så
förmäten, mina synder äro swårare än så, att jag skulle tillegna mig nåden
så fritt; det kan endast den göra, som icke känner så mycken synd som
jag" — och så äro de hemligen belåtna med sig, eller anse sig hafwa
det bättre än dessa troende, som de mena icke kunna hafwa deras
syndakännedom. Dessa hafwa ett besynnerligt sken af syndakännedom; man skulle icke tro, hwad som dock är händelsen, att der ännu råder en
innerlig sjelfbelåtenhet, en stolt ande, som gjort sjelfwa samwetsqwalen
till sin tröst, hwarigenom Christus och hans blods förtjenst och fria, stora
nåd ännu utestängas. Dessa, om de ock qwalde sig till döds med synder,
blifwa dock borta från fristaden, från det enda, som gäller för Gud, och
på sådant sätt skola de dö uti sina synder. Dessa äro med träffande drag
tecknade i Kains historia. Äfwen han sade inför Gud: "Min missgerning
är större, än att den kan warda mig förlåten." Han hade werkligen
ett slaget och bäfwande samwete, en orolig ande, som darrade för ett
ruskande löf, han war främmande för Gud och olycklig alla dagar.
Men märk, nog hade han ändå förmåga att gå bort till det landet
Nod öster om Eden och bygga en stad och hafwa hustru och barn; icke
war det honom för swårt, att Gud war wred på honom, det förmådde
han bära; icke behöfde han falla ned för Gud och förwissa sig om hans
nåd. Se här skilnaden mellan ett oroligt samwete och Andens wäckelse,
mellan den syndanöd, som sjelfwa synden och samwetet förorsakat, och
den som Guds Ande genom ordet werkat. Den förra finnes ofta hos
de mest ogudaktiga, efter några syndautbrott, men lemnar dem lika
oförändrade; ty allt det, som är af menniskan, af någon mensklig kraft,
såsom af hennes samwete, kan aldrig föda henne på nytt; dertill fordras
Anden. Den wäckelse och syndanöd, som är Andens werk, drifwer
menniskan alltid till bättring och tro och werkar en hel förändring. Derföre
blir profwet på en sann syndakänsla alltid det, som redan är nämndt,
att den werkar en förändring, ett uppstående, ett flyende, eller att
menniskan icke kan blifwa, der hon är, utan söker sin räddning, samt
ändtligen att hon icke kan söka denna hos sig sjelf, utan i Christus; att hon
icke kan hwila, förrän hon i Honom fått nåd, samt förwissning om
densamma — hwilken nåd och förwissning werkar frid, kärlek och ett
nytt willigt hjerta för Gud och det goda. Och detta war syndanödens
ändamål, nemligen icke att Gud derigenom skulle wilja gifwa nåd, utan
att wi skulle wilja emottaga nåd.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar