Luther säger: "Ett sannskyldigt gott samvete har frid, då Gud är
nära, men bävar, då Gud syns fjärran." Den trogne blir tröstad,
då Kristus uppenbarar sej; den otrogne blir först då riktigt förskräckt.
Den trogne säger: när jag blott kan tro, att allt är sant, vad
skrivet är om Kristus, så har jag tröst; den otrogne bävar just för den
tanken, att allt vore sant, vad Skriften innehåller om Kristus.
Ge väl akt på detta tecken! Det bär ett märkligt vittnesbörd om, hur du i sanning har det med Gud och dina synder; det vittnar, huruvida
du gjort förlikning med Domaren, huruvida du plägar vistas vid
nådastolen och där dra fram dina synder och söka försoning, eller tvärtom
håller dej undan från Gud och inte talar med Honom om dina synder.
Det var inte väl med David, då han höll sej undan för Gud och inte
bekände sin synd för Honom; däremot när han bekände sina synder och
fick förlåtelse, då erhöll han den friden, att han kunde med hjärtlig glädje
sjunga: "Säll är den, vilken överträdelsen är förlåten." Han hade
inte den trösten, att han inte mer visste med sig någon synd; nej, han
säger tvärtom, att "alla heliga" skulle så bekänna sina synder, "på det
när de stora vattufloder komma, de inte skulle räcka fram till dem".
Därmed låter han väl förstå, att de heligas frid inte består däri, att de
inget ont vet med sej, utan endast däri, att de bekänner sina synder
och har förlåtelse.
Sålunda är samvetsfriden visserligen beroende av syndernas
förlåtelse; medan däremot en hemsk bävan för Gud vittnar om ett oförsonat
tillstånd.
Men det ska vi dock inte så förstå, som skulle all bävan
för Gud vittna om ett sådant tillstånd. Såsom det syns av Davids psalmer
och alla heligas historia, kan Gud så bekymra och förskräcka
sina heliga, att de inget annat känner, än att Gud är vred på dem,
så att de gruvligen bävar och "ryter för sitt hjärtas oros skull". Men
märk skillnaden: detta är då något tillfälligt och övergående; deras
egentliga liv är frid och förtroende till Gud; sasom aposteln säger:
"Andens sinne är liv och frid". Och åter: "Ni har inte fått träldomens
anda åter till räddhåga, utan utkorade barns anda, i vilken vi ropar:
Abba käre Fader." Men dels av svårare prövningar från Gud, dels
av den ännu vidlådande synden och svagheten i tron, kommer likväl,
att helgonen stundom bävar. Sådant betyder inget ont, när dock
livet i sin helhet är ett försonat och troende liv. Tvärtom vore det
ett betänkligt tecken, om tron och friden aldrig skulle skakas genom
sådant, som nyss nämndes. Helgonens historia är inte sådan. Men helt annat är det, när en människas egentliga liv är att gå
fjärran ifrån Gud och rysa vid tanken på domen. Sådant vittnar om
en falsk, oförsonad ande.
Därav kommer det, att "de ogudaktiga har ingen frid, utan är såsom ett stormande hav". De flesta ibland dem
är visserligen så insövda och förtjusta i falsk frid, att de, såsom Job
säger, "fröjdar sej med trummor och harpor och är glada med pipande;
de blir gamla med goda dagar och förskräcks som nogast ett
ögonblick för helvetet". Men andra har medvetande om sitt oförsonade tillstånd och har en hemsk ande eller åtminstone en hemlig aning om vad som väntar dem. En sådan människa kan också bemöda sej att
stilla sin oro med barmhärtighetsverk eller andaktsövningar m.m. Men tanken på den tillkommande domen och evigheten gör henne alltid
på nytt orolig; hon kan aldrig vara viss att hon gjort nog för att bli salig; hon fruktar alltid att ändå något kan fattas, och tänker
på någon framtid då det skall bli bättre — eller söker hon stundom
att så nedsätta Guds fordringar och lämpa dem efter sitt tillstånd och
leverne, att hon ska våga hoppas en nådig dom.
Så svävar
hennes själ på det stormande havets vågor, upp och ned, och det hela
är, såsom Gud säger: "De har inte frid." När straffdomar från
Gud, eller döden och evigheten, eller Herrens närvaro hastigt träder
dem för ögonen, då bävar de. Så är det med de flesta människor: de
tycks ha frid, men bara så länge de inget förnimmer av Gud; på
ett ögonblick är det slut med deras frid, nämligen då de märker att
Herren är nära. Detta är ett olyckligt tillstånd.
Måtte var och en
gå till sitt hjärta och fråga sej inför Herren: Har jag frid med Gud?
Har jag sökt och funnit försoning? Kan jag i denna stund möta
Domaren? Har jag i allmänhet mer frid, då Gud syns mej nära, så
att jag tvärtom lider, då jag saknar hans närvaro? Eller är det ett villkor för min frid att jag kan glömma Gud? Sådant vittnar om hur det står till med samvetet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar