Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
torsdag 30 maj 2013
"Kristus är för den skull död för alla, att de, som leva, skola icke nu leva sig själva, utan Honom, som är för dem död och uppstånden." (2 Kor. 5:15)
Dessa ord säga oss, att wi först äro delaktiggjorda i Christi döds
förtjenst, så att hans egen död på Golgatha för aderton hundra år sedan
är worden wår egen, så alldeles, som hade wi sjelfwa warit der och
utstått wår förtjenta död; men ock, för det andra, att wi på samma
gång äro inwigda till hans döds efterföljelse, så att, så snart wi äro
wordna christna, wordna delaktiga af Christi förtjenst och alla hans
rikes förmåner och skatter, äro wi i samma stund inwigda till
syndadöden, förpligtade att genast taga afsked från wårt förra syndalefwerne,
wår förra tjenst under orättfärdigheten; att under dagligt korsfästande
af köttet mer och mer dö synden och lefwa för Gud, liksom Christus
genom korsets död tog afsked från de synder, som Han hade burit. Och
likasom Christus då gaf sig sjelf åt Gud till ett ewigt gällande
försoningsoffer, så skola wi nu gifwa oss åt Gud till ett skäligt och Honom
behagligt tackoffer. Och detta allt derföre, att Christus är död för oss,
och att wi tro på Honom och äro iklädda hans rättfärdighet.
Men kanske detta ännu är dig för ringa till bewekelsegrund för ett
allwarligt köttets dödande. Det är dig kanske ringa, att Christus är
död för dig, att du är nu icke under lagen utan under nåden, att du
är worden fri ifrån synden; måhända du finner dig bättre i syndens
tjenst, ty då slipper du detta bittra dödande, då behöfwer du icke så
beständigt wedersaka dig sjelf och följa Christus till korset. Si, ingen
twingar dig mot din wilja att tjena Christus, och nog är det lugnare
för köttet hos synden; betänk dig wäl, säger Jesus (Luc. 14), innan
du ger dig i lag med mig, att du icke gör såsom den man, som begynte
bygga ett hus och icke hade öfwerräknat bekostningen, utan efter många
dagars arbete och mycken uppoffring fick öfwergifwa det; eller den man,
som gaf sig i krig och icke hade betänkt fiendens styrka. Synden ger
många nöjen för köttet; men det wore orätt att wilja förtiga hennes
lön — "syndens lön är döden". Sålunda böra wi, då det förefaller
oss ringa, hwad Christus gifwer, betänka dess motsats, betänka, hwad
det will säga att icke tillhöra Christus; att icke wara under nåden utan
under lagen; icke wara fri från synden, utan ännu i dödens stund wara
utan Medlare, wara i sina synder under lagens förbannelse och i domen
få emottaga syndens lön, som är döden, den ewiga döden i det djupa
helwetet. Sådana äro wilkoren hos synden. Betänka wi dem
rätteligen, då wilja wi mycket hellre här en liten tid wara korsfästa med
Christus och dö synden och sedan wara med Honom i paradis för ewigt,
än att en liten tid hafwa lust i synden och sedan hafwa ewigt lidande;
helst wi redan här genom den stora nåden, genom Andens hugfwalelse
och ordets tröst hafwa mycket mer wunnit än försakat; hafwa här
genom Christi blods stänkelse ett godt samwete, hwilket är "ett dagligt
gästabud". Ja, du är en af dessa lyckliga själar, att du icke är blott
döpt till Christus, utan ock blifwit wäckt och kommit till tron; du har
det hoppet, att du är en af de rättrogna; du wet, att du är worden
fri ifrån synden och är nu icke under lagen, utan under nåden, så att
intet af allt ditt ännu widlådande onda skall tillräknas dig, lagen icke
fördöma dig, icke Gud förtörnas på dig — si, har du icke sådan tro
och sådan frihet, utan du ännu är bekymrad om, huru du skall blifwa
din syndaskuld qwitt och få en nådig Gud, då hör du icke hit, då kan
du icke dö synden och lefwa Gud — nej, du måste först komma till trons
frihet. Men är du, såsom nyss sades, genom tron frigjord från dina synder
och ditt trälsinne, så att du nu med glädje wet, huru wäldeligen,
tillräckligt och fullkomligt den saken är ombesörjd af Christus, och har
smakat, huru ljuflig Herren är, erfarit hans Andes wittnesbörd om
ditt barnaskap och har den Helige Ande i ditt hjerta; då måste det ock
wara din lust att dö med Christus, att wara korsfäst med Honom, att
gifwa dig hel och hållen åt Honom; då måste du erkänna för din pligt
att icke mer wara din egen, icke mer följa ditt eget kött, ditt eget tycke,
din egen wilja, dina egna lustar och begärelser, utan i alla dina
lifsdagar försaka all ogudaktighet och werldslig lusta och lefwa gudeligen,
rättfärdeligen och tukteligen i denna werlden, ja, lefwa för hans räkning,
som lefde och dog för dig. Ty "Han är fördenskull död för alla, att
de, som lefwa, skola icke nu lefwa sig sjelfwa, utan Honom som är
för dem död och uppstånden".
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar