Med anledning av Rosenius-jubiléet 2016 publiceras här hans s.k. dagbetraktelser i bloggform. Urvalet ur hans samlade skrifter gjordes av Amy Moberg med Lina Sandells hjälp, och första utgåvan kom 1873. Den här texten bygger på Projekt Runebergs inskannade version, som i sin tur är hämtad ur artonde upplagan (tryckt 1897). Men den är lätt bearbetad och sångverserna i slutet av betraktelserna har ofta bytts ut.
torsdag 30 maj 2013
"I ären världens ljus." (Matt. 5:14)
Då Herren säger, att Han är werldens ljus, och på ett annat
ställe till sina lärjungar: I ären werldens ljus, motsäga dessa ord
hwarandra alldeles icke. Jesu lärjungar äro werldens ljus, lika wisst
som Han war det sjelf. I det afseendet, att Han war en försoning
för werldens synder, der står Han allena; der regerar Han, utan någon
medhjelpare — Han trampade vinpressen allena. Men i det afseendet,
att Han framställde genom sitt exempel Guds wäsendes egenskaper,
deruti intager Han samma plats, som hans trogna skola intaga. Hwarje
frälst syndare kan wara och måste wara en framställning af Guds
helighet och kärlek, såsom Jesus war det sjelf på jorden.
Gud den allrahögste har deruti uppenbarat ett prof af sin wisdom,
att Han omwänder sina trogna att wara werldens ljus. Många Guds
egenskaper kunna beskådas i skapelsens werk, och ännu oändligen klarare
äro de för oss framställda i hans uppenbarade ord. Men det är blott
några få, tänkande sinnen, som studera naturens bok, och äfwen den
skaran, som med allwar betraktar Guds heliga ord, är jemförelsewis
ganska fåtalig. Men de troendes umgänge och uppförande, det är den
bok, som alla menniskor läsa; de christnas lefwerne är uppenbart för
alla dem, af hwilka de äro omgifna. Intet begrundande skarpsinne
behöfs för att kunna granska deras ord och gerningar; nej, både de
lärda och de olärda gifwa noga akt på deras förhållande. Och otaliga
menniskor skulle aldrig hafwa tänkt på att undersöka Guds uppenbarade
ord, om de icke hade blifwit förda till uppmärksamhet på Gud, genom
att se hans wäsende uppenbaradt i hans barns lefwerne. Då werldens
barn se, hwad Christi lärjungar hafwa blifwit genom tron på evangelium,
då blifwa de ofta bewekta att lyssna till och undersöka detta evangelium
och slutligen äfwen att annamma det.
Christi allmänna församlings pligt är också hwarje enskild
församlings, och hwarje dess medlems pligt. Hwarje christlig församling är
satt till ett werldens ljus, för att wisa Guds helighet och kärlek och
sålunda tjena till att locka syndare till Frälsaren. Om någon församling
icke sålunda framter något werldens ljus, som står i klar åtskilnad mot
den onda, förmörkade werlden rundtomkring, så förtjenar den icke namn
af Christi församling. Låtom oss emellertid wäl ihågkomma, att såsom
hwarje församling är sammansatt af enskilda medlemmar, så beror det
helas beskaffenhet på de enskilda medlemmarnas. Hwarje medlem är
kallad att wara ett werldens ljus — "ett Christi lefwande bref, kändt
och läst af menniskorna". Om någon medlem i Christi församling icke
är ett sådant ljus, ett sådant lefwande bref från kärlekens och helighetens Gud, då förwerkar han sin rättighet att tillhöra den — han är
endast en skada och en skam för församlingen, och han är också en stor
skada för werlden rundtomkring.
Älskade bröder och systrar, står det så till med någon af oss? Wi
göra denna fråga, icke att någon skall se sig omkring och anfalla andra
med sin dom, utan att hwar och en, som kallar sig Jesu lärjunge, må
fråga sig själf: "Står det så till med mig?" Wi bedja hwar och en af
eder alla att uppriktigt undersöka, hwad det är hos dig, just hos dig —
i dina afsigter, eller ord, eller gerningar — som kan förhindra Christi
rike och hans namns ära. Må hwar och en, som kallar sig en Christi
lärjunge, göra sig sjelf denna fråga på fullt allwar: "Hwad är det hos
mig, som kan gifwa lastarena rum och förhindra syndares omwändelse?
Är icke jag på något sätt en orsak dertill, att någon själ missaktar ordet
och anser all lefwande christendom för skenhelighet?" Ja, må hwarje
Jesu lärjunge göra sig sådana frågor! Må hwarje christen nu, i denna
stund, undersöka, hwad som hindrar Christi rike hos honom; och
uppskjuten icke ett ögonblick att söka rättelse och hjelp deremot. Det må
swida, det må göra smärta, men det är bättre nu än sedan. Låtom
oss aldrig glömma, att den grenen, som icke bär frukt, skall afhuggas
och kastas i elden.
Detta är nu icke egentligen taladt till dem, som dagligen straffa och
döma sig sjelfwa och borde nu twärtom se bort ifrån sig och så alldeles
inswepa sig i Christus, att deras själ uti hans nåd finge den hwila och
styrka, som fordras för helgelsen; utan här tala wi till dem, som under
evangelii bekännelse äro lättsinniga och wårdslösa. Det är om sådana
Luther säger: "Här gäller icke att se på deras mun, utan på deras
lefwerne." Ja, här gäller icke, att du kan wackert tala, utan ock, om du
har någon Andens och kraftens bewisning. Af Gud och Christus är
lätt att berömma sig; men derpå skall det bewisa sig, att din tro är
sann och uppriktig, om den ock medför en helig Ande i ditt hjerta, som
angriper, binder och korsfäster din gamla menniska och gör dig ödmjuk
och kärleksfull. Du skall wäl ändå aldrig i tiden blifwa nöjd med din
helgelse och kraft, så framt du är waken och icke blifwit af tjusaren söfd
i sjelfhelighetens inbillningar — du skall wäl ännu alltid känna mycket
mer din synd än din helighet. Men andra skola wittna, och på ljufare
tider skall du sjelf med apostelen besanna, att "Guds nåd har dock icke
warit fåfäng i dig", att de mest framstående Andens frukter, ehuru icke
till det mått som du önskade, likwäl werkligen följt af din tro.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar