Den som vill vara en kristen, men inte söker efter förvissning om
syndernas förlåtelse, utan nöjer sej med att alltid vara i ovisshet om sin
benådning, den är förvisso inte rätt vaken, utan antingen en helt
sovande skrymtare eller åtminstone en sömnaktig kristen.
Detta ligger i sakens natur. Den brud som är nöjd utan att vara viss om sin
brudgums hjärta har ingen rätt kärlek. Det är därför ett
utmärkande tecken till obotfärdighet, liksom det också är en av de märkligare bland
de obotfärdigas ursäkter, att de rentav förnekar möjligheten och verkligheten av denna visshet om syndernas förlåtelse och förklarar den för
idel förmätenhet, andligt högmod och inbillning.
Såsom Luther säger:
"När de kainiska helgonen hör denna bekännelse (att en kristen beprisar
sin visshet om sin benådning), så korsar de sej och slå emot med händer
och fötter och säger: Gud bevare mej för en sådan förmätenhet att jag
skulle säga att jag är ett Guds barn; nej, jag vill förödmjuka mej och
erkänna mej bara för en arm syndare — och Gud ska se till de
ödmjuka!"
Men Skriften säger: "Vi vet att vi är förda ifrån döden
till livet;" "vi vet att vi är av sanningen;" "vi vet att Han
blir i oss;" "vi vet att vi är av Gud;" "vi vet att Guds Son
är kommen och har givit oss sitt sinne, att vi känner den Sanne och är i
den Sanne, i hans Son Kristus Jesus." Detta säger, att vi vet — vi vet, att vi är Guds barn, har syndernas förlåtelse och det
eviga livet.
"Därför", säger åter Luther, "ska vi beflita oss så att vi grundligen med rot och allt må upprycka den skadligaste villfarelse,
med vilken hela världen är förförd, nämligen den tanken att människan
inte ska veta, om hon är i eller utom nåden."
Men denna villfarelse kommer inte från förståndet utan från hjärtat; ivre från någon
dunkelhet, ty Skriften talar överallt så tydligt härom, utan av hjärtats
obotfärdighet. De som inte sjålva äger eller söka denna visshet om
Guds nåd, vill därför förneka dess möjlighet. Och om man också inte
förnekar denna visshet, är det likväl, såsom förut är sagt, inget gott
tecken när man inte skyndsamt söker den, utan nöjer sej med sin ovisshet. Helt annat är det, att en som söker efter förvissning, inte alltid strax vinner den och inte bör misströsta för det. Men att icke söka visshet
om Guds nåd, det är alltid säkerhetens tecken.
För det andra: om en själ också är redlig, hungrar och törstar efter
rättfärdighet, är det dock en stor brist och skada i hela hans kristendom,
om han står i ovisshet om sin benådning. Det är sant, han kan väl
ha nåd; det är sant, vad Luther säger, att "syndernas förlåtelse
är tveggehanda: dels hemlig hos Gud, dels för själen känd och
uppenbarad". Att Kristus hade förut förlåtit synderskan som låg vid hans
fötter, och meddelat detta för Simon, förrän Han vände sej till henne
och sade: "dina synder är dej förlåtna" — att således en nådehungrig själ
har syndernas förlåtelse förrän hon vet det eller tror det, ty "saliga
är de, som hungar och törstar efter rättfärdigheten" — detta är sant;
men rätt väl är det aldrig, förrän själen också får visshet om sin
benådning. Ty förrän detta sker, blir där aldrig rätt Guds rike i hjärtat,
ty "Guds rike är rättfärdighet, frid och fröjd i den Helige Ande".
Förrän detta sker, kan hon aldrig få kraft, aldrig rätt älska, tacka och
prisa sin Gud, aldrig rätt vandra inför Honom.
Man har visserligen
samma rättfärdighet genom en svag tro som genom en stark, men inte
samma helgelse, ty helgelsen, kraften och Andens frukter beror alltid av trons visshet och styrka. "Fröjd i Herren skall vara eder starkhet."
Hur viktigt därför, att alla rättsinniga själar kommer till full visshet
om sin benådning.
Men den, som nu åstundar denna saliga troswisshet, give väl akt
på den rätta vägen därtill. Den enda vägen till visshet i tron är att
ta Gud på orden, eller att människan med hjärtats tro säger efter vad Gud säger förut. Såsom en av kyrkofäderna yttrar: "Hur trygg
och viss är jag inte, när jag blott säger efter vad min Gud säger
före mej!" Paulus betygar, att "tron är av predikan".
Den rätta
tron och vissheten uppkommer på det sättet, att jag blir tröstad, glad
och viss om Guds nåd endast genom det, som Kristus har gjort och
Gud har försäkrat, och får denna tröst, förrän jag anser mej värdig
att få tro, då jag ännu menar, att allt för mycket fattas mej, ja, då
jag således icke ärnar tro. Såsom Kristus säger, att den förlorade
sonen var ännu långt ifrån, då fadren överraskade honom med sin nåd
och barmhertighet.
Sedan man så fått tröst i Kristus och ordet, då,
och först då, kan man också finna trons verkningar och egenskaper hos
sej. Såsom Johannes säger: "Den som tror på Guds Son, han har vittnesbörd i sej själv." Men den första och egentliga trosvissheten måste
alltid uppkomma av ordet, före alla trons egenskaper och frukter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar