Detta är det bud, som nästan ingen menniska aktar, och för hwilket
man derföre alltid är i förlägenhet om sättet att kunna så tala, att
menniskor måtte förnimma dess wigt. Femte, sjette och sjunde buden
hafwa den fördelen, att brotten emot desamma beifras af den
werldsliga öfwerheten och af nästan alla menniskor i werlden; men att blott
röra den lilla lemmen tungan, om ock till sin nästas förklenande, huru
mycket betyder det? Det är ju blott att i förtroende tala några ord
med en wän.
Den som bryter andras lås och borttager penningar och
sedan straffas med fängelse, eller den som utgjuter menniskoblod och sedan
halshugges på en afrättsplats, den kan man hålla för en stor brottsling.
Men den, som blott talar, blott rör sin tunga i ett förtroligt samtal,
om han ock derunder bortstjäl ifrån sin nästa, hwad som war honom
mycket dyrbarare än penningar, ja, ofta dyrbarare än lifwet, nemligen
hans goda namn och rykte, icke räknas han för någon stor brottsling,
icke straffas han wid pålen eller på afrättsplatsen.
"O, det war ju blott
några ord — blott ett lätt wäder, som gick öfwer tungan." Så heter
det. Men i den heliga Skrift heter det annorlunda, då tjufwen och
belackaren jemföras. Der heter det så: "War icke en örontasslare och
förtala icke med din tunga; ty en tjuf är en skändlig ting, men en
belackare är mycket slemmare." Och åter: ^En tjuf är icke så ond som
en, den sig till lögn wänjer; men på sistone komma de båda på förderf."
Men wi gå nu till sjelfwa budets betraktande och se, hwad Herren
Gud wille och åsyftade, då Han bjöd: "Du skall icke bära falskt
wittnesbörd emot din nästa." Här se wi åter den gudomliga huldheten om
menniskan. Då Han i det första af sednare taflans bud hade lagt en
allmän grund för all helsofam ordning menniskor emellan här på jorden,
war det isynnerhet fyra dyrbara skatter, som den hulde Fadren wille
särskildt omgärda och wärna åt menniskan, nemligen först det lekamliga
lifwet, dernäst äktenskapets helgd, sedan wåra jordiska egodelar, och nu
slutligen wårt goda namn och rykte, som wanligen är oss dyrare än
något jordiskt gods, ja, dyrare än sjelfwa lifwet.
Men så dyr du sjelf
håller denna skatt, ditt goda namn och rykte, i det du icke tål den
ringgaste kränkning deraf, lika dyr kan ock en annan hålla sin ära och aktning.
Derföre är detta bud lika så allwarligt taladt till dig, som till någon
annan; så att här liksom wid de andra buden är hwar och en
inbegripen, och ingen menniska undantagen från budets förbindande kraft. Eho du är, så måste du taga detta bud till dig: "Du skall icke bära
falskt wittnesbörd emot din nästa." Ty wår Herre Gud will allwarligen,
att wår nästas rykte, godhet och rättskaffenshet skall lika litet som
hans gods och penningar af oss förspillas eller förminskas, på det hwar
och en må för maka, barn, husfolk och grannar behålla sin ära. Detta
må hwar och en besinna.
Hwad innehåller således detta bud? Det innehåller först, att
du icke blott inför en domstol, utan ock i all din umgängelse skall wara
på det allwarligaste noggrann i dina ord och antydningar om din nästa,
att du icke onödigtwis gifwer anledning till ofördelaktiga tankar om
honom. Men sedan ock i allmänhet, att du flyr allt falskt och
lögnaktigt wäsende och på det strängaste beflitar dig om den rena sanningen
i din umgängelse. Mot detta bud brytes således först inför domstol,
när någon falskeligen anklagar sin nästa, eller när den anklagade med
lögnaktiga undflykter söker bortdölja sanningen, eller när ett wittne säger
något falskt, något förmycket eller förlitet i saken, eller när en sakförare
med wett och wilja drifwer ett falskt påstående, eller domaren wetande
afkunnar en orätt dom.
Men för det andra utom domstolen, i det
allmänna lifwet, när man af obetänksamhet eller af ondska falskeligen
beryktar sin nästa, antingen genom att sjelf dikta eller ock eftersäga och
utsprida falska berättelser om honom; eller när man blott med ett
stillatigande eller en betänklig min och axelryckning antyder något ondt om
honom, som man antingen icke med wisshet wet, eller ock icke enligt
kärlekslagen war skyldig att antyda. Sådant kan stundom ske
öfwermåttan fint och omärkligt, blott genom att gifwa åt hans ord eller
handlingar en wiss wändning, hwarigenom uppfattningen blir falsk —
ja så fint och omärkligt kan detta ske, att endast den alltseende Guden
kan märka det. Sådant heter att "falskeligen beljuga och illa berykta
sin nästa".
Men när wi härjemte betänka, huru Herren Christus
förklarat oss lagen, nemligen att den egentligen fordrar, att wi skola så
älska wår nästa som oss sjelfva och göra emot andra endast det, som
wi wille, att de skulle göra emot oss, så finna wi sanningen af Luthers
förklaring af detta bud, nemligen att wi skola så frukta och älska Gud,
att wi icke blott icke falskeligen beljuga och illa berykta wår nästa, utan
att wi ock icke förråda och baktala honom — ja, att wi skola twärtom
urskulda honom, tänka och tala wäl om honom och tyda allt till det
bästa".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar