Först böra vi här åter märka, huru det förhåller sig med helgonen.
Aposteln har uttryckligt lärt, att de, som äro rättfärdiggjorda genom
tron, äro också helgade i sin ande, stå i innerlig förening med Kristus
och äro "döda för synden"; och dock anser han sådana förmaningar för
dem behövliga — "låten icke synden vara väldig" — "att I icke
efterföljen henne i hennes lustar." Så står det till med helgonen: "anden
är villig, men köttet är svagt;" och "djävulen har en stor vrede".
Därför, då Gud icke utför sitt helgande verk uti oss med oemotståndlig
allmakt, utan verkar såsom på andliga väsenden med ordet och Andens
maningar, må ingen vara säker, förakta förmaningen och anse sig trygg
för all fara. Nej, vi stå ännu på prov, så länge vi äro på jorden. Vi skola höra, akta, lyda Herrens röst och då frälsas, om vi äro än
så svaga, om vi ock ropa utur djupet, att vi förgås, och icke kunna
fullgöra Herrens vilja — därom skall Han själv draga försorg, blott vi lydigt höra hans röst; eller ock skola vi, "tjusta", sövda och
lättsinniga, förakta förmaningen och falla i syndens och djävulens snaror.
Korteligen, dessa hulda förmaningar stämma fullkomligt överens med, vad aposteln förklarat om vår helgade ande och vår förening med Kristus och böra räknas bland de yttre medel, vilka Gud använder
till helgelsens fullkomnande.
Huru klar, upplysande och hälsosam är då icke denna förmaning!
Då aposteln säger: "Låten icke synden vara väldig i eder dödliga
lekamen, så att I efterföljen henne", märka vi denna tanke: Kunnen
I nu tyvärr icke vara helt fria från synden, låten henne dock icke regera
över eder, så att I ock med verk och gärning tjänen henne. Att synden
bor uti eder, att I ännu kännen onda lustar, är redan brott emot
Guds heliga lag; och om Gud dömde eder efter denna, så voren I blott för syndens lustar fördömda. Men då vi nu i detta livet icke
kunna vara helt fria från synden, utan den fulla renheten hör till de
nya himlar och den nya jord, uti vilka idel rättfärdighet bor, använden
ock den nåd, eder är given, att göra synden det motstånd, att hon
icke får regera över eder dödliga kropp, så att I även uti gärning
utfören hennes onda vilja, utan att I ändå vandren efter Anden,
om I ock kännen frestelser av köttet.
Se här några exempel härpå.
Någon har tilläventyrs med ord eller gärning förolämpat dig, och vreden vill resa sig i ditt hjärta; giv då icke denna bifall och frihet
så att du också bryter ut i onda ord och åthävor, utan följ Davids
goda råd: "Varden I vreda, så synden icke; talen med edert hjärta
på edra sängar och biden" — "biden", under bön till Herren om hans
nåd och kraft, ja, under det I bedjen ett Fader vår och särskilt den
bönen: "Förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta;" "biden" så,
tilldess det onda går över.
Eller om girighetens lustar vilja bedraga
dig till någon oärlighet i arbete, eller om okyskhetens lustar vilja bringa
dig till oanständiga ord, åtbörder eller gärningar, eller högfärdens lustar vilja bringa dig att i kläder eller eljest gå utöver ditt stånd eller dina villkor: korteligen, mot alla möjliga syndens lustar och frestelser, vaken
och bedjen och använden alla nådens medel till att döda dem, så att
I icke efterföljen och tjänen synden.
Redan den första syndiga lusta är visserligen av Gud förbjuden och fördömd, varför ock synden bör dödas
i dess första rörelse; men då nu likväl icke all synd tager slut, medan vi leva i denna syndens och dödens kropp, bör den dock hämmas, allt
mer undertryckas och dödas, så att den icke får vara väldig eller regera.
"Synden är oss icke till den ända förlåten", säger Luther, "att vi sedan
skola sova i säkerhet eller göra, vad köttet lyster, utan tvärtom är
synden just därför förlåten, att den också skall bliva underkuvad och
dödad, att den icke mer skall vara herre, utan tjänare, samt icke kunna
skada oss; utan att du skall vara herre och säga till köttet: Du är full
med orenlighet och ondska, avund, hat, hämndgirighet och ond lusta;
men du skall och måste en stund ligga bunden och emot din vilja vara
Anden underdånig. Du orenlighet har här intet att skaffa, ty Anden
är här herre i huset, Han skall ock hava överhanden och hålla dig
med dina lustar i tygeln, ja, korsfästa och kväva dig."
Ett så modigt
språk kunna vi väl icke alltid föra, utan när striden blir rätt hård,
måste vi väl hellre med tårar och böner åkalla Herren, vetande, att vi äro förlorade, om Han drager sin hand tillbaka, ja, att vi förmå
och hava alls intet mer, än det Han giver oss; men genom Honom
skola vi dock bliva synden så övermäktiga, att vi icke skola tjäna
henne, utan ännu alltid vandra efter Anden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar