Av dessa ord gives oss svar på en viktig fråga. Då nådesökande
själar hört mycket om Guds saliggörande rättfärdighet, hava de vanligen ännu en angelägen fråga på sina hjärtan — den nämligen: Huru,
när och varigenom blir jag ock delaktig av denna Guds rättfärdighet?
Hela världen är återlöst, men icke bliva därför alla människor saliga;
huru skall jag veta, att jag är delaktig av Guds rättfärdighet?
Här
ser du nu svaret och blott samma gamla svar, som hela Skriften
innehåller. Här står: Guds rättfärdighet kommer av Jesu Kristi tro.
Det är en viss tro på Jesus Kristus, som därför kallas Jesu Kristi
tro. Och Guds rättfärdighet, säger aposteln, "kommer till alla och över
alla dem, som tro". Detta är Guds svar. Du må tycka eller känna
det, huru du kan i ditt hjärta, Gud säger likväl överallt i Skriften:
"den där tror" — "genom tron" — "av tron" — "tro på Herren Jesus"
o.s.v.
Men då blir ännu en annan fråga viktig, nämligen: Vad
är tron? Vad menas med Jesu Kristi tro?
Aldrig får du säkrare
svar på den frågan, aldrig någon säkrare beskrivning på den saliggörande
tron, än när du giver akt på de ställen i bibeln, där Kristus själv erkänner någon människas tro såsom saliggörande. På alla de ställen
där Jesus säger: "din tro har frälst dig", eller dylikt, där får du se, vad den saliggörande tron är, när du ger akt på, huru de människor voro beskaffade, vilka fingo detta vittnesbörd. Och du skall finna
hos alla sådana alltid ett och detsamma, att det var någon syndare,
som, med allt vad han försökt efter lagen, icke kunnat bliva rättfärdig
och finna frid, utan tvärtom blivit allt mer olycklig och rådlös, men
nu fått höra evangelium om Kristus och därför kom till Honom och
sökte oförskylld nåd.
Lagens och profeternas vittnesbörd om Kristus voro för folket bekanta, sedan kom ock Johannes Döparen och pekade
på Guds Lamm, omsider framträdde Kristus och hans apostlar med
evangelii predikan; men allt detta aktades för ett intet av alla dem,
som hade tröst i sin egen rättfärdighet. Endast utblottade och rådlösa
syndare drogos av den ljuvliga lukten till Kristus; och nu gick det, såsom
Johannes säger: "Alla dem, som anammade Honom, gav Han makt att
bliva Guds barn, dem som tro på hans namn;" och dessa blevo nu
genom sådan tro nya människor, helt förvandlade till hjärta, håg, sinne
och alla krafter, "födda av Gud", så att de hela livet igenom hängde vid Kristus och voro hans efterföljare. Sådant ser du i hela Skriften.
Därav vet du, vad den saliggörande tron är, nämligen icke någon
blott kunskap om Gud, Kristus och evangelium, icke att du blott håller
det för sant och talar därom; utan att du med egen syndanöd och
nedslagen över alla dina bättringsförsök, din dåliga ånger, bön,
gudsfruktan m. m. har blivit intagen av evangelium om Kristus och Guds
rättfärdighet i Honom, så att du icke kan bärga dig den förutan, utan
nu har ett sådant hjärta, att du hungrar och törstar efter denna nåd;
att då du kan riktigt tro och tillägna dig densamma, du får en hjärtlig
tröst, glädje, kärlek och lust till Guds lag, en förtrolig barnaskapsande, som
nu ropar: Abba, käre Fader; att då du icke kan riktigt tro dig äga
Guds nåd, du åter är nedslagen, samt hungrar och törstar efter den
densamma. Si, med ett sådant inre är du en helt annan människa än
alla otrogna. Sådan är den saliggörande tron.
Och fastän du nu
har lust till Guds lag, och all synd är dig en plåga, så att du gärna ville i allt vara helig, kan det dock gå dig därmed mycket olika, så att
du stundom skriar av ångest i din ande och är färdig att förtvivla,
stundom känner dig helt kall och död. Men med all denna växling
är du dock alltid i Kristus rättfärdig med själva Guds rättfärdighet,
blott genom nämnda tro på Kristus. Vår rättfärdighet i Honom
kallas därför här en rättfärdighet av Jesu Kristi tro; och i kap.
4:11, trons rättfärdighet. Den kallas aldrig någon annan nådegåvas
rättfärdighet, t.ex. bättringens rättfärdighet, ödmjukhetens rättfärdighet,
kärlekens rättfärdighet; nej, utan endast "trons rättfärdighet". Därmed
är tillkännagivet, att rättfärdigheten icke består i några Andens frukter,
utan är Guds Sons egen rättfärdighet, vilken vi endast genom tron
anamma. Den består således icke heller i själva tron, men emedan vi genom tron emottaga den, kallas den ock "trons rättfärdighet".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar